Hardware.no fyller 6 år!

I mars 1998 hadde undertegnede eid en datamaskin i hele 13 måneder. Hva var ikke da mer naturlig enn å starte opp Hardware.no?

Hardware.no anno 29. februar 2000

Jeg hadde sett meg lei på å lete etter gode priser på tekst-TV og Internett. Jeg hadde også hatt dårlig erfaring med et par nettbutikker - og jeg ville ha hevn!

Jeg tenkte at jeg kunne lage en internetttjeneste der jeg sammenliknet prisene på de forskjellige nettbutikkene. Hovedformålet var selvsagt å hjelpe andre til å finne gode priser, men en ekstra motivasjonsfaktor var muligheten for å "ødelegge" litt for de dårlige butikkene jeg hadde hatt erfaring med - som også var ganske dyre.

26. mars 1998 la jeg ut de første html-sidene på gratistjenesten Geocities (EDIT: Kapasiteten på Geocities ble overskredet rimelig raskt - her er et skjermbilde av slik sidene så ut). Jeg kalte tjenesten for "Hardware Norge", og jeg samlet inn prisene på prosessorer og RAM fra 46 butikker. Hver dag gikk jeg innom disse 46 butikkene, noterte meg prisene på disse produktene, samlet prisene i Excel - og så brukte jeg "save for web"-funksjonen.

Brukere fikk jeg ved å "spamme" diverse bruktmarked og diskusjonsfora rundt omkring. Den gang tok de fleste dette positivt, i dag ville denne typen spamming nærmest ført meg bak lås og slå. Det var tider, det...

Seertallet tok seg fort opp, og jeg husker gleden over å komme opp i over 400 brukere på én dag. Fantastisk morsomt!

Ganske snart skjønte jeg at dette var et for omfattende manuelt arbeid. Jeg trengte hjelp. Å få tak i frivillige som kunne hjelpe til var imidlertid ikke vanskelig. Medarbeidere strømmet på, og hver enkelt medarbeider kunne nøye seg med å samle inn priser fra noen få butikker. Dermed kunne vi også ta for oss hovedkort, skjermkort og andre produktgrupper. Fra denne tiden er vår eminente medarbeider Amund Espelien fremdeles med.

En av butikkene hadde oppdaget oss, og de tipset oss om at det ville være mulig å lage et automatisk system. De viste til at en annen side "Prisguiden" hadde laget et slikt system. Nedturen var total; jeg kjente ikke til denne automatiske, overlegne konkurrenten.

Jeg søkte etter en medarbeider som kunne lage et automatisk system, og Tollef Fog Heen meldte seg. Han sa at han kunne lage et slikt system på en uke. Det gjorde han, og plutselig hadde vi andre medarbeiderne tid til å jobbe redaksjonelt i stedet.

Vi fikk anbefalinger, nyheter og informasjonssider for nettbutikker. I "webshopguiden" kunne man sende inn epost om hvilke erfaringer man hadde med butikkene, og vi klippet og limte disse inn i websider.

I mellomtiden hadde en fyr med server i stua oppdaget oss, og han tilbød oss webplass og et subdomene slik at vi kunne droppe den svært lange Geocities.com-adressen. "Hardware Norge" ble nå liggende på adressen hardware.infosenter.com.

Vi bestemte oss for å forsøke å få tak i Hardware.no-domenet, og i januar 1999 registrerte vi et foretak "Hardware Norge DA" for å få tak i dette. Enhetsregistret mente at navnet var for generelt, men etter en endring til Hardware Online DA gikk søknaden igjennom.

Norid nektet oss imidlertid å registrere "hardware.no", da også dette var for generelt. Dengang var det ikke lov å registrere generelle domener som digitalkamera.no, bruktmarked.no o.l. Etter en liten kranglerunde (jeg var jusstudent) fikk vi imidlertid karret oss til domenet, og tidlig i 1999 var vi i gang. På denne tiden fikk vi tak i sentrale medarbeidere som redaktør Håvard Røste og daglig leder Per Øivind Skard.

Besøket økte hele tiden, og etterhvert fikk vi også søstersider. Spillseksjonen på Hardware.no ble til skilt ut til Gameover.no. Senere ble siden til Gamer.no, ledet av Hardware-medarbeideren Tor-Steinar Tangedal.

Overklokkingsseksjonen på Hardware.no ble til Overklokking.no, ledet av Lars Bjerke. Vi fikk tak i bruktmarked.no, og forsøkte oss på flere mobiltelefonsider. Disse gikk i vasken, inntil den sentrale Hardware.no-medarbeideren Øystein Høie tok tak i prosjektet som senere skulle bli Amobil.no.

Vi klarte etterhvert å skaffe oss domenene digitalkamera.no og videokamera.no, men vi hadde ingen til å drive slike prosjekter. Vi kom i snakk med Haje Jan Kamps, som drev en side kalt DigitalKameraMagasinet (DiKaMa), og ganske raskt kom Digitalkamera.no på banen.

Andre prosjekter har poppet opp som paddehatter; de fleste mislykkede - men der vi har fått tak i de rette medarbeidere har prosjektene ofte blitt bra. Medarbeiderne har for det meste jobbet gratis, og det er først i den siste tiden at Hardware-nettverket har begynt å bli kommersielt levedyktig.

Når vi nå ser tilbake synes vi det er ganske utrolig hva vi har fått til. På grunn av flaks, god timing og tusenvis av gratis arbeidstimer har vi klart å utvikle et av Norges mest spennende nettverk av nettsteder. Vi er blant de aller største i Norge - uavhengig av medietype - på informasjon om blant annet datakomponenter, dataspill, mobiltelefoner og digitalkameraer.

Vår første annonseavtale innebar at vi fikk en CD-spiller verdt noen hundrelapper for en ukes annonsering. I dag omsetter Hardware-nettverket for flere millioner i året. Hardware.no har blitt et AS, med revisor, styremøter og aksjekapital. Medarbeiderne eier imidlertid 100 % av selskapet; så langt har vi klart å holde oss unna både kreditorer (vi har aldri hatt gjeld) og investorer.

Vi har hatt hundrevis av frillige medarbeidere i stallen totalt, i dag har vi ca. 9 fast ansatte i nettverket pluss en rekke frilansere. I nyoppstartede søstersider gjøres imidlertid arbeidet fremdeles hovedsakelig av frivillige; enten fordi de gjør dette som en hobby eller fordi de håper at det skal bli noe ut av søstersiden etterhvert.

Fra noen titalls lesere i mars 1998, har Hardware-nettverket nå nær en halv million unike brukere hver måned (Norsk Gallups tall, våre servermålinger er høyere :-). Vi nærmer oss 20 millioner sidevisninger i måneden, og på en god dag spytter annonseserveren ut 2 millioner annonsevisninger. Det er 23 annonser i sekundet! Hittil i år har vi i snitt hatt 4500 poster i forumet hver dag, dvs. en ny post hvert 19. sekund. Ganske utrolig det også...

Hardware-nettverket er nå i en profesjonaliseringsprosess. Vi ønsker å bli best i Norge på alle de områder vi fokuserer på, og vi vil satse sterkt både redaksjonelt og teknisk i tiden som kommer. For et år siden hadde vi ikke engang publiseringssystem, vi laget sidene i html og lastet opp hver enkelt side via FTP. Nå er vårt eget publiseringssystem "ne:o" på plass på de fleste nettsidene, og snart vil det nye bruktmarkedet vårt "Trinity" lanseres. Alt er utviklet av egne medarbeidere fra grunnen av, med unntak av forumet og annonsesystemet.

Vi lanserer snart flere nye prosjekter, og noen av nettstedene vi allerede har vil slås sammen til sterkere redaksjonelle enheter. En ny startside for nettverket, Begin.no, vil også lanseres i løpet av noen måneder.

Vi ser lyst på fremtiden og vi gleder oss til fortsettelsen. Vår viktigste drivkraft er fremdeles at vi skal ha det gøy og vi håper at vi fremdeles er til hjelp for dere brukere. Men nå har vi også begynt å spise kirsebær med de store, og det gjør selvsagt arbeidet ekstra morsomt.

Vi gratulerer oss selv og våre lesere med 6-års dagen!

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen