(Bilde: Air Force Research Laboratory/Lockheed Martin )

Her er NASAs nye X-fly

X-56 ser lite og rart ut, men kan være livsviktig når du setter deg inn i fremtidens superfly.

USA lanserte sitt første eksperimentelle fly, X-1 i 1946. Det var det første flyet i verden som brøyt lydmuren, og siden har de såkalte x-flyene stått for en rekke verdensrekorder.

X-15 fra 1959 har fremdeles rekorden som det raskeste bemannede flyet i verden mens det kanskje i overkant eksperimentelle Rockwell X-30 skulle frakte turister ut i rommet.

X-1 var det første flyet som brøyt lydmuren. Det skjedde i 1946. 66 år senere og mange nye rekorder er vi kommet til det 56. x-flyet.
X-1 var det første flyet som brøyt lydmuren. Det skjedde i 1946. 66 år senere og mange nye rekorder er vi kommet til det 56. x-flyet.Foto: NASA

X-35 kjenner vi i dag som jagerflyet Lockheed Martin F-35 Lightning II, gjerne kalt Joint Strike Fighter (JSF).

I juni 2012 offentliggjorde romfartsorganisasjonen NASA og Det amerikanske luftforsvarets forskningslaboratorium (AFRL) det 56. x-flyet i rekken, X-56A MUTT.

MUTT står for «Multi-Use Technology Testbed». Flyet skal ifølge NASA brukes til å teste en ny generasjon lettvektsfly med fleksible vinger.

SLIK KAN X-56 FRAKTES. Når forskerne skal fly med X-56 tenker utviklerne seg at flyet med ekstra vinger og flykropp kan fraktes i henger (øverst på bildet). Kjøretøyet til venstre fungerer som bakkenkontroll.
SLIK KAN X-56 FRAKTES. Når forskerne skal fly med X-56 tenker utviklerne seg at flyet med ekstra vinger og flykropp kan fraktes i henger (øverst på bildet). Kjøretøyet til venstre fungerer som bakkenkontroll.Foto: Air Force Research Laboratory/Lockheed Martin

- Fleksible vinger og flyskrog kan gi en betydelig vektreduksjon, sier prosjektleder Gary Martin i NASA.

Men det er et problem.

I motsetning til de korte og stive vingene vi ser på dagens fly, er lange og tynne vinger som på X-56 følsomme for uønsket vibrasjon, såkalt «flutter». Vibrasjonen kommer av trykket fra luften som flyr over vingen. Også kastevinder og turbulens kan utsette vingene for stor påkjenning.

- For å sørge for at flyskroget holder, er vi nødt til minske påkjenningen fra vindkast og dempe uønsket vibrasjon. Dette er to kjerneteknologier som NASA ønsker å forbedre, sier Martin.

Ved hjelp av MUTT skal ingeniørene få teste teknologien i praksis ved å justere programvaren i flyets styresystem.

X-56 er utviklet for å fly i lave hastigheter, men forskningsflyet skal også gi viktig testresultat i forhold overlydsflyet NASA X-54 utvikler i samarbeid med Boeing, Lockheed Martin og Gulfstream - omtalt som «Concordens sønn».

Vibrasjoner og turbulens er utfordringer også X-54 står overfor og testresultatene fra X-56 vil være med på å designe det kommende superflyet.

Les også: Slik flyr vi i fremtiden

Kilde: NASA

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen