(Bilde: Facebook)

Her vil Facebook la bedrifter kjøpe seg inn

Prøver ut en alternativ finansieringsmodell.

Meldinger på Facebook har blitt en viktig kanal for mange, fremfor både e-post og SMS. Hvem som helst kan i teorien sende deg meldinger på Facebook, men det er slettes ikke alle som havner i den vanlige innboksen. Nå kan både personer og selskaper kjøpe seg plass i innboksen din.

Facebooks systemer gjør en beregning om hvorvidt meldingen skal sendes til innboksen din, eller i folderen for "annet". Det er flere faktorer som avgjør hvor meldingen havner, og blant disse er vennene dine.

En annen faktor er det sosiale, altså hvem meldingen kommer fra. Meldinger fra vennene dine er typiske eksempler på hva som går rett i innboksen. I tillegg bruker Facebook algoritmiske faktorer, som skal luke ut søppelpost og andre masseutsendelser.

Dersom Facebook mener at meldingen ikke er noe som du vil ha i innboksen din går den rett til den andre mappen. Meldinger som går dit får du ikke noe varsel om.

Vil ha betalt for meldinger til innboksen

Nå prøver Facebook seg med en tredje faktor, som også vil kunne fungere som en inntektskilde, nemlig en økonomisk faktor. De støtter seg på at om det koster noe så vil det kun være de aller viktigste meldingene som faktisk blir sendt.

Dermed åpnes det for et prøveprosjekt, der enkelte personer får mulighet til å sende meldinger rett til ukjente personers innbokser, mot et lite vederlag. Dette vederlaget er på en amerikansk dollar, hvilket tilsvarer 5,57 kroner med dagens kurs.

Prosjektet er enn så lenge kun åpent i USA, og det er foreløpig en begrensning på én slik melding i uken for hver mottager.

(Kilde: Facebook)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen