Guide

Unngå mobilkrise i påsken

Dette gjør du hvis uhellet er ute.

Denne artikkelen er første gang publisert påsken 2014.

Mange medier oppfordrer oss nå til å ha en skjermfri friskuspåske og i stedet løfte blikket og la oss glede oss over familie, venner, fjell og vidde.

Det er vel og bra, men noen av oss er nå en gang innstilt på en slik måte at vi får nervøse rykninger hvis vi må klare oss uten mobilen noe særlig lengre enn lengden på en gjennomsnittlig kinofilm. Noen av oss har også jobber som krever at vi er på nett, også på helligdagene.

Så hva gjør du hvis uhellet virkelig er ute, og du mister mobilen i en bresprekk eller bikkja spiser SIM-kortet?

NetCom, Tele2 og Telenor har åpent på kundeservice alle dager, men med kortere åpningstid enn vanlig. One Calls kundeservice er stengt på helligdager, men det går an å sende e-post.

Alle selskaper har også nettløsninger der du kan sperre telefonen og bestille nytt SIM-kort. Disse er åpne døgnet rundt. Her finner du også PIN- eller PUK-koder hvis du skulle ha behov for disse.

Netcoms kundeservice

Telenors kundeservice

One Calls kundeservice

Tele2s kundeservice

Kontantkort kan være redningen

OK, så du kan bestille SIM-kort på nett. For å ta eksempelet Telenor, beregner de fem virkedager før du mottar SIM-kortet ditt i posten. Det betyr at hvis arvingen har helt cola over SIM-kortet før han la det under bankebrettet på askeonsdag, kan det gå ti dager før du har nytt SIM-kort i postkassa. Selv med de beste intensjoner om en friluftspåske i familiens skjød kan dette bli i lengste laget å vente for mange.

Da ligger løsningen i mobilbutikkene påskeaften. Hos NetCom og Telenor varierer det hvor mye butikkene tar for å aktivere et SIM-kort til ditt eksisterende nummer. I Tele2-butikkene får selskapets kunder byttet SIM-kort helt gratis. OneCall-kunder kan hente SIM-kort på Narvesen eller 7-Eleven.

Når det gjelder å få tak i ny telefon, er butikkene åpne påskeaften, men mange har begrensede åpsningstider.

Må du ha tak i en mobil på rappen utenom disse tidene, finnes det løsninger da også. Harald Bøyum i Chili Mobil har løsningen klar for alle som er i full mobilkrise i påska:

– Vi tilbyr både mobiltelefoner og kontantabonnement på øyeblikket. Hvis du ikke kan vente på å få tilsendt et nytt SIM-kort med det gamle nummeret ditt, kan vi aktivere et nytt omtrent før du er ute av butikken, sier Bøyum til Mobilen.no.

Les mer: Derfor ødelegger mobilen nattesøvnen

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen