Her er operatørenes nye regler

I fjor fikk telebransjen mye oppmerksomhet på grunn av mangelfull og dårlig kundeservice. En undersøkelse viser nå at norske tilbydere av telefoni- og internettjenester har skjerpet seg siden i fjor.

Men det som er bra kan alltids bli bedre, og derfor har Post- og teletilsynet utarbeidet et regelverk for skikk og bruk blant norske telefoni- og internettselskaper. Reglene har tilsynet utarbeidet i samarbeid med IKT-Norge, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet.

Blant teleoperatørene har foreløpig Telenor, NextGenTel, Telio, Tele2, Netcom, Get og Ventelo forpliktet seg til å følge reglene.

Kravene er delt inn i to hoveddeler, henholdsvis Krav til tilgjengeligheten til kundeservice og kvaliteten på kundeservicen.

Åtte timers åpningstid
Under kravene om tilgjengelighet kan man lese at en operatørs kundeservice skal være åpen minst fra klokken 8 om morgenen til 16 om ettermiddagen.

Det skal også være mulig å komme i kontakt med operatøren via både brev, e-post og på telefon.

Ikke betal mer
Du skal heller ikke behøve å betale mer for å snakke med kundeservice på telefon enn du betaler for en vanlig telefonsamtale. Her finnes det imidlertid unntak.

Skulle du ha en reklamasjonssak gående med operatøren din, skal du ikke behøve å betale noe for dette.

Reglene begrenser også tiden operatøren din får lov til å bruke på å svare på henvendelsen din. Ringer du til kundeservice, skal du få svar innen fem minutter. Sender du e-post, har du krav på tilbakemelding innen tre virkedager.

For å sikre at kvaliteten på kundeservicen du får er god nok, krever de nye reglene at alle kundeservice-medarbeidere skal gjennomgå opplæring og kvalitetskontroll.

Les hele regelverket her (PDF-dokument) >>

Selskapene som har forpliktet seg til å følge reglene, må innføre disse innen 15. juni i år. Skulle de ikke klare dette eller bryte noen av reglene etter denne datoen, kan det sees som et brudd på markedsføringsloven, skriver Post- og teletilsynet på sine nettsider.

Konsekvensen for selskapene som bryter reglene kan være å bli fjernet fra listene på Telepriser.no

(Kilder: Post- og teletilsynet)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen