Rundt 600.000 reisende hver dag ser storskjermreklamene på Shinagawa-stasjonen i Tokyo. ( Nettavisen )

Her kjenner skjermene igjen ansikter

Tokyo tester nye reklameflater på t-banen.

TOKYO (Nettavisen):Rundt 600.000 passasjerer daglig pådyttes reklamebudskap når de går gjennom Shinagawa-stasjonen på t-banen i Tokyo.

Kollektivtransporten i Oslo regner med å ta inn 500 millioner kroner på reklame de neste ti årene, går det frem av en ny plan de har offentliggjort.

Styreleder Cato Hellesjø i Sporveis-Annonsene opplyser til Dagens Næringsliv at selskapet nå ser etter arvtakere når kontraktene med JCDecaux og Clear Channel går ut i 2012.

Til sammenlikning tjener East Japan Marketing & Communications Inc. 1 million yen, eller rundt 80.000 kroner, i uken på hver reklamefilm som surrer over terminalene på den ene stasjonen, Shinigawa.

På t-banen i Tokyo kan du kjøpe mat og drikke med t-banekortet.
På t-banen i Tokyo kan du kjøpe mat og drikke med t-banekortet.

Storskjermer overalt
T-banen i Tokyo er verdensledende i å teste og innføre nye reklameformater.

Storskjermene er velkjent også i Norge, men volumet er naturlig nok ekstremt mye høyere i Japan.

Snart nærmer selskapet seg 5.000 skjermer på togene og det er utplassert 225 storskjermer på stasjonsområdene.

- Prisen varierer fra en million yen for en ukes visning på stasjonen, til 3-4 millioner yen på togene, opplyser direktør Takashi Yamamoto til Nettavisen.

Det tilsvarer 80.000 – 320.000 kroner per reklamefilm per uke.

Direktør Takashi Yamamoto demonstrerer hvordan automaten har et kamera som kjenner igjen ansikter som går foran maskinen.
Direktør Takashi Yamamoto demonstrerer hvordan automaten har et kamera som kjenner igjen ansikter som går foran maskinen.

Ansiktsgjenkjennelse
Yamamoto og hans folk tester også helt nye forretningsmodeller. Et eksempel er å koble t-banekortet med automater for mat og drikke på stasjonen.

Automatene gir individuelle råd om hvilke varer som passer deg best, basert på tiden på dagen, temperaturen og årstiden – og gir deg tilpasset reklame.

En av metodene er et kamera med ansiktsgjenkjenning, slik at annonsesystemet skaffer seg informasjon om hvor mange kvinner, menn og barn som ser reklamen.

- Japans lov forbyr oss å lagre data om enkeltpersoner uten deres samtykke, så vi lagrer kun grupper av data og forenklede bilder av hvert invidivid, sier Yamamoto.

Ved hjelp av ansiktsgjenkjennelse kan direktør Takashi Yamamoto selge annonsørene nøyaktig statistikk over hvem som har sett reklamebudskapene.
Ved hjelp av ansiktsgjenkjennelse kan direktør Takashi Yamamoto selge annonsørene nøyaktig statistikk over hvem som har sett reklamebudskapene.

Store summer
Bare i Tokyo-områder omsetter rekamebyrået for 750-800 millioner yen, eller 60-65 millioner kroner, på de 225 storskjermene.

Planen er å slå sammen skjermene også i Nogaya og Osaka til et stort, sentralstyrt reklamenettverk.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen