Mazda har for tiden flere «elektriske testkjøretøy» i Oslo-området. Tek-leser Jonathan Rodriguez så før helgen denne på Sørenga i Oslo.
Mazda har for tiden flere «elektriske testkjøretøy» i Oslo-området. Tek-leser Jonathan Rodriguez så før helgen denne på Sørenga i Oslo. (Foto: Jonathan Rodriguez)

Her tester Mazda sin kommende elbil i Norge


Mazda har foreløpig vært fraværende i elbilmarkedet, men meldte overfor Automotive News tidligere i år at de utviklet en elbil med sikte på lansering i 2020. 

Nå kan det se ut som om denne elbilen er kommet ganske langt i utviklingsprosessen allerede. Før helgen ble nemlig det som tilsynelatende er elbiler fra det japanske merket sett i Oslo. Vi fikk bilder tilsendt av Jonathan Rodriguez, som oppdaget bilen stående på kaia i nærheten av Operahuset. Nettstedet Electrek skrev også om saken fredag.

Mazda-logoen i front er teipet over, men grillen levner likevel liten tvil om at det er en Mazda det er snakk om. Rodriguez sammenligner bilen med en CX-3 i størrelse, og det er lett å se at bilen ikke har konvensjonelle eksosrør. Det som sannsynligvis er en kamuflert ladeport kan også sees på bildene. 

– Den lagde lyd som en Renault Zoe når den kjørte sakte, sier Rodriguez, som også hevder å ha sett en annen, større bil med samme type kamuflasje like i nærheten. Den kunne kanskje minne om en CX-5 i størrelse, sier han. 

Tross teipen over logoen i front er det liten tvil om at det er en Mazda det er snakk om. Foto: Jonathan Rodriguez

Testes som CX-30 

Mazdas norske PR- og produktsjef Petter Chr. Grüner Brinch sier til Tek.no at de kan bekrefte at de for tiden har noen elektriske testkjøretøy i Oslo-området. 

– Per dags dato har vi ikke noe mer informasjon å dele om disse, skriver han i en e-post. 

– Hva er det som testes, kan du si noe om det?

– Jeg har dessverre ikke anledning til å opplyse om flere detaljer enn at dette er elektriske testkjøretøy under skallet til vår kommende CX-30, sier Brinch. 

Mazda CX-30. Foto: Mazda

CX-30 plasserer seg mellom nevnte CX-3 og CX-5 i størrelse, og måler 4.395 millimeter lang, 1.795 millimeter bred og 1.540 millimeter høy.

Om det skulle vise seg at den kommende elbilen blir en versjon av CX-30 vil den i tilfelle bli tilnærmet identisk i størrelse med Kias e-Niro, som måler 4.375 x 1.805 x 1.560 millimeter. Mazda har imidlertid sagt at elbilen vil være en dedikert modell, ikke en elektrisk versjon av en av selskapets andre biler. 

Ingenting er foreløpig kjent om batteristørrelse, rekkevidde, motorer eller lignende. 

Mazda sier bilene testes under skallet til deres kommende kompakt-SUV CX-30. Foto: Jonathan Rodriguez

Sliter med CO2-utslippene 

Mazda er strengt tatt nødt til å komme med minst én elbil på markedet, og de må gjøre det snart. Snittutslippet fra Mazdas flåte var i 2018 godt over 130 gram CO2 per kilometer, og for å unngå bøter som følge av strengere EU-regler må selskapet være nede i 95 gram CO2 per kilometer innen 2021. 

Elbiler er en del av løsningen, i tillegg til ladbare hybrider som kommer i 2021 og 2022, sa Mazda-sjef Akira Marumoto til Automotive News i juni. Selskapet har også samarbeidet med Toyota om utvikling av en elbilplattform, men den første elbilen vil komme på Mazdas egenutviklede plattform, sa Marumoto. 

CX-5 er Mazdas soleklart mest populære modell i Norge. Foto: Hanne Hattrem, VG

En elbil vil potensielt kunne gi Mazda et solid salgshopp i Norge. Ved utgangen av juli hadde de solgt 1.538 biler i Norge så langt i år, ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.

Den mest populære modellen har vært CX-5, med 758 solgte biler. Deretter følger CX-3 med 373 biler og Mazda 3 med 159 biler. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen