(Bilde: Union Street Guest House)

Hotell ville bøtelegge gjester for negative Internett-anmeldelser

Skapte full storm blant Internett-brukere.

En av de mange nyttige tjenestene kan kan finne på Internett er anmeldelser og rangeringer av reisemål og hoteller, et uunnværlig redskap for å ikke kaste bort hardt opptjente feriepenger.

Slike anmeldelser leses av stadig flere, og er blitt en svært viktig del av markedsføringen og omdømmebyggingen til blant annet hoteller. Å holde antallet negative anmeldelser på et minimum er følgelig også avgjørende, og nå melder den amerikanske avisen Page Six (via Ars Technica) om et hotell som tilsynelatende gikk temmelig langt i å forhindre skadelig omtale.

Union Street Guest House i delstaten New York ønsket nemlig å bøtelegge gjester som skrev negative omtaler av hotellet med en sum på 500 dollar, altså rundt 3000 norske kroner.

Skapte vrede på Internett

– Dersom du har reservert plass på hotellet til et bryllup eller et annet arrangement, og betalt depositum på forhånd, vil det bli innkrevd en bot på 500 dollar som trekkes fra depositumet for hver negative anmeldelse som legges ut på Internett av deltakere i selskapet, stod det i hotellets retningslinjer.

Avsnittet er nå fjernet, og Ars Technica melder at hotellet publiserte et innlegg på Facebook hvor de bedyret at bøtene bare var ment som en spøkefull referanse til et bryllup som fant sted ved hotellet for mange år siden, og at praksisen aldri ble håndhevet.

På Internett ble dette imidlertid i stor grad ansett som et dårlig forsøk på unnskyldning og bortforklaring, og som seg hør og bør på Internett lot ikke stormen av reaksjoner vente på seg.

Hotellets Facebook-side ble raskt fylt opp av meldinger med kraftig kritikk av praksisen, men det er først og fremst på den populære anmeldelsessiden Yelp at Union Street Guest House må tåle særs hard medfart.

Likevel god omtale på TripAdvisor

– Dere kan kysse bedriften deres adjø. Det som dere gjorde var ikke en «spøk»; dere mente det virkelig. Siden det fikk slik negativ presseomtale må dere selvsagt si at det var en spøk for å skjule det, skrev en av Yelp-brukerne.

Mange av de andre negative anmeldelsene på nettstedet kan ved første øyekast se ut til å være skrevet av gjester som har besøkt hotellet, og som nå benytter anledningen til å påpeke at servicen og kundebehandlingen på stedet faktisk er kritikkverdig. Hotellet har for øyeblikket kun én og en halv av fem stjerner på Yelp.

På det andre store reiseguide-nettstedet, TripAdvisor, har hotellet imidlertid solide fire av fem stjerner basert på 113 anmeldelser. Til sammen 80 av disse rangerer hotellet som «excellent» eller «very good», noe som indikerer at hotellet muligens ikke er så aller verst likevel.

Det finnes mange reisehjelpemidler på Internett: Nå kan Google finne det beste og billigste flyet for deg »

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen