Volkswagen ID.3 i sin produksjonsklare prakt. Bilen ble avduket i Frankfurt mandag kveld.
Volkswagen ID.3 i sin produksjonsklare prakt. Bilen ble avduket i Frankfurt mandag kveld. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Blir dette den mest solgte bilen i 2020?

Volkswagen avduker endelig ID.3.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Frankfurt / Tek.no: Volkswagen åpnet for forhåndsbestilling av e-Golf-arvtageren ID.3 allerede i mai, og nylig ble det klart at de hadde fått reservasjoner på de 30.000 bilene i serien. 

Over halvparten av disse skal til Norge, som i ytterste konsekvens kan gjøre at Teslas enorme leveringsrekord fra mars i år ryker i en av sommermånedene i 2020. Den norske importøren skal også ha noen køplasser igjen, så det er fortsatt mulig å reservere bilen. 

Mandag kveld fikk reservasjonsholderne – og andre interesserte – endelig anledning til å se ID.3 uten den røde og blå kamuflasjen som har preget bilen frem til nå.

Med det får vi også vite de endelige spesifikasjonene til bilen. 

Volkswagen avduket mandag også sin nye merkeidentitet, som skal være mer leken og foroverlent enn før, og med «ny» logo. Alle elbilene vil få hvit logo fremover. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Her er noen nøkkelpunkter: 

  • 150 kW (204 hestekrefter) motor og 310 Nm dreiemoment. Kun bakhjulsdrift. Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro har til sammenlikning også 150 kW motor, men 395 Nm moment. 
  • 4.262 mm lang, 1.809 mm bred og 1.552 mm høy, med en akselavstand på 2.765 mm. Det er omtrent på størrelse med Volkswagens egen e-Golf, men akselavstanden er rundt 12 centimeter lenger – tross at ID.3 er marginalt kortere enn e-Golf. 
  • Minste egenvekt på 1.719 kilo, som er snaue 180 kilo mer enn e-Golf. En krok bak skal kunne håndtere 75 kilo kuletrykk, for sykkelstativer eller liknende. 
  • Bagasjerom på 385 liter. 
Bakseteplassen er relativt god. ID.3 er romslig med tanke på de utvendige dimensjonene. Koppholder kan felles ned mellom setene. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

290 kilometer på en halvtime 

Fra før visste vi at 1st Edition ville komme med et batteri på 58 kilowattimer netto, og at det skal gi en WLTP-rekkevidde på inntil 420 kilometer. Etter hvert vil det også komme varianter med både større og mindre batteri, henholdsvis 77 og 45 kilowattimer. Disse skal ha rekkevidder på 550 og 330 kilometer, men vil ikke komme i produksjon før etter de 30.000 1st-bilene er ferdige.

Volkswagen er også forbilledlig ærlige rundt hva kundene kan forvente av rekkevidde i bilene, og presiserer at WLTP-tallet er i det øvre sjikt av hva man vanligvis vil oppleve.

USB-C-porter er noe vi er glade for å se i en bil. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

De anslår at 80 prosent av sjåfører vil oppnå mellom 230 og 330 kilometer for den minste batteripakken, mellom 300 og 420 kilometer for den mellomste og mellom 390 og 550 kilometer for den største. 

De tre batteripakkene vil også ha ulik maksimal hurtigladehastighet. Den minste pakken vil komme med 50 kilowatt lading (100 kilowatt er tilvalg), den mellomste får 100 kW og den største 125 kilowatt. 

Det er omtrent på nivået de fleste andre kompaktbiler som lanseres i disse dager ligger, men et godt stykke bak hva Tesla Model 3 klarer i Teslas Supercharger-nettverk, som er opptil hele 250 kilowatt. Maksfarten er imidlertid selvfølgelig ikke alt, så det vil bli spennende å se hva slags gjennomsnittsfart ID.3 klarer å holde. 

Ved 100 kilowatt skal uansett bilen kunne lade nok til omtrent 290 kilometer WLTP-rekkevidde på 30 minutter. Som det ble meldt i mai vil ID.3 1st-kundene også få 2.000 kilowattimer med gratis lading gjennom WeCharge-appen, inkludert på stasjonene i Ionity-nettverket. 

Også ladekapasiteten på vekselstrømslading (det du får fra ladeboksen eller stikkontakten hjemme) vil variere, mellom 7,2 og 11 kilowatt avhengig av batteripakke. 

Førermiljøet i ID.3. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Godt med utstyr 

Selv basisversjonen av ID.3 1st vil være relativt godt utstyrt, med utstyr som adaptiv cruisekontroll og varme i seter, ratt og frontrute. Den kommer med 18-tommers felger. 

ID.3 Plus legger blant annet til ryggekamera, nøkkelfri adgang, det Volkswagen kaller «designseter», LED-matrix-lys og 19-tommers felger. 

Touchknapper på begge sider av føreren. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Toppnivået ID.3 Max har head-up-display med mulighet til å legge på «augmented reality»-grafikk på veien foran deg,, lydanlegg fra Beats (!), panoramaglasstak, elektrisk justerbare seter og 20-tommers felger. 

Parkeringssensorer og manøvreringsbrems er standard, men bilen kan også leveres med en rekke andre sikkerhetsfunksjoner som filholder, parkeringsassistent og automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning. 

Nylig opplyste også Volkswagen-importør Harald A. Møller at ID.3 1st vil få en startpris på under 330.000 kroner. Mer enn det er ikke Volkswagen beredt til å avsløre foreløpig.

Det skal skyldes at Volkswagen venter myndighetsgodkjenning på bilen i Tyskland, og kommunikasjonssjef Anita Svanes i importør Møller sier de er klare til å fortelle om prisene så fort de får dem fra fabrikken. 

Head-up-display med AR-funksjon er utstyr du får på høyeste og dyreste utstyrsnivå. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Minimalistisk og streit 

Vi fikk anledning til å prøvesitte bilen i Frankfurt, og inntrykket var at Volkswagen stort sett har sine ord om den innvendige størrelsen i behold.

ID.3 føles relativt romslig til å være en såpass kompakt bil utvendig, og selv om det ikke på noen måte kan omtales som luftig eller grandiost, er det fint mulig for undertegnede, med sine 183 centimeter på strømpelesten, å sitte fullt oppreist i baksetet. At den tradisjonelle drivlinjetunnelen er borte gjør også litt i positiv retning for plassen.  

ID.3 føles som en typisk Volkswagen - kanskje ikke luksuriøs, men definitivt funksjonell. Legg merke til den veldig lave midtkonsollen, som gjør at forsetene må ha egne armlener. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Volkswagens setetrekk i en slags blanding av tekstil og skinn bidrar på sin side ikke akkurat med noen illusjon av luksus, og det gjør heller ikke den litt klumpete skjermløsningen i forsetet. I alle fall ikke siden Volkswagen har valgt å kle den med touchknapper i blank sort plast. Anbefalingen her blir nok definitivt å ha med seg en mikrofiberklut til å tørke av dem med veldig jevne mellomrom.

Førermiljøet er ellers ganske minimalistisk og typisk for moderne elbiler, med veldig få fysiske knapper og knotter. Alt styres med touchknapper til høyre og venstre, med unntak av noen få funksjoner som sitter igjen på rattet.

Litt spesiell er også den veldig lave midtkonsollen foran, som rommer koppholdere, et par lagringsrom og ikke minst – til glede for nerdene blant oss: To USB-C-porter til lading. Volkswagen har nemlig skjønt at den gamle USB-A-standarden er på vei ut, noe vi ikke kan gjøre annet enn å bejuble. Det kan dessuten legges til to porter i baksetet, slik at totalen blir fire. 

Infotainmentsystemet ser pent ut, men virket på oss fortsatt ganske uferdig og kranglete. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Uferdig infotainment 

Under infotainmentskjermen sitter det også en liten lagringslomme, og det vil også bli mulig med trådløs lading som tilvalg. Infotainmentgrensesnittet virker å være rimelig elegant og pent, med rimelig intuitiv navigering slik vi kunne se det.

Den sorte plasten med touchknapper er en fingermerkemagnet uten like. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Systemet som befant seg i bilen vi satt i var imidlertid enten langt fra ferdig eller bare veldig begrenset, for her var det mange knapper som ikke fungerte og kommandoer som ikke førte noen vei.

Vi forsøkte oss også såvidt på stemmestyringen i bilen, som virket å fungere greit, men foreløpig hadde et ganske begrenset utvalg av kommandoer den kunne håndtere. 

Ellers er det garantert et minus for noen at ID.3 ikke kan trekke henger, den har ikke mulighet for takstativ. Eneste mulighet er altså kroken bak, som altså kan bære 75 kilogram. Bagasjerommet på 385 liter er drøye 40 liter større enn i e-Golf, og baksetene kan slås ned i 60-40-splitt. 

Som tidligere er det altså neste sommer som gjelder hva angår levering, og alle reservasjonsholderne skal kunne få bilen sin i løpet av 2020. Leveransene av både den rimeligere og den presumptivt dyrere modellen vil starte opp mot høsten en gang. 

ID.3 vil komme i fire farger, deriblant hvit, grå og turkis. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen