Hello-sjefen Thomas Sandaker går hardt ut mot både Telenor og Telia. (Bilde: Montasje: Tek.no, Telenor, Hello, Telia)

– Telenor og Telia bløffer landets mobilkunder

Billig-teleselskapet Hello ypper til priskrig.

For to dager siden publiserte E24 en kronikk skrevet av Thomas Sandaker, sjefen i teleselskapet Hello.

Sandaker peker på at Telenor og Telia selv eier flere av sine egne «konkurrenter», og dermed lurer kundene til å tro de velger en lettbeint aktør mens de i realiteten får samme vare til samme pris. Således dominerer disse «duopolistene» markedet totalt, og har i praksis 97 prosent av mobilkundene.

Dette synes naturlig nok ikke Sandaker noe særlig om.

Hello-sjef Thomas Sandaker.
Hello-sjef Thomas Sandaker. Foto: Hello

– Mobilkundene må våkne! I flere år har de betalt mer enn de må, og de har blitt lurt til å tro at det norske mobilmarkedet er preget av konkurranse. Denne bløffen skal vi nå tilbakevise, uttaler Hello-sjefen Thomas Sandaker i en pressemelding.

Vil ha priskrig

For å kapre noen av Telenors og Telias kunder ypper altså Sandaker nå til priskrig, og strategien er ganske enkel: Hello skal være billigst til enhver tid.

For å få frem budskapet har Hello-sjefen tiltro til bruken av sosiale medier, og har fått lagd tre filmer som ligger på videotjenesten YouTube. Dersom de klarer å få noen av disse til å gå viralt, slipper de dyre annonsekampanjer.

– I dag er alle sin egen redaktør i sosiale medier. Hvis vi klarer å være ekstremt spissa på pris, og så gode på service som kunden skal kunne forvente, tror vi kraften i det budskapet vil stå fram som en klar motpol til de konkurrentene som tar kundene for gitt og investerer massivt i reklame samtidig som kunderelasjonen forvitrer, sier Sandaker til mobilbransjenettstedet Inside Telecom.

– Kvalitet betyr mer

Telenor hevder på sin at side at kundene blir tatt vare på hos dem.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor. Foto: Telenor

– Noen aktører vil alltid skape inntrykk av at det er primært pris det dreier seg om, men mobilen er blitt så viktig for folk at nå er det kvalitet de primært etterspør. Telenor er opptatt av at kundene våre skal få mye igjen for å være kunde hos oss. Derfor skal vi ikke bare ha best nett, vi tilbyr også eksperthjelp, inkluderte tjenester som Min Sky og Mine Kontakter – og i tillegg har vi markedets beste kontroll-løsninger, skriver informasjonssjefen i Telenor Anders Krokan i en e-post til Tek.no.

Han mener Telenor har et fornuftig prisnivå i dag, så noen priskrig vil de ikke begi seg ut på.

– Vi lover ikke å være billigst, men vi lover å ha det beste og mest relevante innholdet for kundene våre. Og hver dag jobber vi for å sikre at Norge ligger langt framme i mobilutviklingen. Det vil kontinuerlig komme nytt fra oss, også på prissiden, men det er et høyt investeringsnivå generelt i bransjen nå, og et ensidig fokus på pris er neppe rette måte å gå fram på, sier Krokan.

Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i Telia, mener også at kvaliteten er viktigst:

– Det er bra med konkurranse i markedet, det kommer alltid forbrukerne til gode. Vi investerer milliardbeløp hvert år for å styrke vår konkurransekraft og opplever at nettkvalitet, hastighet, dekning og annen tjenesteinnovasjon har blitt mer og mer viktig for kundene.

Abonnement er ikke alt, du må ha mobiltelefon også:
GUIDE: Hjelp, jeg skal kjøpe ny mobiltelefon! >>>

(Kilde: Inside Telecom)

Kommentarer (65)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen