Herfra kommer ditt TV-bilde

Get har de siste årene vokst seg opp som en av de store TV-distributørene som har satset hardt på ny teknologi. Som en av de første med en gjennomarbeidet PVR-mottaker på markedet har de maktet å bygge opp en lojal brukermasse. Ikke engang en brann var nok til å spille Get ut på sidelinjen.

Kriseberedskapen holdt
- Brannen forrige uke medførte en del arbeid, men jeg syns vi taklet det bra, forklarer informasjonsansvarlig hos Get, Øyvind Husby til Teknofil.

Vi har blitt invitert på en omvisning hos Get for å se hvordan TV-signaler distribueres, og for å lære mer om hvordan Get jobber. I den anledning kommer vi ikke unna brannen som medførte at 370.000 Get-kunder mistet TV-signalet og Internett-forbindelsen like før storoppgjøret mellom Bolton og Liverpool i Premier Leauge. Brannen oppstod i strømforsyningen hos Get. Den ble raskt slukket, men det ble en del jobb før alt var som normalt igjen.

- På tross av at det var lørdag var alle på plass i løpet av en halvtime. Dieselaggregatet som leverer nødstrøm startet som det skulle når brannen var slukket, og kundenes TV-bilde var oppe igjen i løpet av et par timer. Det har derimot vært en del jobb i ettertid for å få alt tilbake i normalt gjenge. Kundene har derimot ikke merket noe til dette og jeg syns vi fikk vist at vi har kriseberedskapen godt på plass, sier Husby.


Direktør for samfunnskontakt hos Get, Øyvind Husby, mener Get viste god beredskapsstrategi da det oppstod brann som kuttet TV-bildet for deres kunder.

Startet med ødelagt sendemast
Dette er ikke førstegang Get har opplevd katastrofelignende tistander. Hele deres opprinnelse startet faktisk opp med en liten katastrofe. Da en svensk sendemast brøt sammen på 60-tallet og hele Oslo ble mørklagt på TV-fronten, så startet arbeidet med å legge kabler for å distribuere signalene til folket. Siden den gang har utviklingen fortsatt. Da UPC solgte seg ut av Norge ble Get opprettet 16. oktober 2006 med nye eiere. Get har ifølge Husby ikke tatt skade av at UPC solgte seg ut.

- Med UPC som eiere ble mye av utviklingen ledet fra sentralt hold i Nederland. Med nye eiere og oppstarten av Get har vi fått nye ressursser og frie tøyler til virkelig å satse. Vi har dermed kunnet jobbe med utvikling og innovasjon. Blant annet jobber vi med å forbedre kabelnettet og gjøre dette mer stabilt, påpeker han.

Jobber med ny nettstruktur
Det gamle kabelnettet er utsatt for mange farer. Slitasje og korrodering medfører at mange TV-tittere fort kan bli sittende uten signal. En stein som har blitt feilplassert når utgraving og nedlegging av kabler for 15 år siden, kan fort medføre at signalet forsvinner i dag. Get jobber derfor med å utvikle en ny struktur for sitt kabelnett slik at færrest mulig berøres ved feil på nettet. Samtidig skal nettet bli mer stabilt og sikkert. Over 40 000 kunder fikk oppgradert sitt nett i 2008, og over 80 prosent av Gets kunder er nå på et moderne digital-tv og bredbåndsnett ifølge Husby. Men det er ikke bare her Get har satset. Deres PVR-mottaker har åpnet øynene for mange når det gjelder digital-TV. Get har selv ingen egen innholdsproduksjon slik konkurrentene har. De er derfor avhengige av å ligge langt fremme teknologisk.

- Vi har alltid jobbet med innovasjon og utvikling. For oss er det viktig å ligge langt fremme teknologisk samtidig som vi sikrer brukeropplevelsen, sier Husby.


En enkelt stein som sliter på kablene kan fort skape problemer for mange TV-tittere med gammelt kabelsystem.

Internett rett til din TV
Per i dag sender Get ut alle sine signaler på IP over fiber i hovednettet. I lokale sentraler gjøres signalene om slik at de kan moduleres på koaksialkabelen som går hjem til hver enkelt kunde. Get leverer også TV tjenester på egne IP-baserte TV-bokser, for eksempel til Eidsivas kunder.
Get jobber ikke kun med å utbedre kabelnettet, de jobber også for å kunne gi sine kunder en ny TV-hverdag. I tillegg til utvidet PVR og filmbestillingsfunksjonalitet, jobber de også med å integrere internett i TV opplevelsen slik at du for eksempel kan få din egen YouTube kanal mens du lener deg tilbake i sofaen. Slik utvikling er viktig for kabelsbransjen om de skal konkurrere med ny teknologi som for eksempel fiber.

- Den internasjonale kabelbransjen har tatt seg sammen og samlet seg for å kunne ta opp kampen mot fibernett. Denne konkurransen er bra da det er dette som fører utviklingen videre, forteller Husby.

Selv mener han kabelnettet har god nok kapasitet til å kunne konkurrere mot både fiber og bakkenett. Get sitter på et stort frekvensområde som kan brukes både til TV-distribusjon, IP-telefoni og nettilgang. Ifølge Husby har for eksempel bakkenettet knappe to prosent av den kapasiteten Get sitter på, og han mener Get står godt stilt for å møte fremtidens utvikling.

- Vi jobber med å utvikle nettilgangen hos kundene våre. Blant annet vil vi om få uker åpne for linjehastighet på 50Mb for flere kunder i Oslo. Samtidig har vi et stort frekvensområde som i dag benyttes for å opprettholde det analoge TV-nettet. Foreløpig vil vi beholde dette, men i fremtiden vil disse frekvensene også kunne brukes til for eksempel flere kanaler i HD, sier Husby.


Get vil ha 50Mb per sekund for sine nettkunder om kort tid.

Nisjeinnhold er fremtiden
Per i dag har selskapet 130 kanaler tilgjengelig. Husby selv tror neppe at det vil komme mange flere til, derimot tror han vi fremover vil se flere eksisterende som går over til sendinger i HD. Ikke minst tror han nisjetjenester er noe for fremtiden.

- Kundene ønsker å bestemem selv, og fremover vil nisjeinnhold bli viktig. Video on demand gir deg muligheten til for eksempel å kunne se reiseprogrammer fra utvalgte steder du vil reise til, eller matprogrammer som gir deg akkurat den oppskriften du ønsker. På denne måten er du heller ikke avhengig av når innhold sendes. Slike tjenester med smalere innhold til en billig penge er noe jeg tror folk vil ha stor nytte av, forteller Husby.

Teknologien krympet drastisk
På taket til Get i Oslo står selve gullet deres, godt sikret. Det er ikke uten grunn, for dette er stedet hvor Get verken vil ha brann eller uvedkommende på besøk. Her står den nemlig åtte enorme satellittmottakere. Det er her Get kontinuerlig tar ned innholdet i kanalene de sender ut til kundene.

- Vi tar inn kanalene via både sattelitt og fiber. For eksempel har vi NRKs kanaler både via sattelitt og gjennom direktelinje på fiber, sier Husby.


Via enorme satelitter tar Get inn innholdet før de dekoder signalene, kobler de sammen og krypterer de før de sendes ut til kundene.

Signalene blir så ført ned i kjelleren hos Get hvor selve distribusjonen av kanalene foregår. Du skulle tro distribusjonsanlegget krevde store mengder med plass, men systemene hos Get har de siste årene med utvikling krympet radikalt.

- I utgangspunktet hadde vi satt av to store rom for distribusjonen av kanaler. I dag bruker vi det ene til lagring. Utviklingen har medført at vi kan krympe teknologien drastisk, forklarer systemingeniør Atle Gundersen.

Alle mottar alt innhold
Han har jobbet med systemet lenge før den digitale utviklingen kom for alvor. Hans jobb har derimot slett ikke blitt enklere selv om det er mindre utstyr som er i bruk. I hyllene hos Get står det både multiplexere, dekodere og swicher for å kunne dekode og samle signalene og så kryptere de før de igjen sendes ut til kundene via ethernett.

I realiteten sendes alle Gets kanaler ut til hver enkelt kunde. Via sitt system sender så Get ut koder som kobles opp mot mottakerens nett. Kodene åpner så for de kanalene som er bestilt av kunden. I teorien skal du da kunne koble deg på nettet og gjennom hacking få tilgang til alle Gets kanaler. Den jobben er derimot ikke enkel.

- Vi har god sikkerhet på plass som gjør at du vanskelig kan hacke deg inn for å få ut sendingene, påpeker Gundersen.


Via bokser som dette dekoder Get signalene de tar inn før de sendes ut gjennom en enkelt ethernettledning. Tidligere hadde hver kanal en enkelt slik boks.

Foruten sikkerheten på systemet har Get også god sikring av sitt system. Om en boks detter ut så har de på plass flere reservebokser som tar over. I tillegg har de sikret distribusjonen av det de anser som kjernekanalene, NRK, NRK2 og TV2. Om alt detter ut skal det være sikret at disse kanalene fortsatt blir sendt ut fra Get via det analoge nettet.

- Vi har kundeservice som kjernekompetanse
Men det er ikke kun det teknologiske som skal være på plass. Hos Get sitt kundeservicesenter er det høy aktivitet. På en tavle kan vi se at dagens lengste ventetid er på hele 2 minutter og 40 sekunder. På grunn av et brudd i Bergen har det vært litt mer hektisk enn vanlig hos Get. Heldigvis har de på kundeservice tett kontakt med teamet som overvåker nettet. De kan dermed kjapt slå fast om det er snakk om et mindre lokalt problem hos den enkelte kunden, eller om det er et større brudd som skaper problemer.

- Kjernekompetansen vår er kundeservice. Vi har blant annet vårt eget tekniske team vi sender ut når det oppstår problemer. For oss er det viktig å yte denne servicen, påpeker Husby.


Get hadde opprinnelig satt av to store rom for TV-distribuering. Teknologisk utvikling har medført at teknologien kan krympes drastisk.

Brennhett marked
Get er slett ikke alene om å ville yte det beste for sine kunder. De ligger i hard konkurranse med både Viasat, Lyse, Canal Digital og Riks-TV om å kunne levere den beste distribusjonen av TV-signaler. Og utvilsomt vil flere komme til i denne sektoren.

Så spørs det da om teknologisk satsning, beredskapssystem og kundeservice holder. Det er nemlig ikke kun hos Get det av og til oppstår fyr og flamme. Så langt tyder ting på at Get vet å satse selv om det er brennhett i digital-TV-markedet for tiden. På den positive siden er dette en konkurranse som kommer de som benytter seg av produktene til gode. Og det er til syvende og sist du.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen