Teknikken gjør det mulig for en virtuell Pokémon-figur å bevege ekte busker. (Bilde: MIT/YouTube)

Her får Pikachu den ekte busken til å bevege seg

Ny MIT-teknologi skal kunne gi «utvidet virkeliget» nye muligheter.

Utvidet virkelighet-teknologi, hvor virtuelle objekter blandes med ekte omgivelser, er en artig teknologi, men har blant annet den begrensningen at den ikke byr på realistisk interaksjon mellom de virtuelle og de virkelige komponentene. Dette «umulige» problemet kan nå ha blitt løst.

Teknologiuniversitet MIT har nemlig utviklet en løsning som legger til rette for virtuell interaksjon med «ekte» objekter som er fanget opp på vanlig video.

Analyserer vibrasjoner

Løsningen heter «Interactive Dynamic Video» og går i korte trekk ut på å benytte en avansert algoritme til å analysere ørsmå vibrasjoner til fysiske objekter som kan fanges opp med vanlig kamera.

Ved å analysere mønstrene og frekvensen til disse vibrasjonene kan systemet danne seg en forståelse av de ulike måtene objektet kan bevege seg på. Denne informasjonen brukes igjen til å simulere ulike typer fysisk berøring av ekte objekter som filmes med kameraet på for eksempel mobilen.  

Demonstrasjonsvideoen viser blant annet hvordan man kan bruke musen til å dra i grenene på en busk, hvor busken da beveger seg som om kontakten var fysisk. Ikke minst kan man også få andre virtuelle objekter til å manipulere objektene i videoen.

Realistiske Pokémon-figurer

Dette demonstreres i en annen video, hvor en av de nå svært kjente Pokémon-figurene hopper rundt på en teltduk og en busk som beveger seg på samme måte som om Pokémon-figuren var fysisk til stede. Utvidet virkelighet-teknologien kan med andre tjene stort på løsningen.

I tillegg til underholdning ser forskerne også for seg at løsningen kan få brukområder innen blant annet ingeniør-arbeid. Ennå er det imidlertid kun snakk om et konsept som har et stykke igjen før det blir gangbar forbrukervare. Flere detaljer finner du hos MIT, og se video under.

Er du mer interessert i VR? Samsung har kunngjort sine nye Gear VR-briller »

(Via Engadget)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen