(Bilde: Skjermbilde: Hipstamatic)

Hipstamatic må halvere utviklerstaben

Sliter i konkurransen mot Instagram.

Mens Facebook i oktober i år kunne melde om over 100 millioner Instagram-brukere - måtte Hipstamatic i august gi slipp på fem av sine 11 utviklere, etter en topp på fire millioner Hipstamatic-brukere i begynnelsen av 2012.

Hipstamatic hadde blitt en turbulent arbeidsplass, med mange motstridene visjoner, skal vi tro Fast Company sin reportasje om firmaet, som var på trykk i oktober i år.

Mye fram og tilbake

– Det har vært mye snakk om Instagram, Path og andre sosiale medier det siste året , sier Lucas Buick, administrerende direktør i Hipstamatic, til Fast Company.

Videre forteller Fast Company om eks-ansatte som mener det har vært for lite fokus i firmaet, med alt for mange idéer på en gang.

– Det var mye fram og tilbake, uten noe klar visjon for produktene våre, sier en ikke navngitt kilde til Fast Company.

– Vi fikk lite tilbakemeldinger fra ledelsen, så vi viste ikke helt hva det var meningen at vi skulle legge til i appene. Til slutt satt vi bare på kontoret og snakket i flere timer i strekk, fortsetter han.

Hipstamatics talsperson, Molli Sullivan er imidlertid ikke enig med de tidligere ansatte.

– Alle kom med idéer om hvordan produktet kunne se ut, men det er ikke rett å legge det fram som om at ledelsen skiftet mening hele tiden. Det er ikke slik prosessen var, sier hun til Fast Company.

Skiftet retning

På Hipstamatics nettsider, skriver Lucas Buick at oppsigelsene var et resultat av at de hadde skiftet retning i for stor grad. Kunst og kreativitet var ikke lenger det de holdt på med.

– Vi har lansert veldig lite de siste ni månedene, men ved å strømlinjeforme vår struktur, planlegger vi å lansere flere nye produkter mens vi gjenoppbygger vårt team, skriver Buick.

Videre skriver han at Hipstamatics nye iPad-magasin, Snap allerede i august i år hadde over 100 000 abonnenter. IPad-magasinet viser fram bilder fra de beste Hipstamatic-fotografene.

– Produktiviteten vil ikke stoppe hos oss. Vi er alle glade over å få fokusere på det vi er lidenskapelig opptatte av, og det som gjorde oss suksessfulle i utgangspunktet, avslutter han.

Surfet på retrobølge

Hipstamatic var en av de første som lyktes med retrofilter-programvare til mobiltelefoner. Så tidlig som i 2010 hadde de 1,4 millioner Hipstamatic-nedlastinger til iPhone. Til og med ærverdige New York Times hadde i november samme år bilder tatt med Hipstamatic, på sin avisforside.

New York Times brukte bilder tatt med Hipstamatic på sin forside, i november 2010.
New York Times brukte bilder tatt med Hipstamatic på sin forside, i november 2010.Foto: Faksimile: Nytimes.com

I oktober 2010 kom det dog en formidabel utfordrer, i form av Instagram.

Mens Hipstamatic kostet fjorten kroner i Apples App Store - var Instagram gratis. Sistnevnte app kunne også tilby Facebook- og Twitter-integrering, samt et helt eget nettverk hvor man kunne følge hverandres hverdag i form av firkantede bilder med retro-effekter.

I mars 2011 hadde Instagram 2,2 millioner brukere, og fikk 130 000 nye hver uke.

– Alle sa til oss at vi burde gjøre som Instagram, men det var ikke det vi ville lage, sier Lucas Buick til Fast Company.

Sommeren etter kom dog Hipstamatic med sine sosiale plattformer, Family Album og etterhvert D Series. Førstnevnte var et tillegg til Hipstamatic som gjorde at man kunne dele bilder med venner og kjente - til og med etter lokasjon. D Series var et slags digitalt engangskamera, som man betalte syv kroner for. Til den prisen fikk man 24 eksponeringer som man kunne dele med venner og kjente.

Ingen av Hipstamatics forsøk på sosiale medier gikk imidlertid særlig bra. D Series ble trukket fra App Store i august i år, og i dag kan man dele til blant andre Instagram, rett fra Hipstamatic-appen. Omtrent på samme tid ble det klart at Facebook fikk lov til å kjøpe Instagram for omtrent seks milliarder kroner.

Les også: Refleksjon: Er Instagram ødeleggende for fotografiet?

Kilder:
fastcompany.com
blog.hipstamatic.com
techcrunch.com

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen