Opels nye konseptbil GT X Experimental.
Opels nye konseptbil GT X Experimental. (Foto: Opel)

Opel satser på el-SUV: Her er deres nye konsept

GT X Experimental.

Etter at PSA-gruppen kjøpte Opel fra General Motors, ble det raskt klart at de ville ha store problemer med å levere den meget populære Ampera-e i noe stort antall i Norge og Europa. 

Nå har Opel et nytt elbilkonsept på trappene, kalt Opel GT X Experimental. Det dreier seg om en kompakt SUV, ikke helt ulik Hyundai Kona og Kia Niro EV, som kommer senere i år. 

Middels batteri 

Konseptbilen har en lengde på 4063 millimeter, er 1830 millimeter bred og 1528 millimeter høy (inkludert antenne). Hjulbasen er på 2625 millimeter. 

Opel hevder konstruksjonen av de 17-tommers dekkene får dem til å se større ut, men beholder kjørekomforten. Foto:  Opel

Det gjør den til litt kortere, litt bredere og litt lavere enn nevnte Hyundai Kona, som har dimensjoner på 4180 x 1800 x 1570 millimeter. 

– SUV-er er på nåværende tidspunkt de mest populære kjøretøyene på markedet, og Opel drives av ønsket om å gjøre dem enda mer attraktive for allmennheten, heter det i en uttalelse fra Opel. 

Bilen er utstyrt med et batteri på 50 kWh, altså på nivå med den minste Tesla Model 3-utgaven, men noe mindre enn nevnte Kona og Niro, som begge har 64 kWh i største utgave. Ampera-e har 60 kWh. 

Noen rekkevidde er ikke nevnt, men bilen skal være lett og effektiv, ifølge Opel. Om vi anslår at Opel klarer å komme ned i Kona-liknende forbruk på 13-14 kWh/100 km på sommerstid bør det være mulig å komme i nærheten av 400 kilometer. 

Den vil også få mulighet for induksjonslading. GT X Experimental "later ikke som om" den er fullt selvkjørende, melder Opel, men den vil ha selvkjøring på nivå 3, som betyr at den stort sett kan kjøre seg selv, men at føreren alltid må følge med for å kunne gripe inn. 

Relativt futuristisk interiør. Så futuristisk blir det neppe om bilen kommer i masseproduksjon. Foto:  Opel

Selvmordsdører 

Opel GT X Experimental er en svært kompakt liten SUV. Foto: Opel

Bilen vil være lett å sette seg inn i og komme ut av, takket være sidedører som alle kan åpnes til 90 graders vinkel. Konseptet har for øvrig såkalte "selvmordsdører" lik BMW i3, altså bakdører som er hengslet på baksiden av bilen. 

Konseptbilen har også kameraer i stedet for speil, noe som ikke har blitt helt uvanlig på elektriske konseptbiler de siste årene. De færreste av dem har imidlertid nådd markedet uten speil, noe som nok delvis skyldes at det foreløpig er forbudt i mange land.

Kommende Audi e-tron quattro vil imidlertid tilbys med kameraer i stedet for speil i noen markeder. 

Konseptbilen har dører som åpner hver sin vei - likt BMW i3. Foto:  Opel

Fire seter 

Et stort panoramatak skal gi en luftig følelse innvendig. Foto:  Opel

Konseptbilen har også bare fire seter, men det er vel heller ikke usannsynlig at det er kommet inn ytterligere ett når bilen kommer i endelig produksjonsversjon. Bilen skal også gi et inntrykk av designretningen Opel kommer til å ta i de kommende årene. 

Alle Opel-modeller skal være elektrifiserte på en eller annen måte innen 2024. Selskapet har foreløpig ikke sagt noe om og eventuelt når konseptbilen skal være på markedet.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen