Har solgt 100 millioner iPod

iPod

Mp3-spilleren iPod ble lansert 23. oktober 2001.

I alt har Apple sluppet 12 iPod-utgaver, pluss spesialversjoner av disse.

Ipod er nært knyttet til musikkprogrammet iTunes, hvor iPod-brukeren laster inn musikk.

Fra og med oktober 2004 har iPod vært verdens mestselgende mp3-spiller.

Les mer om iPod på Wikipedia >

iPod

Mp3-spilleren iPod ble lansert 23. oktober 2001.

I alt har Apple sluppet 12 iPod-utgaver, pluss spesialversjoner av disse.

Ipod er nært knyttet til musikkprogrammet iTunes, hvor iPod-brukeren laster inn musikk.

Fra og med oktober 2004 har iPod vært verdens mestselgende mp3-spiller.

Les mer om iPod på Wikipedia >
Den første og andre generasjonen iPod så slik ut.
Den første og andre generasjonen iPod så slik ut.
Så kom tredje generasjon med berøringsfølsomme taster under skjermen.
Så kom tredje generasjon med berøringsfølsomme taster under skjermen.
Med fjerde generasjon kom fargeskjermen. Tastene under skjermen forsvant igjen.
Med fjerde generasjon kom fargeskjermen. Tastene under skjermen forsvant igjen.
Femte generasjon med videoavspilling.
Femte generasjon med videoavspilling.
iPod Mini (ø.v) ble til Nano, mens iPod Shuffle (n.v) ble mindre.
iPod Mini (ø.v) ble til Nano, mens iPod Shuffle (n.v) ble mindre.
Creative har vært i konkurranse med Apple fra dag én.
Creative har vært i konkurranse med Apple fra dag én.
Microsoft Zune er den nyeste iPod-konkurrenten.
Microsoft Zune er den nyeste iPod-konkurrenten.
Sandisk gir Apple konkurranse i USA med sine Sansa-spillere.
Sandisk gir Apple konkurranse i USA med sine Sansa-spillere.

Apple meddelte i går at de hadde passert 100 millioner solgte iPod. Den ikoniske mp3-spilleren dukket første gang opp i 2001, men Apple var langt fra først ute med mp3-spillere.

Så hva er grunnen til iPod- suksessen? Mange har hevdet at iPod var den første brukervennlige mp3-spilleren, og at brukergrensesnittet var nøkkelen.

Markedsføring
Teknologijournalisten John Dvorak er imidleritd av en annen oppfatning. Han skrev nylig at iPod-suksessen lå i markedsføring.

- I begynnelsen var mp3-spillermarkedet segmentert og ufokusert, med utallige produsenter som laget mye billig søppel, uten å markedsføre det, skriver Dvorak.

Han mener en hvilken som helst produsent kunne fått iPod-suksessen ved å markedsføre seg riktig.

Uansett hva grunnen til suksessen måtte være, er det ingen tvil om at iPod har kommet en lang vei siden 2001.

Den første iPoden
Da Apple lanserte den første iPoden, kom den i kapasiteter på 5 og 10 GB. "Rullehjulet" var mekanisk, og ikke berøringssensitivt slik som på dagens iPod. Sett i forhold til kapasiteten i dag, er den først iPoden rimelig stor.

Den gangen var prisen henholdsvis $399 og $499 for 5 GB- og 10 GB-utgavene.

Sommeren etter, i juli 2002, kom andre generasjon, med berøringssensitivt klikkhjul. Kapasitetene ble oppgradert, og iPod kom nå i 10 GB og 20 GB. Prisene var $399 og $499.

Med tredje generasjon iPod ble lagringsplassen økt. Spilleren kom nå med inntil 40 GB lagringsplass. USB-tilkobling ble også introdusert for første gang. Til da hadde iPod benyttet Firewire.

Da tredje generasjonen ble introdusert i slutten av april 2003, kostet den fra $299 til $499.

Fargeskjermen kommer
Fjerde generasjon iPod bød på den første iPoden med fargeskjerm. I tillegg til den "vanlige" iPoden, slapp Apple også iPod Photo.

iPod Photo kunne ikke vise video, men hadde støtte for lysbildevisning. Den nye generasjonen ble presentert i juli 2004, mens Photo-utgaven først kom i oktober samme år.

Fjerde generasjon var også den første som hadde alle tastene integrert i klikkhjulet. Kapasiteten rangerte fra 20 GB til 60 GB.

Video
Det var ikke før femte generasjon at fargeskjermen ble standard. Denne utgaven ble sluppet i oktober 2005, og er dagens iPod.

Den siste iPoden er den foreløpig eneste som kan vise video. Kapasiteten har krøpet opp til 80 GB.

I september 2006 kom en oppdatert utgave av femte generasjon iPod, med en mer lyssterk skjerm, bedre batterilevetid og en søkefunksjon.

Femte generasjon kan også kobles til en TV for videofremvisning, dog med forholdsvis lav bildekvalitet.

Når sjette generasjon kommer, vet bare Apple selv. Det har lenge blitt spekulert i om Apple vil komme med en bredskjermsutgave av iPod.

De andre
I tillegg til den "vanlige" iPoden, har Apple sluppet en del avarter. Den første var iPod Mini, som kom i forskjellige farger og hadde metalldeksel.

Mini kom i januar 2004, og hadde 4 GB lagringsplass. I februar 2005 dukket andre generasjon Mini opp, med inntil 6 GB lagringsplass.

Mini måtte imidlertid vike for Nano, som ble sluppet i september 2005. Denne spillern hadde ikke harddisk, men var i stedet basert på flashminne. Dette gjorde spillern mye mindre i størrelse enn Mini. Den var imidlertid laget i plast, og ble fort ripet opp.

Nano kom i 1, 2 og 4 GB-kapasiteter. Andre generasjon Nano ble sluppet i september 2006, og kom i metallutforming. Den var dermed ikke så lett å ripe opp som forgjengeren. Kapasitetene ble også økt, til 2, 4 og 8 GB.

Shuffle
I januar 2005 slang Apple seg på bølgen med små mp3-spillere. De slapp iPod Shuffle, en liten spiller uten skjerm. Akkurat dette overrasket nok mange, siden konkurrentene lenge hadde solgt spillere som overgikk Shuffle i funksjonalitet og størrelse. Shuffle solgte likevel godt.

Spilleren kom i kapasitetene 0,5 og 1 GB, og kostet $99 og $149.

Generasjonsskiftet kom i september 2006, da spilleren krympet dramatisk i størrelse, og ble laget i metall fremfor plastikk. Kapasiteten ble 1 GB, og 0,5 GB-kapasiteten ble droppet.

Konkurransen
Mange har forsøkt å danke ut Apples iPod, men så langt har ingen lykkes. Den største konkurrenten har vært Creative, som har vært i mp3-markedet lenger enn Apple.

I dag har Creative en relativt solid posisjon i markedet, med sine Zen-spillere. I forhold til Apple er de imidlertid små, og har slitt med økonomien flere ganger.

Creative har også saksøkt Apple for det de mente var urettmessig bruk av deres menysystemer i iPod. Apple og Creative kom til enighet, og inngikk et forlik utenfor rettsalen.

På hjemmemarkedet i USA møter Apple sterkest konkurranse fra Sandisk. Med Sansa-serien har Sandisk kapret mange kunder og andreplassen som den nest største mp3-aktøren.

Mest oppsiktsvekkende er det nok likevel at selveste storebror i IT-bransjen, og ikke minst storebroren til Apple, Microsoft, har hevet seg på mp3-karusellen. I fjor introduserte Microsoft sin Zune - En direkte konkurrent til iPod.

Så langt har ikke Zune klart å true iPod, men det er ingen tvil om at Microsoft er aktøren med økonomi til å klare jobben.

Hvordan mp3-markedet vil se ut om fem år vet ingen. Kommer Apple til å miste sin dominans, og kommer iPod til å ble en i mengden? Diskutér i forumet!

(Kilde: Wikipedia.org, Apple.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen