Kia e-Niro ble for første gang vist frem i Europa i dag, på bilmessen i Paris. Bilen skal komme til Norge i starten av desember.
Kia e-Niro ble for første gang vist frem i Europa i dag, på bilmessen i Paris. Bilen skal komme til Norge i starten av desember. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Her har Kias e-Niro Europa-premiere

Over 5600 nordmenn har betalt inn depositum.

Den elektriske utgaven av Kia Niro er omdøpt til e-Niro, og på bilmessen i dag ble den for første gang vist frem i Europa. 

Som tidligere kjent har e-Niro fått en WLTP-rekkevidde på 485 kilometer fra det 64 kWh store batteriet, og Kia skryter også av at bilen klarer 615 kilometer i den såkalte bykjøringstesten i WLTP-syklusen. Det vil vise seg. 

Andre elbiler med lang rekkevidde er Jaguar i-Pace, som har 470 kilometer WLTP etter en nylig nedjustering, og selvfølgelig Tesla Model S og X, som har mellom 383 og 539 kilometer, riktignok etter den amerikanske og litt strengere EPA-standarden.

e-Niros søstermodell Hyundai Kona Electric er selvfølgelig også en sterk konkurrent, med 482 kilometer WLTP-rekkevidde. Denne er det imidlertid rundt to års ventetid på allerede

0,29 drag-koeffisient 

Kia varsler også at bilen får en såkalt drag-koeffisient, et mål på aerodynamikken til bilen, på gode 0,29. Det er det samme som Hyundai Kona Electric, mens Tesla Model X er noe bedre med 0,24. 

Ellers er det lite nytt å melde. Kia melder om rundt 5600 reservasjoner per dags dato, noe som betyr at de har fått rundt 1300 nye siden vi sist skrev om bilen 7. september.

Budskapet er fortsatt at de første bilene skal leveres i desember. Kia har ikke sluppet prisingen enda, og har tilsynelatende heller ikke noe å melde om dette. De har tidligere meldt at de første 1000 utgavene av bilen i Norge vil være såkalt First Edition, med masse utstyr. 

Innvendig er e-Niro en ganske tradisjonell bil. Spaker på rattet skal gi enkel tilgang til å justere mengden regenerering bilen gjør. Foto: Hanne Hattrem, VG

Bytter hurtigladestandard 

Bilen leveres altså kun i utgaven med det største batteriet i Norge, i likhet med Hyundai Kona Electric. Ellers får den 204 hestekrefter, 395 Nm maksimalt dreiemoment og en toppfart på 167 kilometer i timen. 0-100 går unna på 7,8 sekunder. 

I motsetning til Kias tidligere elbil Soul får e-Niro hurtiglading med CCS-standarden, ikke Chademo. Den vil kunne lade med opptil 100 kW effekt. 

Bagasjerommet har lagringsplass til ladekabel under gulvet. Foto: Hanne Hattrem, VG

Folkebil 

Prisen på e-Niro er foreløpig ikke klar. Foto: Hanne Hattrem, VG

VGs biljournalist Hanne Hattrem er til stede på bilmessen i Paris, og sier Kia e-Niro er en bil som trolig har stort potensial blant folk flest. 

– Den er lengre enn Hyundai Kona og skal ha over 100 liter større bagasjerom. Det ser ikke så veldig stort ut, og en del av plassen ligger under bagasjegulvet, som kan løftes opp. Kupeen er romslig, med forholdsvis tradisjonell instrumentering, men giret er et vrihjul på en «flytende» midtkonsoll. I baksetet er plassen god, og bilen har også grei takhøyde.

Rekkevidden er bilen store fortrinn, sier Hattrem, men bemerker at prisen ikke er ferdigforhandlet, og at Norge ikke har fått tildelt volum ennå. 

Direktøren for Kia Europa sier til VG at de nå jobber intenst med å skalere opp produksjonen for å dekke etterspørselen, som han tror er i ferd med å eksplodere. Norge er i så måte et nøkkelland, sier han. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen