×
Annonse fra Tek Story Labs for

Annonse Plantronics Voyager Focus

Fra lederkonsollen i kontrollrommet til Apollo-ferdene. På hodet har flygelederne spesielle hodesett som var de første av sin type. De ble konstruert av og var det første produktet til Plantronics. (Bilde: NASA, Public Domain)

Hele verden holdt pusten. Så kom endelig de berømte ordene gjennom hodesettet

I dag har Plantronics videreutviklet hodesettet til å bli Voyager Focus, for deg som jobber og er mye på farten.

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.
Neil Armstrong fotografert av Buzz Aldrin etter å ha gått på månen for første gang under Apollo 11-ferden. Mikrofonen var bygget og utviklet av Plantronics.
Neil Armstrong fotografert av Buzz Aldrin etter å ha gått på månen for første gang under Apollo 11-ferden. Hodesettet var bygget og utviklet av Plantronics.

Spenningen i kontrollrommet er til å ta og føle på. I bygning 30 ved Johnson Space Center i Houston Texas skal nå åtte års intenst og grensesprengende arbeid kulminere i ett enkelt fotavtrykk. 

Alle verdens øyne er rettet mot TV-skjermene.

Neil Armstrong løfter foten av stigen, og plasserer den trygt på månen, mens han ytrer frasen som skal feste seg i verdenshistorien for alltid: «That's one small step for man, one giant leap for mankind».

For første gang har mennesket erobret et annet himmellegeme, og det med teknologi som bare et tiår tidligere knapt eksisterte i fantasien. 

Det er ingen tvil om at den største bragden var å få plassert en mann på månen og bringe ham trygt tilbake. Men det å sende disse ordene 380 000 kilometer tilbake til Jorden var på ingen måte lett det heller. Hverken overføringen eller det å gi astronautene et godt hodesett som passet inni hjelmen, samtidig som talekvaliteten var god nok. 

Hodesett som eksisterte på tiden, ment for flypiloter, var i utgangspunktet utviklet for militæret under andre verdenskrig. De var store, klumpete, laget av tilfeldige materialer og ga dårlig lyd. Med andre ord det stikk motsatte av hva som var ønskelig for en tur til månen som skulle direktesendes på TV.

To tidligere piloter hadde sett seg lei dette, og startet i 1961 selskapet Plantronics. De jobbet natt og dag med en helt ny type hodesett verden ikke hadde sett før.

Det var gjennom disse Plantronics-hodesettene at Armstrong ytret de berømte ordene, og det var gjennom disse hodesettene at mannskapet i kontrollrommet fikk snakket med astronautene gjennom hele romprogrammet.

Teknologien ble satt på den tøffeste testen som var tenkelig, og bestod med glans. Gjennom de neste 46 årene har hodesettet blitt videreutviklet gang på gang - og arven fra Apollo-æren er nå å finne i et splitter nytt hodesett kalt Plantronics Voyager Focus, ment for ansatte som snakker mye i telefonen på jobb.

Tilsvarende utviklingsmetode i dag

andrew.
STOR ANALYSE: Andrew Fuller, markedssjef i Plantronics for enterprise-segmentet i Europa og Midt-Østen, forteller at de har gjort en stor dybdeanalyse før de konstruerte Voyager Focus. Foto: Plantronics

– Det var først med måneprogrammet og de første testene som ledet opp til Apollo at det kom incentiver for å lage lettere og bedre hodesett, forteller dagens markedssjef i Plantronics for enterprise-segmentet i Europa og Midt-Østen, Andrew Fuller.

Han har fulgt utviklingen av Voyager Focus over de siste årene, og sett hvordan man har brukt utviklingsmetoder tilsvarende de man brukte under Apollo-æraen for å tilpasse løsningen til en hverdag i 2015.

 – Det er så mange småting et moderne hodesett for jobbruk bør ha, som man egentlig ikke tenker over. Som at hodesettet automatisk svarer på en samtale når du plukker det opp. Eller at også mikrofonen – ikke bare høyttalerne – har aktiv støydemping. Selvsagt skal et hodesett gjøre det for å ikke forstyrre de du snakker med, men det er blant de tingene det er lett å glemme å tenke på, sier Fuller.

Det var akkurat slike småting man måtte tenke over på 60-tallet. Man kikket veldig nøye på hva brukerne gjorde, hvordan de gjorde det og hvor de gjorde det, før man så grep tak i hver enkelt problemstilling. Som at et hodesett i kontrollrommet selv måtte sørge for å minimere støy på samtalen som alle ingeniørene lyttet til.

Undersøkte hva et hodesett på kontoret trenger

Vi vet at alle kundene våre bruker veldig mye penger på IT-infrastruktur. Det eneste vi vil er å sørge for at den investeringen ikke blir forringet av en dårlig lydløsning hos brukeren.

– Andrew Fuller

Nå har Plantronics gjort et nitidig arbeid for å se hvordan man bruker, og kanskje bør bruke, hodesett i dagens jobbhverdag.

Studien ble gjort i USA, Frankrike og Tyskland, med dybdeanalyse av 2000 selskaper for å avdekke hvordan folk jobber. Ut fra denne analysen kunne selskapet dele de ansatte inn i syv forskjellige «persona», en generalisering av typen personer som gikk igjen.

Undersøkelsen skulle egentlig repeteres i mange flere land, men det viste seg at det rett og slett ikke var nødvendig da disse syv personaene dekket 92 prosent av de ansatte, og det var minimale forskjeller mellom landene.  

Nordmenn hemmes av støy

I sommer utførte Userneeds en undersøkelse blant skandinaviske selskaper med mer enn 250 ansatte, som blant annet viste at:

  • 80 % av norske ansatte sier at de opplever støy som forstyrrende på arbeidsplassen
  • 74 % påstår at de ville vært mer produktive om støyende elementer ble redusert. 
  • 42 % omtaler telefonsamtaler som den vanskeligste oppgaven å gjøre på kontoret.

Én av personaene var «Carl the connected manager»:

– Dette er en person som jobber to dager på kontoret, to dager hjemme og én dag på farten. Underveis bruker han alle mulige enheter, som mobilen, nettbrettet og PC-en, til både jobbsamtaler, konferansesamtaler, musikk og film. Og det viste seg at han underveis vekslet mellom flere forskjellige hodesett, fordi ingen av dem passet alle formene for bruk, sier Fuller.

Så hva må et hodesett som skal tilfredsstille Carls bruk by på? I følge studien må det være spesielt god på tre ting: Støydemping, lydkvalitet og mobilitet. 

Byr på aktiv støydemping

Den første egenskapen, støydemping, har fått litt ekstra oppmerksomhet. For det første er aktiv støydemping sentralt, slik at man ikke blir forstyrret av lyder fra kollegaer om man jobber på kontoret, fra kafeen om man vil ta et avbrekk der eller fra flyet om man er på reise.

– Rent teknisk fungerer aktiv støydemping ved at man har en ekstra mikrofon som lytter til bakgrunnsstøyen, reverserer det signalet og kjører det inn i høyttaleren igjen sammen med det du hører på. Da blir støyen kansellert vekk, forklarer Fuller.

Siden hodesettet også er ment for å brukes på jobb i telefonkonferanser, eller når du har en vanlig samtale via telefonen, har også mikrofonen aktiv støydemping.

Det sørger for at du kan delta i en samtale uten å være redd for at mikrofonen din plukker opp lyder fra miljøet rundt deg og forstyrrer samtalepartneren. Det er kun din stemme de andre skal høre, og du skal slippe å bekymre deg for at du plager dem unødig med støy.

Det perfekte jobb-hodesettet

Dybdeanalysen av 2000 selskaper viste at følgende egenskaper var viktigst for ansatte om de skulle bruke ett hodesett både på jobb, hjemme og på farten:

  • Det må la brukeren kunne flytte seg under en samtale, så det må være trådløst
  • Det må kunne koble seg til alle typer enheter, for eksempel da med blåtann
  • Det må kunne brukes en hel dag, så det må ha god batteritid
  • Det må ha god lyd både til telefonsamtaler og musikk, så det må ha gode stereohøyttalere
  • Det må la brukeren ta kontroll over miljøet rundt, så det må ha støydemping

Passer dette din bedrift?

Kontakt distributøren Tektrakom

Tektrakom er Norges største distributør innenfor hodesett og utstyr til kommunikasjonsløsninger. 

– Dette løser vi litt annerledes enn i høyttalerne. Vi har én mikrofon som plukker opp stemmen din, og en ekstra mikrofon som lytter til bakgrunnen og så trekker bakgrunnssignalet fra stemmen din før det nye signalet sendes avgårde, forteller Fuller.

Lastet med smart logikk

Voyager Focus har nå naturlig nok full støtte for Skype for Business, tidligere Lync, men det er ikke alt. I klokkene er det også bygget inn smart logikk. Målet med logikken er å sørge for at du som bruker bare kan være deg selv, så skal hodesettet sørge for at det går smidig for seg.

I dybdeanalysen oppdaget Plantronics nemlig en rekke små irritasjonsmomenter brukerne sliter med. Ett eksempel er at brukerne ofte legger fra seg hodesettet, uten å sette det i «mute», og de plukker det ofte opp igjen uten å slå på mikrofonen igjen. Resultatet er at man i den første situasjonen forstyrrer telefonkonferansen unødig, og i den andre ikke får deltatt øyeblikkelig.

Voyager Focus har derfor smarte sensorer som automatisk deaktiverer mikrofonen når du legger fra deg hodesettet, og om du begynner å snakke uten at mikrofonen er slått på så vil hodesettet varsle deg. 

– Vi vet at alle kundene våre bruker veldig mye penger på IT-infrastruktur. Det eneste vi vil er å sørge for at den investeringen ikke blir forringet av en dårlig lydløsning hos brukeren av systemene. Løsningen er bare så god som det svakeste leddet, sier Fuller.

– Det finnes ikke ett hodesett for absolutt alle former for bruk, men vi ville lage noe som var temmelig nære, avslutter han. 

Plantronics Voyager Focus

  • Aktiv støydemping
  • Støtter Skype for Business / Lync 
  • Stereo-lyd
  • Støtter bordtelefoner, mobiler, PC, nettbrett og smartklokker
  • 12 timer taletid, 15 timer musikk

Passer dette din bedrift?

Kontakt distributøren Tektrakom

Tektrakom er Norges største distributør innenfor hodesett og utstyr til kommunikasjonsløsninger. 

Til toppen