Guide

Hjelp, ødelagt mobil!

Har du noen gang opplevd å få problemer med mobiltelefonen din? I så fall er du langt i fra alene. Enten du oppdager en feil på telefonen eller du har vært så uheldig å ødelegge den, kan det være greit å ha vite hvordan du skal gå frem mot butikken du kjøpte den av, og hva du faktisk har krav på.

Om du har problemer, må du først og fremst få klargjort om det er din eller produsentens skyld at telefonen ikke fungerer som den skal. En typisk brukerfeil er at du har knust skjermen på telefonen din, mens en produksjonsfeil gjerne er at batteriet tømmer seg unormalt fort.

Det er også noen gråsoner du bør være oppmerksom på. For eksempel kan du oppleve at tastaturet på telefonen slutter å fungere. Dette kan ha sammenheng med at det har kommet støv inn i telefonen når du har hatt den i lommen. Om du får rens av dette på garanti kan variere. Noen verksteder vil hevde at dette er en brukerfeil, og kreve at du selv betaler reparasjonen.

Sjekk først
Hvis telefonen din begynner å oppføre seg merkelig, er det et par ting du først og fremst bør sjekke før du leverer den inn.

  • Alle mobiltelefoner må ha ledig minne for å fungere skikkelig. Dersom du har fylt opp mobiltelefonen med spill, bilder, ringetoner og så videre, kan det være at det er lite ledig minne, som igjen fører til problemer.

  • Hvis du har en nyere telefon fra Siemens eller Sony Ericsson, bør du også sjekke om du selv kan oppdatere programvaren i telefonen. Du finner informasjon om hvordan du gjør dette på produsentenes hjemmesider.

Dersom du har behandlet telefonen din pent, men likevel opplever feil på den, bør du så fort som mulig gå tilbake til butikken du kjøpte den i.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen