Den kinesiske el-SUV-en Nio ES8 gjorde sin første Europa-visitt torsdag, på Nordic EV Summit-konferansen i Oslo.
Den kinesiske el-SUV-en Nio ES8 gjorde sin første Europa-visitt torsdag, på Nordic EV Summit-konferansen i Oslo. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Her er den kinesiske super-SUV-en i Norge

Nio er kanskje den lengstkomne av de kinesiske elbiloppstartene, og torsdag viste de frem sin første bil, SUV-en ES8, på elbilkonferansen Nordic EV Summit i Oslo. 

Det er første gang bilen vises frem på europeisk jord. 

ES8 er en stor SUV med syv seter, opptil 650 hestekrefter, 840 newtonmeter dreiemoment og 0–100 kilometer i timen på 4,4 sekunder.

Den har luftfjæring, er bygget i over 96 prosent aluminium og veier rundt 2,5 tonn. 

 

Innvendig er ES8 en pen og elegant bil med fin premiumfølelse. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Lang og høy 

Rent størrelsesmessig minner den ikke rent lite om Tesla Model X. ES8 måler 5 022 millimeter lang, 1 962 millimeter bred og 1756 millimeter høy, som betyr at den er ørlite kortere og smalere enn Model X, men ganske mange centimeter høyere.

Fire voksne har null problemer med å få plass i en ES8. Legg spesielt merke til høyden over hodet på passasjerene i baksetet. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Det merkes spesielt i baksetet, hvor undertegnedes 183 centimeter på strømpelesten fint kan sitte fullt oppreist og fortsatt ha meget god klaring til glasstaket over. 

Akselavstanden på 3010 millimeter er også større enn i en Model X, og de første to seteradene står på skinner som gjør at de er meget fleksible når det gjelder avstand.

Over 11 000 i fjor 

Slik bilen var utstilt på The Hub i Oslo hadde de to fremste seteradene meget godt med plass, mens den siste raden nærmest ikke hadde benplass i det hele tatt.

Dette er altså mulig å rette på om man skulle ha behov for å ta alle setene i bruk. 

 – I fjor leverte vi 11 348 biler i Kina, sier administrerende direktør Hui Zhang i Nio Germany til Tek.no. Så langt i år er tallet rundt 2000, legger han til. 

– Kommer vi til å få se denne bilen i Europa?

– Vi har en plan om å lansere i Europa, men ingen eksakt dato å komme med, sier Zhang.

Setene står på skinner, og kan enkelt flyttes fremover og bakover. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Noe forsiktig rekkevidde

Nio har allerede designsenter i München i Tyskland, i tillegg til kontorer i London og i Silicon Valley utenom Kina, så helt usannsynlig at de kommer til våre breddegrader er det altså ikke. 

Bagasjeplassen er kurant, spesielt med de to bakre setene nedslått. Den andre seteraden kan selvfølgelig også slås ned. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no
Nios sjef for Tyskland-kontoret, Hui Zhang, foran et kart over selskapets batteribyttestasjoner i Kina. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Det mest skuffende med ES8 er sannsynligvis rekkevidden. Bilen er foreløpig utstyrt med et batteri på 70 kilowattimer, som gir en rekkevidde etter den snille NEDC-standarden på «bare» 355 kilometer.

Det er for eksempel mindre enn Nissan Leaf-versjonen med 40 kWh batteri, som har en NEDC-rekkevidde på 378 kilometer (og 270 etter den strengere WLTP-standarden). 

Batteribyttestasjoner 

Nio har imidlertid en innovativ modell hvor batteriene i praksis er løse og avtagbare, og hvor man kan velge mellom å eie batteripakken eller å leie den.

Egne batteribyttestasjoner i Kina gir mulighet til å skifte til et fulladet batteri på rundt tre minutter, og Nio varslet i fjor at kundene som abonnerer på slike batteribytter ville få anledning til å oppgradere til en ny batteripakke på 84 kWh senere i år. 

ES8 koster for tiden fra 447 000 yuan i Kina, rundt 565 000 kroner. Kjøper du bilen uten å eie selve batteripakken får du en rabatt på 100 000 yuan, som bringer prisen ned i rundt 440 000 kroner.

Batteriabonnementet koster cirka 1600 kroner i måneden. 

ES8 er en lang og høy bil. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no
ES6 er litt kortere enn ES8, men er også en relativt stor bil. Foto: Nio

Bil nummer to på vei 

Nio har også en annen bil som straks kommer på markedet, den litt mindre ES6 (4 850 millimeter lang) med fem seter. 

Denne vil bli tilbudt med batteripakker på 70 og 84 kWh, som vil gi NEDC-rekkevidde på opptil 510 kilometer.

ES6 har en startpris på 358 000 yuan, cirka 450 000 kroner, og skal leveres i Kina fra og med andre kvartal. 

Begge bilene har for øvrig Mobileyes Q4-maskinvare installert, og Zhang sier til Tek.no at de kommer til å lansere nivå 2-selvkjøring senere i år. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen