Håver inn millioner

I fjor brukte nordmenn 800 millioner på mobile innholdstjenester. Selv om mesteparten av dette var fra kjøp av ringetoner, bakgrunnsbilder og logoer, viser stadig flere av oss interesse for mobile TV-tjenester. Det er heller ingen grunn til å tro at trenden skal stoppe med det første, når vi ser på det økende antallet 3G-telefoner på det norske markedet.

Her til lands tilbyr både NRK, TV 2 og TVNorge mobile TV-tjenester, alt i fra spesiallagede filmsnutter fra drama- og reality-serier til scoringer i Tippeligaen.

I følge Digi er det imidlertid NRK som kan skryte av å ha størst suksess med mobil-TV. Ansvarlig for mobile tjenester i NRK, Bjarne André Myklebust, forteller til nettavisen at NRK håver inn millioner på mobile TV-tjenester bare i år, - til tross for at Netcom og Telenor nettopp har begynt sine reklamekampanjer for 3G.

NRK har nå planer om å utvide sitt tilbud av mobile TV-sendinger. Blant annet skal du kunne se store sportsprestasjoner, som scoringer, direkte på mobilen. Klippene vil kunne forstørres på skjermen og gjentas så ote du måtte ønske.

Et annet eksempel er en egen mobilversjon av Nils Gaups dramaserie, Deadline Torp. Serien består av 11 episoder på 80 sekunder hver.

Kostnadene for sluttbruekr har vært en av de største utfordringene for tilbyderne av mobil-TV, siden de færreste seere finner seg i å betale flere titalls kroner per filmklipp de laster ned på telefonen. NRK ser i følge Digi for seg en fremtidig fast månedspris på 30 kroner for å benytte seg av kanalens mobile TV-tilbud.

(Kilde: Digi)

Kommentarer (11)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen