Den elektriske Minien vil være klar for norske kunder i første kvartal neste år.
Den elektriske Minien vil være klar for norske kunder i første kvartal neste år. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Slik var det å sitte i den nye, elektriske Minien

Det særegne designet er fortsatt på plass!

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Frankfurt / Tek.no: De fleste detaljene er kjent, men BMW-eide Mini kalte likevel avdukingen på bilmessen i Frankfurt for «verdenspremieren» på sin elektriske Cooper SE. 

Vi repeterer noen av nøkkelspesifikasjonene fra i sommer, i tilfelle du gikk glipp av dem. 

  • Et batteri på 32,6 kWh brutto og 28,9 kWh netto skal gi en WLTP-rekkevidde på 235 kilometer. Det gjør Minien til en av de nye bilene på markedet med lavest rekkevidde, og skyldes sannsynligvis at BMW ikke ønsker at Minien skal utkonkurrere deres egen egen i3 på den fronten. 
  • Motoren blir på 135 kilowatt eller 184 hestekrefter, med et dreiemoment på 270 Nm. Det skal gi 0-100 km/t på 7,3 sekunder og en toppfart som er begrenset til 150 kilometer i timen. 
  • 50 kW hurtiglading skal gi 0-80 prosent på rundt en halvtime. Hjemme eller på andre AC-punkter kan du lade med inntil 11 kilowatt. 
Den helelektriske Mini Cooper SE ser til forveksling lik ut øvrige Mini-modeller. Den kan fåes i den grå og eplegrønne varianten på promobildene til Mini, eventuelt i en litt mer nedtonet variant som denne. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Mange knapper 

Innvendig er det umiskjennelig Mini-aktig, helt ned til det litt glorete britiske flagget i dashbordet (hvor du kan bestemme farger og eventuell blinking selv).

Mini har definitivt ikke falt i minimalismegryta, med knapper og knotter i alle retninger, men det er likevel noe ganske stilfullt over det hele, og den sirkulære infotainmentskjerm-innpakningen gir også et visst særpreg. 

Litt uvanlig er det dessuten at infotainmentskjermen kan styres både med touch og med en slags styrespak i midtkonsollen. «Girspak» har de også beholdt. 

Noe Minien ikke er, det er romslig. Bilen har bare tre dører, og du må dermed felle ned forsetene for å kunne tre inn i baksetet. Mini er definitivt ikke en bil for storfamilien, noe som også reflekteres i bagasjerommet, som bare rommer 211 liter. 

I det hele tatt er det litt vanskelig å se at så veldig mange andre enn den mest lojale Mini-fansen vil være villige til å godta en bil som fremstår som noe utdatert allerede ved lansering – kun fordi det er en elektrisk Mini. 

Førermiljøet i Cooper Mini SE. Umiskjennelig Mini. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ikke veldig dyr 

Prisen på Minien blir imidlertid ikke veldig avskrekkende.  Mini Cooper SE vil tilbys i tre utstyrsnivåer, med en startpris på 259 900 kroner for utstyrsnivået Essential. Ett hakk opp finner vi «Experience» til 279 900 kroner, mens toppmodellen «Maximise» vil koste fra 299 900 kroner. 

Selv innstegsmodellen vil imidlertid være rimelig godt utstyrt, med blant annet oppvarmede forseter, tilkoblet navigasjon, ryggekamera og førerassistentsystem. Alle variantene har også varmepumpe, tosoners klimaaanlegg og sportsratt. 

Experience legger blant annet til parkeringsassistent, head-up-display, adaptive LED-frontlykter, Harman/Kardon-høyttalersystem og parkeringssensorer foran og bak, mens toppmodellen blant annet kommer med skinninteriør, panoramasoltak og egen farge. 

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW sier de har et firesifret antall interessenter, hvorav et tresifret antall har gjort en forhåndsreservasjon siden lanseringen i sommer. BMW åpner for endelig bestilling torsdag, altså 12. september. 

– Produksjonsstart vil være i november, og norske kunder vil få sine biler i første kvartal 2020, sier Tegneby. 

Det er god plass foran i Mini Cooper SE, men om du vil sitte som dette bør ikke passasjerene bak ha bein i det hele tatt. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Instrumentpanelet har fått et matt belegg som nok vil gjøre det enklere å se i sterkt sollys, men ellers fremstår det kanskje som litt i blasseste laget. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
«Girspaken» er beholdt, og infotainmentskjermen styres også fra midtkonsollen. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Skjermen fremstår muligens noe liten i dagens elbillandskap, spesielt når man tenker på biler som Honda e og Byton M-Byte. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Det går greit å skvise inn fire om de to i forsetet ikke er for grådig med plassen. Ikke forvent noen luftig opplevelse verken for beina eller hodet, dog. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Ladeporten sitter bak på passasjersiden. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Bagasjeplassen er begrenset. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)
Soltak er å få i den topputstyrte varianten. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen