Mercedes-Benz EQC.
Mercedes-Benz EQC. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Her er Mercedes' el-SUV - med hengerfeste og større batteri enn varslet

Stockholm: Mercedes-Benz har brukt de siste par ukene på å stadig slippe små designteasere rundt sin nye EQC el-SUV.

I går kveld var det endelig tid for lansering i Stockholm, og selskapet trakk ikke overraskende frem en langt mindre futuristisk bil enn konseptversjonen som ble lansert for nesten to år siden. 

Elbilen blir bare den første i en lang rekke elbiler i EQ-serien i årene som kommer. 10 nye modeller skal bære EQ-navnet innen 2022 (inkludert tre under Smart-merket). Og det blir ikke bare SUV, sier sjef for utvendig design, Robert Lesnik.

– Vi kommer til å lansere elbiler i alle segmenter, sier Lesnik. Det er satt av 10 milliarder euro til utvikling av elbiler.

408 hestekrefter, 0-100 på 5,1 sekunder 

Mercedes-Benz hadde lagt lanseringen til Stockholm. Foto: Hanne Hattrem, VG

EQC får firhjulsdrift med to motorer som til sammen yter 408 hestekrefter. Toppfarten er begrenset til 180 kilometer i timen, og 0-100 kilometer i timen skal gå unna på 5,1 sekunder, takket være et solid maksimalt dreiemoment på hele 765 Nm. 

Og der konseptversjonen hadde et batteri på 70 kilowattimer har Mercedes-Benz fått plass til 80 kilowattimer i produksjonsbilen. Det skal gi en rekkevidde på 400 kilometer etter WLTP-standarden (og over 450 kilometer etter NEDC-standarden), med et oppgitt snittforbruk på 22,2 kWh/100 km. 

Tross mange år med utvikling av batteripakken på 80 kilowatt, blir det ikke noe hokus-pokus med vinterrekkevidden. Elbilkjørere vil fortsatt kunne oppleve rundt halvert rekkevidde når kuldegradene biter som verst.

– Når man lader hjemme kan man styre bilen via appen slik at den forvarmes. Når batteriene er varme før kjøring, taper man man mindre energi. Men elbiler i kulden er alltid en utfordring, sier ansvarlig for batterisikkerhet, Nicolas Schad.

Batteripakken har væskebasert kjølesystem og to batterivarmere, og ombordladeren kan ta imot opptil 7,4 kilowatt. Hurtiglading er begrenset til 110 kW. 

Interiøret får langt flere knapper og knotter enn for eksempel Tesla Model 3. En stor dobbelskjerm er det likevel blitt plass til. Foto: Hanne Hattrem, VG

Hengerfeste er tilvalg

Og til mange nordmenns store glede får EQC tauekrok med mulighet til å trekke 1800 kilo. Det er ikke helt på Tesla Model X-nivå (2300 kilo), men betraktelig mer enn for eksempel Jaguar i-Pace (750 kilo). 

Bagasjeplassen er oppgitt til 500 liter, og bilen har en egenvekt på solide 2 425 kilo, bare drøyt 30 kilo mindre enn Tesla Model X 100D. Med sine 4761 x 1884 x 1624 millimeter i dimensjoner er den også litt mindre enn Model X, men noe større enn Jaguar i-Pace (4682 x 2011 x 1565 mm). 

EQ står for emosjonell intelligens eller elektrisk intelligens, og det nye elbilen får en rekke nyheter, blant annet stemmestyring, app med reise- og ladeplanlegger og for første gang i Mercedes’ historie – selvlysende Mercedes-logo i grillen, for den som vil betale ekstra for det.

Rattet får de små styreflatene for infotainment-funksjoner tommelen vi kjenner fra andre Mercedes-modeller, og det blir en stor, bred dobbeltskjerm innvendig. Bilen får fem kjøremoduser (Comfort, Eco, Max Range, Sport og Individual), og i tillegg fire nivåer av regenerering pluss en automodus. 

EQC 400, som den heter, skal være klar for salg i andre kvartal 2019. Foto: Daimler AG

Prisen kommer ikke før neste år 

Prisen er imidlertid foreløpig ikke kjent, men vi kan kan spekulere i at den vil være verken mye dyrere eller mye billigere enn hovedkonkurrenten Audi e-tron quattro, som vises frem i produksjonsversjon om under to uker.

Prisen vil bli tilgjengelig ved salgsstart i andre kvartal 2019, ifølge Mercedes. Til sammenlikning koster Audis e-tron 80 000 euro i Tyskland (cirka 777 000 kroner). Jaguar I-Pace er priset fra 590 000-820 000 kroner og Tesla Model X koster fra 675 000 til 1,2 millioner kroner. Alle priser er før omkostninger og utstyr.

Som vanlig blir det spennende å se hvor mange både Mercedes-Benz og Audi kan produsere og levere, men Mercedes hevder selv at kapasiteten på fabrikken er stor nok «til å dekke etterpørselen». 

  Mercedes-Benz EQC Audi e-tron quattro* Jaguar i-Pace Tesla Model X
Batteri 80 kWh 95 kWh 90 kWh 75/100 kWh
Rekkevidde 450 km NEDC/over 400 km WLTP Over 400 km WLTP 470 km WLTP 565 km NEDC
Maks. hurtiglading 110 kW 150 kW 100 kW 120 kW
Motor 408 hestekrefter 436 hestekrefter 400 hestekrefter 328-611 hestekrefter
0-100 km/t 5,1 sek. 4,6 sek. 4,8 sek. 3,1-5,2 sek.
Toppfart 180 km/t 210 km/t 200 km/t 210-250 km/t
Hengerfeste Maks 1800 kilo. Ja, men foreløpig ukjent hvor mye den kan dra. Maks 750 kilo. Maks 2300 kilo.
Pris Ukjent Ukjent Fra 590 000 kroner Fra 675 000 kroner

 * E-tron quattro er ikke endelig lansert, så vi baserer oss på de kjente tallene for konseptmodellen. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen