Se Hyperloop-toget sveve bortover i over 300 kilometer i timen – med passasjervogn

Ny, vellykket test.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

For bare uker siden ble den første, fullverdige systemtesten av det såkalte Hyperloop-konseptet gjennomført, og allerede nå melder blant andre TechCrunch at en ny test er unnagjort.

Testen ble gjennomført den 29. juli, og det nye denne gangen var at det var selve passasjervognen som ble sendt avgårde, i stedet for bare understellet. I tillegg ble ny fartsrekord satt.

310 kilometer i timen

XP-1 som er navnet på passasjervogn-prototypen, nådde en fart på solide 310 kilometer i timen. Vognen tilbakela nesten 500 meter, som er den totale lengden på det eksisterende testrøret, under testen. Rundt 300 meter skal ha blitt brukt til akselerasjon, men resten ble brukt til nedbremsing.

Slik ser den første prototypen av Hyperloop ut. Den ble nylig testet.
Slik ser den første prototypen av Hyperloop ut. Den ble nylig testet. Foto: Hyperloop One

Med dette har Hyperloop gjort et nytt, stort fremskritt som bringer konseptet nærmere en realisering. I den forrige testen kom man kun opp i cirka 112 kilometer i timen, men da ble også kun 30 meter tilbakelagt.

Selv om den nye hastigheten som ble oppnådd representerer et viktig fremskritt er den likevel fremdeles en god del lavere enn den eksisterende høyhastighetstog opererer meg. Japanske Shinkansen har for eksempel en normal topphastighet på 320 kilometer i timen, og MagLev-togene japanerne jobber med nå har nådd hastigheter over 600 kilometer i timen.

Målet er 1200 kilometer i timen

Dette er røret som brukes til testingen. Det befinner seg i den amerikanske delstaten Nevada.
Dette er røret som brukes til testingen. Det befinner seg i den amerikanske delstaten Nevada. Foto: Hyperloop One

Hyperloop er imidlertid ennå i en svært tidlig fase, og planen er til slutt å nå en hastighet på rundt 1200 kilometer i timen, som er den teoretiske topphastigheten til systemet. Den eksisterende passasjervogn-prototypen er 8,7 meter lang, 2,7 meter høy og 2,4 meter bred, og skal romme 28 personer. 

Hyperloop-konseptet, som Elon Musk opprinnelig hadde idéen til, er altså ment å fungere som en alternativ, energibesparende og ikke minst rask transportmetode. Sverige og Finland er blant landene som vurderer om det ville vært lønnsomt og realiserbart å installere en hyperloop-bane mellom Stockholm og Helsinki

Les mer om teknologien hos Hyperloop One.

Elon Musks SpaceX har også store planer: Snart skal selskapet sende ut en ny, stor rakett »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen