Guide Søkemotorannonsering

Slik tjener Google 900 millioner kroner – hver dag

Hele selskapet er bygd på én genial oppfinnelse.

Google har i dag vokst seg til en gigant på Internett. De omsetter for svimlende 330 milliarder kroner, og 90 prosent av dette kommer fra søkebaserte anonser. Det hele startet da Larry Page og Sergey Brin studerte ved Stanford University på slutten av 90-tallet. Sammen startet de søkemotor-prosjektet som nå er kjent som Google. Ved å lage en smartere søkelogaritme enn konkurrentene, samt en renere design på nettsiden, ble Google raskt veldig populær. I 2013 sto Google for halvparten av alle internettsøk i hele verden og i Norge var markedsandelen på rundt 95 prosent.

For at Google skulle fortsette å vokse ut av garasjen som virksomheten startet i, trengte selskapet penger. For Google sitt vedkommende var det ingen bedre måte å tjene penger på enn å servere annonser i tillegg til søkeresultatene. Disse annonsene, og systemet for å håndtere de, er kjent som Google AdWords.

Google omsetning2.
Her ser vi den enorme utviklingen i Googles annonseinntekter (kilde: Googles offisielle regnskapstall).

Men hvordan fungerer egentlig søkeannonsene, spør du? Hvordan sikrer Google at annonsene er relevante for søket? Og kan vi stole like mye på disse annonsene som søkeresultatene ellers? Hold deg fast, så guider vi deg gjennom denne livsviktige funksjonen for Google som muliggjør alle de flotte gratis verktøyene fra Google vi bruker hver eneste dag.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (9)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen