Hårreisende krav fra Apple

Apple er kjent for å være knappe med informasjon om nye produkter. I stor grad er informasjonen om kommende produkter basert på rykter og hendige "lekkasjer" av bilder og informasjon. Ved lanseringen av sitt nyeste produkt Iphone 3G, tar de et enda større skritt. Journalister som får teste produktet har måttet skrive under på omfattende kontrakter.

Journalisten risikerer hard straff
I kontrakten får journalistene påbud om å ikke vise mobilen til andre i testperioden. Den nærmeste familien får se mobilen, men ikke prøve. Samtidig setter kontrakten begrensninger for hva journalisten kan skrive om selskapet Apple i testperioden. Om kontrakten blir brutt så risikerer journalisten hard straff og rettslig forfølgelse i California. I Aftenposten i dag melder avisen at de har takket nei til å teste telefonen, de ønsker ikke å gå med på Apples krav.

- Vi vil gjerne teste produktet, men ikke med denne kontrakten, forklarer nyhetsredaktør i Aftenposten, Ole Erik Amlid, til Teknofil.

Han påpeker at kontrakten er svært kompleks og at han selv ikke har klart å sette seg inn i hele. Men hovedmomentet for at de ikke vil takke ja og få teste telefonen er fordi kontrakten setter begrensninger for annet journalistisk arbeid.

- Jeg har forståelse for at produsentene verner om sine produkter, med det er en uting da dette medfører at produsentene forsøker å styre journalistikken, sier han.


Apple satte harde krav for journalister som ville teste deres nye telefon.

Bilder av ansatte forbudt
Ikke minst reagerer han på at Apple sin kontrakt tar utgangspunkt i kalifornisk lovverk, et lovverk få norske nyhetsredaksjoner kjenner godt. Apple har tidligere også vekket oppmerksomhet i pressemiljøet for regler rundt hva pressen kan gjengi og kan få informasjon om. Blant annet har det hent at selskapet har satt ned forbud mot å ta bilder av ansatte i selskapet ved pressearrangementer.

Det er også svært vanskelig å få uttalelser fra selskapet. Pressekontakten i Norden har som oftest ingen kommentar å gi på henvendelser om planlagte produkter eller selskapets planer.

IT-bransjens rockestjerner
Apple er langt fra de eneste som setter opp kontrakter som styrer journalistenes arbeide. Flere rockestjerner har strenge krav for hva journalistene får gjøre om de skal ha intervju med stjernene eller fotografier fra konserter. Nå sist ble det en stor sak da flere pressefotografer forlot Leonard Cohens konsert på Bislett i protest mot managernes ønske om at de skulle skrive på en egen kontrakt som blant annet omhandlet hvilke bilder som kunne tas og hvordan de kunne brukes. PR-byrået Geelmuynden.Kiese synes det er interessant å se at Apple nå går i rockestjernenes fotspor.

- Slike kontrakter tyder på den stjernestatusen Apple har oppnådd. Selskapet og deres sjef, Steve Jobs, er på mange måter IT-verdenens rockestjerner, sier Dagfinn Fjelddalen, spesialrådgiver hos selskapet, til Teknofil.


Steve Jobs rocker scenen på en pressekonferanse.

Sperrefrister vanlig
Ifølge han er det ikke uvanlig at produsenter innen teknologi opererer med sperrefrister for når tester av produkter kan lanseres. Derimot har han ikke hørt om lignende kontrakter som går utover annet journalistisk arbeid.

- Å sette sperrefrister er greit, men å blande seg opp i de journalistiske oppgavene skal man være forsiktige med, påpeker Fjelddalen. Norske medier tar, og skal ta, sin journalistiske integritet alvorlig.

På den annen side synes han ikke det er overraskende at det er nettopp Apple som kommer med en slik kontrakt. Han tror det er få andre teknologiprodusenter som kunne stilt samme krav ovenfor journalistene og operert med en mur av taushet rundt sine produkter.

- Apple har bestandig satset på å være spesielle og eksklusive. Hvis det satses på å være unik så er man avhengige av å bygge opp myter. Apple har maktet dette og skapt seg en menighet med sjefen Steve Jobs som den store profeten. For en vanlig PC-leverandør som har mange konkurrenter med lignende, standardiserte produkter er dette vanskeligere, sier Fjelddalen. Derfor ser vi for eksempel ingen Acer-kultus eller fanatiske Dellianere.

Avhengige av å levere
Han tror heller ikke Apple kunne klart det samme om de ikke samtidig hadde vært så populære produktmessig.

- Det er helt tydelig at Apple sin strategi funker, men den gjør ikke det av seg selv. De er avhengige av å levere produkter som når opp til forventningene og det har de stort sett klart hele veien, sier Fjelddalen. Samtidig påpeker han at fallhøyden til Apple blir ekstra stor om ikke produktene innfrir.


Apple sin strategi har så langt skaffet selskapet mye blest om nye produkter.

Journalister må tenke seg om
Norsk Journalistlag er også skeptiske til Apple sin kontrakt. De mener den gjenspeiler en amerikansk standard som vi hittil ikke har sett i Norge innen teknologijournalistikken.

- Det positive er at den likebehandler alle journalistene slik at du kan være sikker på at ingen tester kommer ut før sperrefristen. Derimot legger de opp til store konsekvenser om kontrakten brytes, sier rådgiver Ketil Heyerdahl.

Han mener dette er noe som det blir stadig mer av spesielt med store internasjonale selskaper som ønsker å sikre seg og sine interesser, men journalistlaget ber alle journalister tenke seg godt om før de skriver under på slike krav.


Norsk Journalistlag ber alle tenke seg godt om før de skriver under på kontrakter.

Ikke aktuelt for Sony Ericsson
At slike kontrakter skal bli vanlig blant alle produsenter ser det heldigvis ikke ut som. Sony Ericsson har på sin side i det minste ingen planer om dette.

- Vi kan ikke kommentere andres strategi, men selv sender vi ut testproduktene så snart produksjonen er ferdig uten slike kontrakter ovenfor journalistene. Så langt har denne strategien funger strålende for oss, forklarer markedssjef i Norge Anniken Amdam.

Apple har ingen kommentar
Det ser derimot ikke ut som om Apple vil gi opp lignende fremtidige kontrakter. Hos Netcom som distribuerer den nye telefonen i Norge får vi opplyst at de ikke har mottatt noen negative henvendelser angående Apples kontrakt. Foruten dette vil de ikke kommentere Apple sine vilkår for journalister.

- Vi har ikke noe med dette å gjøre og har fått beskjed om at alle henvendelser om dette må tas med Apple selv, forklarer kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus.

Hos Apple sin pressekontakt i Norden, Petter Ahrnstedt, er det derimot lite informasjon og få.

- Ingen kommentar, er det eneste han får si om saken.


Apple har ingen planer om å bryte muren av taushet.

Dagfinn Fjelddalen på sin side påpeker at dette utsagnet nok vil være en god strategi fremover. Men Apple kan ikke støtte seg på denne kommentaren i alle situasjoner.

- Om det skulle oppstå en virkelig krise, er "ingen kommentar" å helle bensin på bålet. I slike tilfeller anbefaler vi alltid å vise åpenhet og handlekraft, påpeker han.

Så da får vi håpe at Apples nye telefon ikke viser seg å være lettantennelig med det første.

Har lite valg
Teknofils søsterpublikasjon Mobilen.no er en av nyhetssidene som har skrevet under på kontrakten og testet Apple sin nye mobil. Nyhetsredaktør Marius Røstad ser få muligheter for hvordan de kunne ungå å skrive under. Samtidig er han kritisk til at produsentene møter journalistene med krav om slike avtaler.

- I prinsippet er vi sterkt imot slike kontrakter, men med vårt fokus på å være først ute med de viktige mobiltestene er det nærmest umulig å stå utenfor når det i praksis er eneste mulighet til å få testet Apples mobiltelefon i tide til lansering. Derfor valgte vi i dette tilfellet å skrive under, sier han til slutt


Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen