Vellykket oppskytning for Telenors nye Thor 7-satellitt

Slik skal satellitten til 1,6 milliarder kroner plasseres sikkert i bane rundt jorden. Se oppskytningen her »

I rundt fem år har Telenor i samarbeid med Space Systems Loral jobbet med å få ferdig sin nyeste satellitt Thor 7 i Silicon Valley, USA. Fra å være en skisse på tegnebordet har modellen blitt bygget ferdig, testet i utallige timer for feil og mangler før den nå er fraktet til Fransk Guyana – hvor den står klar til å skytes opp. 

Den opprinnelige datoen for oppskytning ble satt til den 15. april, men grunnet noen tekniske problemer med oppskytningsrampen til Arnianespace, har den blitt utsatt et par ganger. Nå er forhåpentligvis problemene løs, og nedenfor kan du se de direktesendte bildene fra det braker løs.

Se livestream her fra oppskytningen mellom 21.37 - 23.31 (artikkelen fortsetter under videoen):

Hvorfor skyte opp satellitten fra jungelen?

SSL bruker omlag én til to millioner arbeidstimer på en satellitt fra den påbegynnes til den står klar til å skytes opp fra sine lokaler i Palo Alto. Derfra går turen altså til jungelen i Sør-Amerika. Hvorfor det? 

Thor ankom Frank Guyana med en Antonov.
Thor ankom Frank Guyana med en Antonov. Foto: Telenor

Svaret er ganske enkelt at stedet i Fransk Guyana ligger omlag på samme breddegrad som ekvator, hvilket igjen betyr at raketten ikke trenger å ta noen særlig omvei for å frakte satellitten ut i bane rundt jorden. Med et ekstremt behov for drivstoff under oppskytning gjør dette at prisen for å få fraktet satellitten ut i bane blir langt gunstigere. 

Veien er faktisk såpass kort at det lar seg gjøre å sende ut to gjenstander samtidig. I dette tilfellet får Thor 7 følge av en annen satellitt på veien ut mot sin endelige plassering i geostasjonær bane rundt jorden. De to satellittene blir separert i to ulike steg på raketten. 

Veien fra Palo Alto til Frank Guyana gjøres ved hjelp av et av verdens største transportfly, nemlig et Antonov An-124, som i sin tid ble bygget i den tidligere Sovjetunionen.  

Dette er et av flere gigantiske fly som ble bygget under kommunist-tiden:
Her kan du lese om andre imponerende fly som så dagens lys (Ekstra) »

På denne måten kapsles Thor 7 inn. Her er det Thor 6 som er i ilden.
På denne måten kapsles Thor 7 inn. Her er det Thor 6 som er i ilden. Foto: Telenor

Skulle vært sendt opp den 15. april 

Fra flyplassen i Fransk Guyana har Thor 7 vært innom Arianespace sine fasiliteter der den har blitt klartgjort og montert i kapselen, som igjen monteres øverst på Ariane 5-raketten som skal frakte den videre fra jordas overflate.  

En av de mest krevende prosessene i denne fasen er å fylle opp Thor 7 med de 2600 kilogrammene med drivstoff som selve satellitten trenger for å ta seg den siste veien ut i geostasajonær bane på egen hånd. 

Heretter festes kapselen til resten av Ariane-raketten, slik at den totalt måler rundt 60 meter i høyden i det den forlater de trygge omgivelsene i hangaren på vei mot selve oppskytingsrampen på et skinne-system. 

Etter planen skulle raketten skytes opp den 15. april, men grunnet tekniske problemer ble oppskytningen avlyst frem til i dag. 

Ariane 5-raketten er omlag 60 meter høy.
Ariane 5-raketten er omlag 60 meter høy. Foto: Telenor

Ti minutter med intens spenning

Med Ariane 5-raketten på plass ved rampen, fylt opp med 700 000 kilogram med drivstoff, vil de nærmeste ti minuttene være kritiske. Fra bakken begynner nedtellingen i god tid før rakettene antennes, og prosessene følges med argusøyne. Som vi alle vet er det alltid en fare for at raketten med den dyrbare lasten kan ende opp som et ekstremt kostbart fyrverkeri, selv om Ariane-raketten er kjent for å være meget pålitelig. 

De første to minuttene etter at raketten letter fra plattformen hjelper de to enorme, hoved-motorene til med å bære raketten vekk fra jordas gravitasjonsfelt, hvorpå de altså kobles fra etter 120 sekunder. Denne frakoblingen skjer langt oppe i luften, men kan sees fra jordas overflate. Herfra er det rakettens egen hovedmotor som fortsetter å drive farkosten mot endestasjonen i en ellipse-bane rundt jorden. 

Fem minutter etter starten på oppskytningen finner neste hendelse sted. Da går kapselen som omkranser satellitten av. Dermed eksponeres Thor 7 for omgivelsene etter å ha vært trygt beskyttet av kapselen. 

Etter ti minutter fra oppskytningen startet skjer neste hendelse, hvor hovedraketten separeres fra den øverste delen av raketten. Tjuefem minutter etter at Ariane 5-raketten starter på sin ferd med å frakte Thor 5 fra jorden, har den utført sin jobb. Nå overlates satellitten til seg selv, og man går med det inn i nok en spennende fase. 

Disse sensorene skal hjelpe Thor 7 å finne posisjonen sin.
Disse sensorene skal hjelpe Thor 7 å finne posisjonen sin. Foto: Telenor

Bruker 10 nye dager på å komme seg skikkelig på plass 

Neste steg blir nå å få oversikt over hvor eksakt satellitten befinner seg i forhold til jorden og sola. Ombord har Thor 7 tre ulike sensorer som skal hjelpe til med å finne posisjonen den har – 250 km over jordas overflate. 

Den viktigste av sensorene er en sensor som kan si hvor satellitten er i forhold til solen. Sensor nummer to har også en tilsvarende funksjon, men denne har som hovedoppgave å finne ut hvor jorden befinner seg i forhold til Thor 7. Den tredje sensoren er en laserbasert gyro-ring som også skal hjelpe til med å bestemme posisjonen til Thor 7.  

Thor 7 har flere motorer for å flytte seg ut i geostasjonær bane.
Thor 7 har flere motorer for å flytte seg ut i geostasjonær bane. Foto: Telenor

Satellitten befinner seg nå altså i en ellipse-bane rundt jorden, og har fortsatt et godt stykke å reise før den omsider er på plass i geostasjonær bane rundt jorden. For å komme seg ut til rundt 36 000 km fra jordas overflate tas satellittens store motor nå i bruk. Den har nemlig en stor 450N-motor i tillegg til tolv 22N-styremotorer, samt gyrohjul. 

Thor har 2600 kilogram med drivstoff ombord, og de neste ti dagene vil den bruke omlag 1600 kg av totalen til å komme seg på plass i riktig bane rundt jorda. Etter det skal den etter alt å dømme kun trenge 10 gram drivstoff om dagen for å holde en stabil posisjon i forhold til jorda. 

Skytes ut i skygge rundt jorden

Når Thor 7 blir overlat til seg selv befinner den seg i skygge for solen. Her kommer et av flere nervepirrende steg i prosessen med å få satellitten på plass. Den har altså overlevd den farlige turen med Ariane 5-raketten, men nå skal den på egenhånd komme seg ut til 36 000 km. 

Siden den er i skygge for sola settes prosessene i gang ved hjelp av batterier. Sakte men sikkert starter jobben med å «brette» ut satellittens solpaneler slik at den kan sanke strøm fra solen på egenhånd når den kommer ut av skyggen. Dette er et møysommelig arbeid som tar lang tid siden temperaturforskjellene er enorme, og derfor må times slik at ledende ikke er fryst.  

Svarte om alt gikk bra kommer etter flere uker 

Thor er like lang som fem Tesla S parkert etter hverandre.
Thor er like lang som fem Tesla S parkert etter hverandre. Foto: Telenor

Går alt etter planen vil Thor 7 være på plass i geostasjonær bane rundt jorden rundt ti dager etter at den skytes opp, og først på dette tidspunktet starter arbeidet med å se hvor vellykket oppskytingen ble. 

Nå starter nemlig Space System Loral noen dager med intensiv testing av alle systemene ombord i Thor  7, hvor de befinner seg de første dagene i Palo Alto før de etterhvert tar med «kontrollen» av Thor 7 over til Norge. 

Her vil de fortsette testingen av satellitten av fra Telenor Teleport i Nittedal, hvor Thor 7 etterhvert skal sende og motta signaler i fra. Selve justeringen av satellitten gjøres dog ikke fra denne stasjonen. 

Etter omlag 6 uker etter at Thor 7 forlater oppskytningsrampen i Frank Guyana vil Telenor overta kontrollen på satellitten fra SSL dersom alt gikk etter planen. 

Har du ikke hørt om Telenor Teleport?
Her kan du lese om det teknologibomben av et anlegg (Ekstra) »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen