Porsche Mission E Cross Turismo er foreløpig bare på konseptstadiet, men kan bli en spennende konkurrent til Tesla, Audi, Jaguar og de andre luksus-elbilene.
Porsche Mission E Cross Turismo er foreløpig bare på konseptstadiet, men kan bli en spennende konkurrent til Tesla, Audi, Jaguar og de andre luksus-elbilene. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Her er Porsches nye luksus-elbil

Cross Turismo.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Porsche har allerede varslet at deres første elbil vil komme på markedet i 2019 og hete Mission E.

Under bilmessen i Genève denne uken lanserer de en ny konseptvariant av Mission E kalt Cross Turismo, et konsept som sannsynligvis vil være aktuelt for flere nordmenn enn den første utgaven av bilen. 

Denne crossoveren - CUV, eller cross utility vehicle - måler 4,95 meter lang, 1,99 meter bred og 1,42 meter høy, noe som gjør den lengre, men smalere og lavere enn Jaguars nylanserte i-Pace (4,68 x 2,01 x 1,56 m), og betraktelig mindre enn Tesla Model X (5,04 x 2,02 x 1,68 m). 

Innvendig har konseptbilen også bare fire seter. 

Konseptmodellen er fortsatt sporty, men større og mer praktisk enn den opprinnelige Mission E. Foto: Porsche

Lading med 350 kilowatt

Den kal ha det samme 800 volt-ladesystemet som søstermodellen, noe som betyr at den vil kunne lade med opptil 350 kilowatt effekt, sju ganger så mye som de fleste hurtigladestasjonene i Norge i dag, og nesten tre ganger så mye som Teslas superladere (maksimalt 120 kW per bil). 

Porsche har ikke meldt om noen batteristørrelse, men varsler at bilen vil få en rekkevidde på over 500 kilometer - riktignok etter den snille europeiske NEDC-standarden. Og med 350 kW lading vil bilen kunne lade nok til å kjøre 400 kilometer på bare 15 minutter.

Porsche oppgir også at bilen vil kunne lade trådløst ved hjelp av induksjon. 

Setene kan åpnes i midten - praktisk om du for eksempel skal frakte ski. Foto: Porsche

Over 600 hester 

Konseptbilen har to permanentmagnetmotorer med en total ytelse på over 600 hestekrefter, noe som skal gi en akselerasjon fra 0-100 på under 3,5 sekunder og 0-200 på under 12 sekunder. Porsche hevder også at bilen skal ha høyere vedvarende ytelse enn alle andre elbiler, og derfor kan akselerere flere ganger på rad uten at ytelsen taper seg. 

Innvendig er dashbordet dekket med skjermer - også en egen for passasjeren i forsetet. Foto: Porsche

Porsche melder at den serieproduserte varianten skal vises frem neste år, men Porsches norgessjef Morten Scheel heller muligens litt kaldt vann i årene på dem som ser frem til en litt mer funksjonell elbil fra Porsche. 

– Dette er en konseptbil som ikke er bekreftet skal i produksjon, men den viser hvordan vi i Porsche ser for oss å kombinere sportslighet og kjøreglede i et design som har praktiske kvaliteter i en helelektrisk fremtid. Samtidig er konseptet en fullblods Porsche på den måten at den vil være den mest sportslige og mest teknologisk avanserte bilen i sitt segment, sier han i en pressemelding. 

Noen pris er heller ikke antydet, men Porsche har tidligere varslet at Mission E vil koste fra 85 000 dollar i USA, omtrent 50 000 kroner mer enn en Tesla Model S. 

Porsche Mission E - ikke CUV-versjonen. Bilde: Porsche

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen