(Bilde: Shutterstock/Jakub Zak )

Hei på deg!

Dette er den typiske Tek-brukeren, viser ny leserundersøkelse.

Hele 2085 personer fullførte brukerundersøkelsen vi kjørte ut i Tek-nettverket (Amobil, Hardware, Gamer, Akam, Teknofil osv.) for noen uker siden. Fokuset var på mobilbruk, kjøp av mobil og valg av operatør.

Undersøkelsen var i utgangspunktet kun ment til intern bruk, men så tenkte vi at det kanskje kunne være interessant for deg å se om du kjenner deg igjen i det de andre leserne har svart. Dette er den typiske Tek-brukeren:

Ung mann under utdanning

Du er sannsynligvis mann. De fleste som svarte på leserundersøkelsen til Mediehuset Tek er nemlig menn. De fleste respondendene er dessuten i alderen 18-34 år.

Mye tyder på at du er kunnskapstørst. Når det gjelder fullført utdanning, oppgir 39 prosent at de har fullført videregående skole eller yrkesskole, mens nesten en av to har utdanning fra høyskole eller universitet. Samtidig, på et annet spørsmål, svarer 28 prosent de enten er studenter eller lærlinger.

Tre fjerdedeler av leserne besøker nettsiden privat, mens 21 prosent oppgir at de besøker Tek-nettverket både privat og i jobbsammenheng. Sju prosent er mellomledere og fire prosent er selvstendig næringsdrivende.

Android-mobil, helst Samsung

Vi spurte: "Hvilket mobiltelefonmerke har du i dag?" og hele 40 prosent av dere svarte Samsung. Sony og HTC brukes av henholdsvis 11 og 12 prosent av leserne, etterfulgt av LG med fire prosent og Huawei med to prosent. Over 70 prosent har en Android-mobil.

Av de som svarte, var det kun 22 prosent som brukte Apple iPhone, og det er langt under gjennomsnittet i Norge. Landsdekkende undersøkelser vil nemlig ha det til at Norge er delt i to mellom Android og iOS på mobilfronten. Windows Phone er knapt synlig i andre nasjonale undersøkelser, men hos oss har i alle fall seks prosent en Nokia-mobil.

Foto: Mediehuset Tek

Prisbevisst ved kjøp av ny mobil

En ting som kommer veldig godt frem i undersøkelsen, er at Tek-brukerne er svært prisbevisste. Svært få kjøper ny mobil over disk eller fra en telefonselger. I stedet bruker de nettbutikkene, eller får betalt mobil fra arbeidsgiver.

Kun én av ti kjøpte ny mobil med bindingstid over disk ved forrige mobilanskaffelse. Over halvparten foretrekker å kjøpe mobil og abonnement hver for seg, mens 22 prosent foretrekker subsidieringsordningen. Det er "Svært viktig" for 37 prosent at det ikke er bindingstid.

Foto: Mediehuset Tek

Bedriftsabonnement fra Telenor, eller en lavprisoperatør

Når det gjelder valg av mobilselskap, fremstår den stereotypiske Tek-brukeren litt todelt. Det er tilsynelatende slik at veldig mange har bedriftsabonnement fra Telenor, men samtidig oppgir mange at de har et abonnement hos lavprisaktører som Chess eller One Call.

Ni av ti oppgir at dekning er viktig ved valg av ny operatør, noe som gjør dekning til din førsteprioritet ved valg av abonnement. Bryter vi ned svarene litt, ser vi imidlertid også at pris er ekstremt viktig. Pris er den viktigste grunnen til å bli hos operatøren din, men pris er også den vanligste grunnen til at du velger å bytte.

Foto: Mediehuset Tek

Svært få One Call-kunder oppgir for øvrig at 4G er viktig for dem. Tek-brukere flest har dessuten inntrykk av at Telenor leverer veldig gode tjenester, men at de er dårlige på pris. Fordelsprogrammer og hvor godt utvalg av mobiler operatøren har, er imidlertid direkte uinteressant for de fleste Tek-leserne. Og hele 72 prosent av de spurte svarte at de ikke hadde planer om å bytte mobilabonnement med det første.

Hvor godt stemmer resultatene for din del? Kommenter i forumet!

Les også: Halvparten dropper mobildata når de ikke er hjemme

(Kilde: Leserundersøkelse)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen