Opel Ampera-e ble «relansert» i februar, med levering i år og ny pris. Det ser ikke ut til å ha skapt store bølger i markedet.
Opel Ampera-e ble «relansert» i februar, med levering i år og ny pris. Det ser ikke ut til å ha skapt store bølger i markedet. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Hevder forhandlere sliter med salget av «nye» Ampera-e. Nå kan prisene bli kuttet

Midt i februar samlet Bertel O. Steen bilpressen til en tilstelning hvor de varslet at salget av Opel Ampera-e ville starte igjen

399 000 kroner var prisen, og BOS meldte at de ville ha mellom 1500 og 2000 biler klare til levering i år.

Prisen var dermed 110 000 kroner høyere enn lanseringsprisen tilbake i 2016, en pris som jo førte til at leveringskøen ble så lang at Opel så seg nødt til å stenge for nye kontraktssigneringer i oktober 2017

– Bare én mulighet 

Bransjenettstedet Bilnytt melder at de har vært i kontakt med flere forhandlere som opplyser at prisene skal kuttes. 

– For å bli kvitt bilene er det bare én mulighet for importøren, prisene må ned, sier en anonym Opel-forhandler til nettstedet. 

Forhandlerne skal også ha vært tilbakeholdne med å skrive nye kontrakter de siste ukene, i påvente av priskuttet, ifølge Bilnytt. 

PR-sjef for Opel i Bertel O. Steen, Stein Pettersen, sier de ikke har noen kommentar til det han kaller «Bilnytts spekulasjoner». 

– Hvis vi gjør endringer vil dette selvsalgt kommuniseres på vanlig måte til media og forhandlere, skriver han i en SMS til Tek.no. 

Opel Ampera-e. Foto: Hanne Hattrem, VG

Vanskeligere marked nå

At det er vanskeligere å selge bilen nå – til en mye høyere pris – er i og for seg ikke veldig overraskende. Da Ampera-e ble lansert, var den i praksis den eneste rimelige elbilen med rekkevidde som kunne nærme seg Teslas biler. Det sørget et batteri på 60 kilowattimer for. 

I dag gjør prisen at den i praksis konkurrerer med blant annet Tesla Model 3, som er en større bil med firhjulstrekk og langt bedre ytelser.

Konkurrent: Kia Niro. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Model 3 har som kjent svært kort leveringstid, og i tillegg kommer biler som Hyundai Kona, Kia e-Niro og nye Nissan Leaf, som alle har sammenliknbar rekkevidde og koster mindre enn Ampera-e – riktignok med svært lang leveringstid. 

Så langt i år er det levert snaue 170 nyregistrerte Ampera-e til norske kunder, men disse tilhører kunder som skrev kontrakt før salget ble stoppet i 2017.

I tillegg kommer et titalls av søstermodellen Chevrolet Bolt. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen