Nkom sier varsler som dette ikke er nødvendig. Likevel velger mange norske nettsider å fylle opp store deler av skjermen din med dem. (Bilde: Niklas Plikk, Tek.no)

Hater du også disse varslene?

De er trolig helt unødvenige.

For litt over to år siden ble nettsteder i Norge nødt til å informere deg og meg om bruken av såkalte cookies, eller informasjonskapsler. Siden den gang har svært mange nettsteder fått varslingen på plass, gjerne i form av små, irriterende felt på bunnen som sier det du trolig allerede visste: «Denne nettsiden bruker cookies.»

Men er disse varslene nødvendige? 

Netlife Reasearch: — Unødvendige varsler

Ifølge Netlife Research og Netthandel.no er de mange cookie-varslingene som popper opp på skjermen helt unødvendige. Ikke bare er de unødvendige, men de legger seg også over innhold, og mange brukere vet ikke hva de betyr og lar dem ligge fremme uten å deaktivere eller akseptere dem.

Audun Rundberg i Netlife Research kommenterer artikkelen hos Netthandel.no, og sier at bare 11 prosent av oss tar seg bryet med å klikke vekk advarslene i en vanlig nettleser, men peker også på at det ikke tar store plassen på en PC-skjerm.

På mobilen tar det vesentlig større plass, men fortsatt er det bare 23 prosent av brukerne som trykker på X-en eller på aksepter-knappen.

Selv om de dekker store deler av skjermen, er det få som trykker vekk cookie-informasjonen. .
Selv om de dekker store deler av skjermen, er det få som trykker vekk cookie-informasjonen.

Tre av fire lar varselet ligge fremme

På mobilskjermen tar slike advarsler opp inntil en fjerdedel av skjermen, men likevel velger 77 prosent av brukerne å la den ligge fremme.

Netlife tester et utvalg nettsider for ymse karakteristikker, og av de ti nettbutikkene som er med i testen hadde alle varslinger om informasjonskapsler.

— I brukertester ser vi at mange ikke klikker vekk slike varsler, og at brukerne ikke forstår hva det gjelder. Dermed kan viktig innhold og navigasjon bli liggende skjult, forklarer Netlife i pressemeldingen som gikk ut for en tid tilbake.

Nkom: — Hvert enkelt nettsted må vurdere

Vi spurte seksjonssjef Ørnulf Storm i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) hva de tenker om at brukerne kanskje ikke forstår disse advarslene.

— Vi tenker vel at disse pop-upsene ikke har vært så lenge. Dette er også en modningsprosess, med tanke på at brukerne blir vant til det, forklarer Storm.

Ifølge Nkom er det likevel ikke slik at dagens løsninger bør brukes helt ukritisk.

— Hvert enkelt nettsted må gjøre en vurdering på om det går ut over brukervennligheten av nettstedet, og eventuelt finne en annen måte å løse informasjonsplikten på, forklarer han videre.

Storm legger vekt på at nettstedets utforming er avgjørende for hvordan man informerer om informasjonskapslene.

Brukerne må læres opp

Ifølge Nkoms egne sider kan dette oppnås på litt forskjellige vis. En synlig lenke i toppteksten, en tekstboks på forsiden eller en popup. Felles for alle disse er at ordene «cookies» eller «informasjonskapsler» skal brukes, og at de skal vise, eller lede til, informasjon om hvordan teknologien benyttes.

— Men er terminologien her kjent nok?, spør vi.

Telenor har en diger informasjonsboks om cookies. Ifølge Netlifes undersøkelser er det bare én fjerdedel av oss fjerner dem.
Telenor har en diger informasjonsboks om cookies. Ifølge Netlifes undersøkelser er det bare én fjerdedel av oss fjerner dem.

— Det vil være en gradvis prosess å lære opp brukerne om begrepene knyttet til personvern, slik at de blir oppmerksomme på cookies og informasjonskapsler, og hva det er. I løpet av den opplæringen vil det dukke opp flere spørsmål. Da er det positivt at dere og andre nettsteder skriver om det, avslutter Storm.

Vi kontaktet tre selskaper som alle har ganske store varsler på sine mobilsider.

Telenor: — Vi gjør brukertester

Telenors varsel dekker en forholdsvis stor del av bunnen på mobilskjermen. Ettersom Nkom anbefaler selskaper å gjøre sine egne undersøkelser for å løse dette på best mulig måte, spurte vi Telenor om de gjør dette.

— Ja, vi har gjort, og gjør, undersøkelser på dette, svarer informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor Norge på e-post.

Undersøkelsene gjøres både kvantitativt og kvalitativt. Altså ikke bare ved hjelp av statistikk og tall, men også basert på tilbakemeldinger fra brukerne.

— Kan dere si noe om utfallet, og hvordan dataene lar seg sammenlikne med Netlifes?

— Vi har brukertestet det, og informasjonen er utformet slik at kundene skal forstå innholdet, samtidig som hun får løst oppgavene som skal gjøres på våre nettsider. Vi ser at dette er noe kundene også gjør, forklarer Meling, som sier at de ikke får tilbakemeldinger fra kundene ellers på varslingsmåten.

På spørsmål om utformingen påvirkes av andre forhold enn det norske regelverket, forklarer informasjonssjefen at den må oppfylle Telenors krav til brukervennlighet, samtidig som kundene skal være trygge på at operatøren ivaretar personvern godt.

Elkjøp:  — Dagens infobokser er unødvendige og litt irriterende

Slik ser cookie-informasjonen ut på Elkjøps nettsider.
Slik ser cookie-informasjonen ut på Elkjøps nettsider.

En annen varslingssynder på listen vår er Elkjøp. De varsler mobilbesøkere med en diger plakat på bunnen av siden som dekker over 30 prosent av skjermen, ifølge Netlife. Da vi kontaktet dem får vi høre at de store varslingene kom etter en dialog med både Nkom og EU: 

— Vi implementerte dette strengt i hele Norden for to og et halvt år siden og valgte da å gå for én felles løsning på bakgrunn av tilbakemeldingene vi hadde fått fra Nkom og EU. Prioritet nummer én for oss er at kundene syns nettsidene våre er så brukervennlige som mulig, og vi har derfor kontinuerlig fulgt med på hvordan våre besøkende har forholdt seg til informasjonen de har fått rundt dette, får vi fortalt av Elkjøps kommunikasjonssjef Øystein Schmidt. 

Schmidt har imidlertid gode nyheter å by på. Elkjøp skal nemlig revurdere bruken av pop-up-varslinger, og heller fortelle besøkende om informasjonskapsler på en annen måte: 

— Vår erfaring er at de som er opptatte av dette med informasjonskapsler søker mer informasjon, men at mange finner dagens infobokser unødvendige og kanskje også litt irriterende. Vi kommer til å gjøre et forsøk på Elkjop.no fremover der vi erstatter dagens løsning med synlige linker på alle sider. Linkene vil guide våre kunder til info om dette med informasjonskapsler.

Vi kontaktet Hennes & Mauritz for en tilbakemelding. Fra deres svenske PR-kontakt, Håcan Andersson, får vi beskjed om at selskapet ikke ønsker å uttale seg om dette. I Netlifes undersøkelse er deres advarsel en av de største, og den dekker 34 prosent av mobilskjermen.

Har du irritert deg over cookie-varslingene på nettsider? Diskutér gjerne i kommentarfeltet nedenfor!

Dersom deaktivering av cookies ikke er nok:
Guide: Slik blir du helt anonym på nettet »

(Kilder: Netlife Research, Nkom, Telenor, Elkjøp, H&M)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen