Test
En fjernkontroll gjør det enkelt å bruke GPS-810. (Bilde: Harman Kardon)

Harman Kardon GPS-810

Spesifikasjoner

Harman Kardon GPS 810
Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4 tommer, 480 x 272 piksler
Minnekortstøtte:Ja, SD / MicroSD
Inn-/utganger: USB
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler
Pris: Rundt 3800 kroner

Spesifikasjoner

Harman Kardon GPS 810
Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4 tommer, 480 x 272 piksler
Minnekortstøtte:Ja, SD / MicroSD
Inn-/utganger: USB
GPS-mottaker: SIRF StarIII, 20 kanaler
Pris: Rundt 3800 kroner

Harman Kardon er best kjent for å lage Hi-fi-utstyr til hjemmet og til bilen. Nå har produsenten også begynt å prøve seg på GPS-er.

Vi har testet produsentens nye toppmodell GPS-810. Ikke overraskende er dette like mye en skjerm å vise film og spille musikk på som en GPS. Den fungerer også som Bluetooth-håndfri.

GPS-810 er enkel å montere.
GPS-810 er enkel å montere. (Alle foto: Einar Eriksen)

Klar til bruk

Med GPS-810 følger det naturligvis med alt du trenger for å montere den i bilen. Et enkelt sugekoppstativ gjør det enkelt å suge den til frontruta. Ledningen til sigarettenneren går fra stativet, og ikke fra selve GPS-en. Det gjør at du slipper å knote med ledningen hver gang du setter deg bak rattet.

I tillegg følger det med en fjernkontroll, som er helt genial. Fjernkontrollen er formet som en sopp, og kan festes hvor som helst i dashbordet med medfølgende dobbelsidet teip. Den går på et lite batteri og er trådløs, slik at du ikke trenger å legge opp noen ledninger.

Det hele tar kort tid å montere, og du er klar til å navigere bare minutter etter at du har pakket alt ut av esken.

GPS-en har en stor skjerm som gir god oversikt.
GPS-en har en stor skjerm som gir god oversikt.
En fjernkontroll følger med i pakken.
En fjernkontroll følger med i pakken.

Stor skjerm

GPS-810 er forholdsvis stor og tung, og vi synes den veier litt for mye til å ha i lomma mens du er ute og spaserer. Til gjengjeld føles GPS-en svært solid, og det stilfulle utseendet gir interiøret på bilen din et aldri så lite ansiktsløft.

Skjermen er stor, og dekker nesten hele fremsiden av GPS-en med sine 4,3 tommer. Rundt skjermen er det en svart ramme, og GPS-en er ellers svøpt i en mørk gråfarge.

På siden av mottakeren finner du et rullehjul som brukes til å zoome, justere lysstyrken og stille lyden. Dette er praktisk med tanke på at du slipper å rote i menyer for å skru opp lyden mens du kjører.

GPS-en har et innebygget batteri som lar deg bruke GPS-en i fire timer mens du spaserer til fots eller sigarettenneren er opptatt med å lade Gameboy-en til den utålmodigste av passasjerene.

Genial fjernkontroll

Fjernkontrollen som følger med GPS-810 består av et hjul du kan vri på, og på toppen sitter det fem taster.

Dersom du vrir på hjulet mens du kjører, zoomer du inn og ut på kartet. Dette er en hendig funksjon som gjør at du enklere kan tilpasse bildet til de veiene du kjører på og kjørestilen din. Er du på svingete landeveier kan du for eksempel zoome ut for å speide etter neste forbikjøringsstrekning, og er du på langtur kan du zoome ytterligere ut for å sjekke hvor langt du har kommet på på turen din.

Trykker du på den store tasten på toppen av fjernkontrollen, endrer du visningsmodus. Her kan du velge mellom 3D, 2D med retningen øverst på bildet, 2D med målet øverst på bildet eller 2D med himmelretningen nord øverst på bildet.

Hovedmenyen er oversiktlig og grei.
Hovedmenyen er oversiktlig og grei.

Enkle menyer

Menyene til GPS-810 er enkle og greie i bruk. De krever minimalt med tilvenning, og er generelt ganske idiotsikre.

Alle ikonene i menyene er store, slik at du lett treffer de. De ikonene som brukes mest er størst på skjermen, som for eksempel å planlegge en tur eller å starte navigeringen. Det hele er svært brukervennlig, og effektivt nok til at du rekker å bruke GPS-en mens du står i et lyskryss.

Når du skal navigere et sted, kan du velge mellom å skrive inn en adresse, et interessepunkt, bysentrum, veikryss, postnummer eller forhåndsdefinerte adresser som hjem, favoritter eller et sted i loggen du allerede har besøkt.

Hvis du velger å taste inn en adresse, velger du først byen og deretter taster du inn adressene. Mens du taster inn adressen forsvinner de bokstavene som ikke passer inn i GPS-ens adresseregister, og på den måten er det enda enklere å skrive.

Dessverre er det et par upresise oversettelser i menyene som ødelegger intrykket litt. "Kilde" er selve hovedmenyen i GPS-en. Og dersom du skal navigere til et interessepunkt, som for eksempel bensinstasjon, må du velge å navigere til et "sted". Dette er selvsagt bare småpirk, og når du har brukt GPS-en et par ganger er du obs på disse punktene.

I tillegg til at menyene er enkle i bruk, virker GPS-en også lynrask. Uansett hva du gjør i menyene merker du ingen store og plagsomme "forsinkelser" eller tegn til dårlig respons.

Skjermen til GPS-810 er stor, og gir god oversikt.
Du får tydelige anvisninger på hvor du skal kjøre.

Feilfri navigering

Man skulle tro at en så fersk GPS-produsent som Harmon Kardon ville vanskelig med å hamle opp med opplevelsen fra kjente merker som TomTom og Garmin. Men den teorien la vi på hylla så snart vi satt oss bak rattet med GPS-810 i frontruta.

GPS-en er nemlig svinaktig god på å navigere. Harman Kardon har rett og slett gjort det meste riktig.

I tillegg til at det er enkelt å taste inn adresser, er det enkelt å følge etter GPS-en. Både i 3D- og 2D-modus er anvisningene på skjermen svært tydelige. Stemmen som sier hvilken vei du skal kjøre, sier ifra i god tid, men ikke så ofte at den virker masete.

For øvrig er GPS-en også rask til å beregne kjøreruter, så vel som å omkalkulere dersom du kjører feil.

Fjernkontrollen som følger med gjør det enkelt å velge vinkel og zoome uten at du trenger å ta blikket av veien.

Mens du kjører ser du alltid anslagsvis ankomsttid, i tillegg til at du ser hvor langt det er til målet ditt i kilometer. Det eneste vi savner, er å se fartsgrensen mens vi kjører, så vel som hastigheten. Hvorfor ikke Harman Kardon engang har gjort det mulig å aktivere visning av dette, er ganske merkelig.

GPS-810 har en egen funksjon som lar deg bla i kartene, i likhet med de fleste GPS-er. Her kan du dra fingeren over skjermen for å panorere. Det går raskt å bla i kartene, og GPS-en henger ikke etter.

GPS-810 har ingen problemer med tunneler.
GPS-810 har ingen problemer med tunneler.
GPS-en gjetter hvor du befinner deg når den ikke har satelittdekning.
GPS-en gjetter hvor du befinner deg når den ikke har satelittdekning.

Når du kjører i tunneler sier GPS-en ifra om at den mistet satelittdekning, noe som kanskje kan virke litt masete enkelte steder på vestlandet. Men svært positivt er det at den simulerer at du kjører gjennom tunnelen. Det gjør at du får beskjed dersom du skal svinge av veien mens du er i tunnelen eller i et kryss rett etter at du er ute av den.

GPS-810 varsler også om fotobokser, dersom du velger det i menyene. Du kan velge om GPS-en alltid skal si ifra om fotobokser eller om den kun skal si ifra når du overskrider fartsgrensa mens du nærmer deg fotoboksene. Dersom du i innstillingsmenyen velger detaljert visning, dukker det opp en boks med farten din, gjeldende fartsgrense og distansen til fotoboksen.

Grei håndfri

GPS-810 kan brukes som håndfri til mobilen din, slik at du slipper å holde mobilen til øret. Mobilen og GPS-en kobles til hverandre ved hjelp av Bluetooth, og GPS-ens innebygde mikrofon og høyttaler brukes når du fører mobilsamtaler.

Høyttaleren i GPS-en er kraftig, og du hører derfor motparten godt. Hos motparten blir lydkvaliteten litt mer robot-aktig, slik det ofte er i innebygde GPS-håndfrier.

GPS-en kan ikke brukes til å sende og motta tekstmeldinger, slik som eksempelvis GPS-er fra Tomtom og Garmin kan. Det er imidlertid ikke noen stor mangel, siden det ikke er meningen du skal holde på med det mens du kjører bil.

Harman Kardon GPS-810

Vis større

Ekstrafunksjoner

Det følger ikke noe særlig ekstra programvare med GPS-810. Den har ingen spill, ingen valutakalkulator og ingen ordbok. Slike praktiske reisefunksjoner pleier de fleste produsenter å utstyre GPS-en sin med.

GPS-810 skuffer likevel ikke når det kommer til ekstrafunksjonene. Her støttes både film- og musikkavspilling.

Lyden kan sendes ut som FM-signaler over korte avstander, slik at den kan mottas med for eksempel bilstereoen. Denne måten å overføre lyd på gjør at du slipper å trekke kabler i bilen, men lydkvaliteten er ikke den aller beste.

Innebygget i GPS-en finner du også en 3,5 millimeters minijack-utgang. Her kan du plugge inn et hodesett, eller du kan bruke utgangen til å koble til bilstereoen om du kjøper litt ekstrautstyr. Lydkvaliteten er nesten like god som på en skikkelig mp3-spiller, og det fungerer absolutt greit til å titte på film eller høre litt på musikk.

Dersom du hører på musikk mens du kjører, dempes musikken automatisk hver gang du får nye navigeringsinstruksjoner. Dette fungerer smertefritt. Når du ser på video deaktiveres navigasjonsfunksjonen.

Av filformater støttes wmv og mpeg4 til videoavspilling, noe som gjør at du kanskje må konvertere videoene du skal se før du laster de inn på GPS-en. For musikk støttes både mp3 og aac.

Kort sagt

dsad
+ Fantastisk til navigasjon
+ Ryddige og gode menyer
+ Spiller musikk og video
+ Genial fjernkontroll i pakken

dsad
- Viser ikke fart under navigasjon

Konklusjon

Alt i alt fungerer GPS-810 helt strålende som bilnavigator, så vel som multimediamaskin. Det er en fryd å navigere etter GPS-en. Den både varsler om fotobokser, simulerer tunnelkjøring og gir generelt et svært positivt inntrykk.

Det er også superenkelt å taste inn adresser på GPS-810, og med litt tilvenning klarer du det lett mens du venter på grønt lys.

Fjernkontrollen som følger med er imidlertid det viktigste argumentet for å kjøpe GPS-810. Med denne montert i dashbordet trenger du ikke bøye deg for å zoome eller skifte vinkel på GPS-en, og på den måten er det er det usedvanlig enkelt å holde oversikten mens du kjører.

At GPS-en i tillegg gjør en bra jobb med å spille musikk og vise film, gjør den til en soleklar anbefaling.

GPS-810 koster deg rundt 3800 kroner når den kommer i butikkene i slutten av måneden eller tidlig i mai måned. Det er kanskje litt i meste laget – men for de pengene får du et fantastisk navigasjonssystem.

Vil du heller spare litt penger, og egentlig bare trenger GPS-en til å navigere med, kan vi anbefale Garmin Nüvi 250W. Den gjør jobben, og koster bare 1500 kroner.

Harman/Kardon GPS 810   Les mer »

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen