(Bilde: Shutterstock)

Heller smartmobil enn radio under OL

Raskere mobilnett gir nye brukervaner, viser ny undersøkelse.

I dag starter OL i Sotsji, og folk over hele landet benker seg ned foran TV-ene. Men hva gjør egentlig de som ikke har tilgang på en TV akkurat nå? 

Det lurte NetCom også på, og de spurte derfor sitt NetCom Trends-panel.

Undersøkelsen viser at smartmobiler og nettbrett er i ferd med å utkonkurrere radioen som alternativ til TV.

Karl Fredrik Lund i NetCom.
Karl Fredrik Lund i NetCom.Foto: Vegard Haugen, Mobilen.no

– Mens radioen tidligere var en selvsagt erstatning for fjernsynet, ser vi at smarttelefoner og nettbrett med sin kombinasjon av bilde og lyd tar mer og mer over, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.

Han mener grunnen er at det er så enkelt å ta frem telefonen og både se og høre hvordan det går under OL, selv om man sitter på bussen eller på en kaffebar. 

– Vi vil gjerne ha levende bilder, og smarttelefonen er jo som en mini-tv i lommen. Det blir spennende å følge mediebruken fremover og se om det er en vedvarende trend at radioens posisjon er truet som formidler av sportssendinger, sier Lund.

Surfer mer enn vi snakker

I undersøkelsen svarer 30 prosent at de vil se OL-sendingene på smartmobilen, 28 prosent via nettbrett, mens kun 22 prosent foretrekker radiosendinger hvis de ikke kan se OL på TV.

Ifølge Lund surfer vi nå mer på mobilen enn vi snakker i den, og i siste kvartal 2013 økte bruken av mobildata med 53 prosent sammenlignet med samme periode året før. 

TV2 gjør web-tjenesten og appen Sumo gratis under OL:
Northug kan ta knekken på mobilnettet i Norge » (Mobilen.no) 

Les også om appene du må ha under OL »

(Kilde: Pressemelding)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen