(Bilde: Rolf B. Wegner, Tek.no)

Her er verdens første smartscooter

Gogoro mener de har løsningen på så mangt.

Tek.no/Las Vegas: Smartifiseringen av verden har startet for lengst, og mens vi til nå stort sett har holdt oss til smarthus med smartelefoner og smart-TV-er er det nå smartscootere det skal handle om.

Selskapet Gogoro kan nemlig vise frem verdens første smartscooter, og det er mange detaljer som gjør at den skiller seg ut fra de andre scooterne på markedet. Grunntanken er en elektrisk scooter, med elementer som gjør den smart.

Ifølge Gogoro er scooteren mer enn en vanlig scooter som har fått byttet ut motoren sin. Her er hele scooteren bygget opp fra grunnen, og målet har hele tiden vært at denne skulle være elektrisk drevet.

Gogoro-scooteren med batteribanken i bakkant.
Gogoro-scooteren med batteribanken i bakkant.Foto: Rolf B. Wegner, Tek.no
Foto: Rolf B. Wegner, Tek.no

Bygget som elektrisk fra bunnen av

Motoren er spesialutviklet for scooteren, og skal både være kompakt men også kraftfull. Det er også tatt hensyn til at den skal holde seg kjøligst mulig for en mest mulig stabil drift.

Rammen er laget av aluminium, og Gogorio skryter svært av at den skal være både stiv, lett og responsiv. Fjæringen blir også omtalt i svært flatterende former.

Foto: Rolf B. Wegner, Tek.no

Men ok, den er sikkert fin og flott, men det er smartbiten som interesserer oss mest. Scooteren har nemlig 30 ulike sensorer, kobling mot nettskyen og en integrert mobilapplikasjon.

Her snakker scooteren sammen med ladestasjoner og batteribanker, alt via nettskyen. Du får også oversikt over plasseringene på de nærmeste stedene der du kan få ladet opp eller byttet batterier til scooteren din. For teknonerden kan du etter en kjøretur se på en analyse over hvordan du kjører med tanke på å gjøre hele kjøreturen mer energieffektiv.

Alle sensorene følger også med på statusen på scooteren, slik at du får en melding på smartelefonen din om det er noe som må utbedres.

Foto: Rolf B. Wegner, Tek.no

Scooteren kan også tilpasses dine ønsker med tanke på gassrespons, fargevalg på dashbordet og diverse lys- og lydeffekter.

Vil ha et nettverk med batteribanker

Gogoro har pønsket ut en ekstra detalj som skal gjøre overgangen til elektrisk drevne kjøretøyer lettere. De benytter kort og godt det samme trikset som har vært brukt en rekke ganger opp gjennom historien, enten det er budbringere som bytter på å bringe beskjeden videre, eller det er skysstasjoner der du kan få utvilte hester til vognen din. Vi snakker om en infrastruktur med batteristasjoner.

Glem hurtigladestasjonene som Tesla opererer med, glem kort og godt hele batteriladeproblematikken. Har du kjørt deg mer eller mindre tom bytter du bare batteri og kjører videre. Dog, det forutsetter selvfølgelig at det er en batteribank fra nettopp Gogoro i nærheten av der du skal kjøre, og det er jo ikke nødvendigvis tilfelle. Dermed kan du risikere at du er stuck med nettopp den kjedelige batteriladingen likevel.

Dette er nok først og fremst en løsning for de store byene i utlandet, selv om det lett kan tenkes i Norge også. Batteribanken trenger ikke så stor fysisk plass og siden batteriene er små får man likevel plass til mange.

Selve batteribyttet skal kunne gjøres på seks sekunder, og Gogoro ser for seg ulike løsninger der du kan betale ved hvert bytte eller ha et eget abonemment på byttinger. Det legges også opp til at du kan reservere batteri i nærmeste stasjon om du er i ferd med å gå tom.

I fremtiden vil Tesla kunne lade seg selv:
Utvikler robot-ladekabel »

Se alle sakene fra CES 2015 her »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen