FF91 blir farlig rask og ikke spesielt billig.
FF91 blir farlig rask og ikke spesielt billig. (Foto: Faraday Future)

Har hentet inn to milliarder dollar for å få super-elbilen FF 91 ut på veiene

Plutselig ser det lyst ut for Faraday Future «nine one».

I skyggen av Tesla er det flere nye selskap som er ute etter å snekre sammen den ultimate elbilen. Amerikanske – om enn nå stadig mer kinesiske – Faraday Future er en av dem, og vi har så vidt nevnt den ekstreme FF 91 før.

Dette er hva som må kalles en super-elbil med en antatt startpris på rundt 180 000 dollar. Oppgitte spesifikasjoner lister 0 til 60 mph (96,5 km/t) på anstendige 2,39 sekunder og en motorkraft på 783 kW, som skal tilsvare omtrent 1050 gamp.

  Foto: Faraday Future

Problemet er bare at det er vanskelig å lage biler uten penger og fabrikker.

Men nå har gjengen i Faraday Future fått tak i noen sårt tiltrengte dollar – nærmere to milliarder av dem, for være nøyaktig. Pengene kommer fra Evergrande Health i Hongkong, som normalt sett investerer i media og helseforetak.

Med en slik investering sikrer de seg også en aksjemajoritet i Faraday Future, og at både det amerikanske og kinesiske markedet blir prioritert når FF 91 omsider er klar for å rulle rundt på veiene.

2018 eller 2019?

Som du kan tenke deg med en bil til et par millioner kroner, er det lite som ikke er på stell med FF 91. Ved siden av kreftene har den et batteri på 130 kWh som visstnok skal klemme ut en rekkevidde på 700 km (NEDC).

Dette når ikke opp til Tesla Roadster med dennes 200 kWh og påståtte 1000 kilometers rekkevidde, men det er nå likevel en god mulighet for at Faraday Future vil få sin bil ut på veiene først. Planen var faktisk å rekke det i løpet av året.

  Foto: Faraday Future

Da begynner de dog å få det grådig travelt.

For som typisk er med disse nymotens kjerrene er det ikke bare å montere noen hjul og klemme inn nok motorkraft. Det hele skal jo helst kunne gå helt av seg selv, som betyr at elektronikken må på plass også.

FF 91 skal ha 3D-lidar som sammen med ti kameraer, tretten radarer og tolv ultrasoniske sensorer sørger for å holde et godt øye med trafikk og andre omgivelser. Så gjenstår i teorien bare å legge til nok datakraft og god nok programvare for at du skal kunne slippe å kjøre selv også.

Men Tesla skal altså bli enda kjappere:
Tesla Roadster målt mot konkurrentene >>> 

(Kilde: Electrek)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen