HBO Nordic har svart på brevet til Forbrukerombudet. (Bilde: Hardware.no/HBO)

HBO Nordic endrer vilkårene for bindingstid

Nå har de svart på brevet fra Forbrukerombudet.

Det ble rabalder forrige uke da vi kunne melde at den kommende strømmetjenesten HBO Nordic ville benytte seg av et 12-måneders abonnement, i stedet for en måned-til-måned-betaling slik konkurrenten Netflix gjør. Stemningen ble ikke bedre da HBO-sjefen uttalte seg til oss og sa at det heller ikke ville bli noen prøveperiode, noe som potensielt kunne føre til at tjenesten var ulovlig i Norge.

For å være sikre på at HBO Nordic forsto seg på kravene som stilles til tjenester med bindingstid, sendte forbrukerombudet et brev. I dag har svaret fra HBO Nordic kommet.

Vil tilby alternativ til 12-månders bindingstid

Vi har fått tilsendt en kopi av brevet som ble sendt tilbake til forbrukerombudet, hvor Margarethe Kielland Stoltz, advokat hos Advokatfirmaet Thommessen, gjør rede for hvordan HBO Nordic skal holde seg innenfor de norske lovene.

I brevet, skrevet på engelsk, står det at HBO Nordic selvfølgelig er klar over de norske lovene, og har derfor også tilrettelagt for å gi noe ekstra til kunder som velger å binde seg til i et 12-måneders abonnement:

«Ett av alternativene ville være for HBO å tilby kunder et abonnement uten bindingstid, med en begrenset oppsigelsestid. Kunden ville dermed kunne prøve tjenesten så lenge han/hun vil, og binde seg til et abonnement med fastsatt løpetid på sine egne vilkår», står det skrevet i brevet.

– Ikke urimelig

Kundene som binder seg vil få en lavere månedspris enn de som går for en løpende betaling, og HBO Nordic anser dermed problemet som løst. Den norske loven rundt bindingstider sier nemlig at en tjeneste må gi noe ekstra til brukere som binder seg, i form av for eksempel økonomisk fordel eller andre ekstragoder.

«Dermed, basert på det faktum at kunden har et reelt valg mellom to alternativer, at ingen vil bli tvungen til å binde seg til et abonnement, og at kunder som binder seg til en fastsatt løpetid får en skikkelig fordel, kan vi ikke se at avtalen kan finnes urimelig i henhold til markedsføringsloven paragraf 22.»

Det står ingenting om verken lanseringstidspunkt, priser eller nærmere detaljer rundt avtalevilkår i brevet, men de lover å holde Forbrukerombudet oppdatert så fort det blir tilgjengelig.

Trekker tilbake tidligere uttalelser

Informasjonen som kommer frem i brevet går i mot det HBO Nordic-sjefen Hervé Payan sa til Hardware.no da vi snakket med han, hvor han gjorde det klart at nye brukere ville måtte binde seg til 12 måneder. På direkte spørsmål om hva han syntes om at folk måtte binde seg i en så lang periode uten å få prøve det ut gratis først, var svaret klart:

– Vi er HBO. Vi er ingen nykommer på markedet, og folk vet hva de går til. Det er ikke vits med en gratisperiode, fordi folk vet hva de får, uttalte Payan til Hardware.no.

Det virker imidlertid som tonen har blitt en annen etter at vi publiserte saken, og at HBO Nordic altså vil tilby måned-til-måned-betaling. Som det står skrevet i brevet vil dette være dyrere per måned enn det vil være for de som binder seg i 12 måneder. Om det er de som binder seg, eller de som betaler måned for måned, som får tjenesten for 79 kroner er ikke sikkert.

I en e-post til Hardware.no skriver Fagdirektør i Forbrukerombudet, Petter Ravne Bugten, at de vil fortsette dialogen med HBO Nordic, nå som de har mottat brevet:

«Det er nå naturlig at vi fortsetter dialogen med HBO om hvordan dette blir og at vi også får se vilkårene så fort de er klare», skriver han.

Hva synes du om saken? Diskuter gjerne i kommentarfeltet nedenfor.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen