(Bilde: Skjermdump/Wired)

Her tar hackerne kontroll over bilen hans - midt på motorveien

Bilene våre blir stadig mer avanserte, og det er kanskje ikke så bra.

Bilprodusenter jobber på spreng for å gjøre bilene sine mer avanserte, og stapper i dem funksjoner du kanskje aldri hadde trodd du behøvde. Synkroniserte kalendere, kontaktlister, nettleser, oppdatert navigasjonssystem og avansert luftkondisjonering er bare en brøkdel av det mange biler nå kan tilby. Med medaljen har en bakside, noe Wired-journalisten Andy Greenberg fikk oppleve.

Han fikk nemlig demonstrert av to hackere hvordan de kunne ta over bilen hans mens han kjørte, og kontrollere både bremsene og motoren, så vel som volumet på radioen 

- Alt dette er mulig fordi Chrysler, og omtrent alle andre bilprodusenter, jobber på spreng for å forvandle bilene sine til kjørende smartmobiler, skriver Greenberg i reportasjen sin.

Og jo smartere og mer tilkoblede bilene blir, desto gladere blir hackerne: 

- Fra en angripers perspektiv er dette en helt fantastisk sårbarhet, forteller én av hackerne, Charlie Miller, til Wired. 

De to hackerne, Charlie Miller og Chris Valasek, jobber begge med Chrysler for å forbedre sikkerheten til selskapets biler. Foreløpig er det imidlertid en lang vei å gå.

Tesla er veldig klar over problemet: 
- Ikke hakk Teslaen din! »

Tok kontroll over bilen på motorveien

I videoreportasjen Wired har laget, som du kan se under, koser hackerne seg glugg ihjel når de utsetter journalisten for angrepet sitt. De begynner med å skru opp radiovolumet på maks, før vindusviskerne begynner å gå amok. Et par minutter senere, slutter bilen å akselerere, og journalisten blir stående fast på motorveien.

Han får først kontroll på bilen igjen etter at han skrur den helt av og på igjen. 

Krever regulering

Ikke lang tid etter Wired-reportasjen ble publisert, var flere amerikanske politikere ute i rampelyset for å erklære at de vil jobbe for å regulere og ordne opp i sikkerhetsfokuset i bilindustrien, skriver Al Jazeera.  

- Bileiere skal ikke trenge å velge mellom sikkerhet og å ha en tilkoblet bil, uttalte demokraten Edward J. Markey. 

Han har jobbet med problematikken før, og slapp en rapport i fjor som konkluderte med at bilprodusenter ikke var flinke nok til å beskytte bilene sine mot hackere. Rapporten nevnte også at det ikke var noen regler for denne typen sikkerhet, noe som førte til at ikke alle bilprodusenter gadd å sikre bilene sine mot hackerangrep.

Hvis Markey får forslaget sitt gjennom det amerikanske rettsystemet vil det opprettes en poengskala, hvor sikkerheten til bilene blir vurdert. En minimumgrense vil bli satt, og klarer ikke bilprodusentene å lage sikre nok biler, vil de ikke kunne selges i USA. 

Hvor mange er rammet?

Akkurat hvor mange nye biler som kan bli angrepet av hackere, vil ikke Miller eller Valasek si noe om. De vet imidlertid at det er omtrent en halv million biler i USA med Chryslers Uconnect-system, som var deres inngangsdør til systemet. 

De sier imidlertid at dette er et problem for alle nye biler, ikke bare Chryslers. 

- Europeerne ligger litt foran oss, japanerne litt bak. Men totalt sett er dette noe alle jobber med å utforske nå, forteller Miller. 

Les hele historien hos Wired

Tesla har ganske god kontroll på bilene sine:
Mann hacket Teslaen sin, fikk advarsel »

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen