GUIDE: Slik virker Internett på flyet
Guide
(Bilde: Montasje: Shutterstock, Niklas Plikk, Tek.no)

Slik virker Internett på flyet

...og derfor går det så tregt – foreløpig.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra
Annonsør­innhold
Les hele saken »

I dag er vi blitt vant til å ha Internett-tilgang nesten uansett hvor vi befinner oss – og noen ganger er det fort gjort å glemme hvor komplisert infrastruktur og hvor avansert teknologi som egentlig ligger bak. 

Dette skjer når du taster inn Tek.no i nettleseren » (Tek Ekstra)

Noe av det mest imponerende vi har sett av teknologi for å gi deg Internett på usannsynlige steder, er teknologien som gjør det mulig å surfe på nettet når du befinner deg 10 000 meter over bakken ombord i et fly som suser avsted i 800-900 kilometer i timen. 

Alle som har prøvd å justere en parabolantenne vet hvor lite som skal til før TV-bildet på skjermen forsvinner. Dermed er det ganske imponerende at flyet klarer å holde kontakt med satellittene selv om det plutselig skulle skifte kurs eller høyde – for ikke å snakke om i turbulens.

Så hvordan virker egentlig teknologien som gir deg Internett ombord i fly? Det skal vi prøve å finne ut av.

Ikke ny teknologi

Selv om det er først de senere årene at Internett på fly har blitt vanlig her i Europa, er ikke teknologien ny. Undertegnede prøvde Internett ombord på et SAS-fly allerede for 12 år siden – i 2004. Løsningen den gangen var levert av Connexion by Boeing, men i 2006 la Boeing ned denne satsningen – og det tok lang tid før vi igjen kunne surfe på nett ombord i fly. Antagelig var Boeing rett og slett for tidlig ute. Det var mye snakk om betalingsmodeller og hvordan de og flyselskapene skulle få dette til å lønne seg.

Denne antennen tar imot signaler fra antenner på bakken. Denne typen løsning er vanlig i USA, mens her i Europa er det i hovedsak satellittbaserte løsninger som gjelder.
Denne antennen tar imot signaler fra antenner på bakken. Denne typen løsning er vanlig i USA, mens her i Europa er det i hovedsak satellittbaserte løsninger som gjelder. Foto: Wikipedia/Matthew Lammers ( Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Det skulle ta flere år før passasjerer – i hvert fall her i Norge – igjen kunne få tilgang til Internett ombord. I 2011 lanserte nemlig Norwegian trådløst nett på sine fly, og i dag tilbyr de Internett gratis til sine passasjerer. SAS har også trådløst nett ombord i enkelte fly, men der koster det penger å benytte tjenesten. 

Fra bakken eller fra satellitt

Det er to måter å få tilgang til Internett ombord i et fly. Den ene metoden er å få signalene fra bakken, en metode som brukes en del i USA. Ulempen er at dette naturlig nok ikke fungerer når du flyr over havet eller over steder der det er vanskelig å få plassert ut antennemaster på bakken. Den andre metoden er å bruke en satellitt-forbindelse.

Det finnes mange ulike leverandører av internett på fly. Norwegian bruker Row 44 (en del av Global Eagle Entertainment), mens SAS og Lufthansa benytter en Panasonic-løsning. Felles for begge disse løsningene er at de baserer seg på satellittkommunikasjon. 

En stor leverandør av Internett på fly i USA er Gogo, som sitter på frekvenser som brukes for å sende data mellom mobilmaster på bakken og flyene. Hastighetene er imidlertid begrenset til bare rundt 3 Mbit/s for hele flyet, og 500-600 kB/s per passasjer. Selskapet har imidlertid kommet med en nyere bakke-til-fly-teknologi som gir rundt tre ganger så høy hastighet. I tillegg har selskapet begynt å ta i bruk satellittløsninger for å kunne tilby hastigheter på så mye som 70 Mbit/s per antenne.

Ifølge en pressemelding fra Gogo har selskapet i tester klart å strømme video samtidig til 40 enheter ombord i fly, samtidig som vanlig nettsurfing på andre enheter fungerte bra. 

Det er satellittbasert Internett som er mest vanlig her i Europa. Da får flyet signalene fra satellitter som befinner seg i geostasjonær bane – det vil si at de «står i ro» over faste punkter på bakken. 

Bevegelige antenner ombord

Inni denne kuppelen sitter antennene som kommuniserer med satellittene og gir deg Internett ombord.
Inni denne kuppelen sitter antennene som kommuniserer med satellittene og gir deg Internett ombord. Foto: Norwegian

Fly som får Internett via satellitt har en antenne på taket som hele tiden holder kontakt med en satellitt. Hvis du noen gang har lurt på hva den lille kulen på taket til enkelte fly er for noe, så er det inni der antennen sitter. 

– Vi har teknologi ombord som får informasjon om blant annet høyde, lengdegrad og breddegrad, slik at utstyret vet nøyaktig hvor flyet befinner seg. Antennen beveger seg i alle retninger, og holder dermed kontinuerlig kontakt med satellitten, forteller Jay Lorenzana i Row 44/Global Eagle Entertainment til Tek.no. 

Vi møtte Lorenzana ombord i et Norwegian-fly i forbindelse med at flyselskapet lanserte direktesendt TV ombord i sine fly. Han kunne fortelle at løsningen er svært pålitelig selv når flyet var i sterk bevegelse.

– Ved kraftige manøvrer kan det hende vi mister forbindelsen. Men ved normale manøvrer er det ikke noe problem. Turbulens er ikke noe problem, sier Loranza.

Her gjøres det klart til å installere en antenne på toppen av et passasjerfly.
Her gjøres det klart til å installere en antenne på toppen av et passasjerfly. Foto: Row 44 / Global Eagle Entertainment

Satellittene er som sagt geostasjonære, dermed vil man nødvendigvis fly lenger og lenger mot slutten av dekningsområdet for satellitten. Heldigvis klarer antennen å bytte mellom satellitter i fart – såkalt «handover». 

Men det holder ikke at flyet har kontakt med en satellitt for å få Internett, satellitten må også ha kontakt med en antenne på bakken – en såkalt jordstasjon. Jordstasjonene har enorme parabolantenner på bakken for å holde kontakt med satellitten, og kommuniserer igjen med resten av verden via fiberkabler. 

Vi besøkte Telenors enorme jordstasjon i Nittedal » (Tek Ekstra)

Selve antennemodulen monteres.
Selve antennemodulen monteres. Foto: Row 44 / Global Eagle Entertainment

Ombord i flyet overvåker programvare all inngående og utgående trafikk, og prioriterer trafikken slik at alle passasjerene skal få en best mulig brukeropplevelse. Den totale båndbredden til mange av disse løsningene er som vi har vært inne på forholdsvis beskjeden, derfor er det viktig at trafikk blir prioritert riktig. 

Kombiløsningen 

Det er også mulig å kombinere satellitt og bakkestasjoner.

Høsten 2015 skrev vi om et samarbeid mellom Inmarsat og Deutsche Telekom hvor det brukes 4G-mobilmaster (LTE) på bakken i kombinasjon med satellitter for å gi enda raskere nett ombord i fly. En fordel med å gjøre det på denne måten er at det er kostnadseffektivt for flyselskapene – siden nedlasting over satellitt er dyrere enn nedlasting fra et bakkenett. 

Løsningen fra Inmarsat og Deutsche Telekom har fått navnet European Aviation Network, og det tyske flyselskapet Lufthansa vil ifølge en pressemelding fra Inmarsat bli det første selskapet i Europa som tar den i bruk. Etter planen skal Lufthansa være igang fra 2017.

Europe Aviation Network vil kombinere 4G-basestasjoner (LTE) på bakken med satellitter for å gi høye hastigheter og god dekning overalt i Europa.
Europe Aviation Network vil kombinere 4G-basestasjoner (LTE) på bakken med satellitter for å gi høye hastigheter og god dekning overalt i Europa. Foto: Inmarsat

Vanlig LTE som brukes i mobilsammenheng har en rekkevidde på rundt 10 kilometer, men Deutsche Telekom vil bygge circa 300 spesielle LTE-bakkestasjoner som vil ha en rekkevidde på 80 kilometer. Et passasjerfly flyr vanligvis på rundt 10 000 meters høyde – altså 10 kilometer. Dermed skulle marginene være rimelig gode.

Mer effektiv satellitt-teknologi

Et eksempel på en antennemodul som brukes i fly, med tilhørende strømforsyninger og kommunikasjonsutstyr.
Et eksempel på en antennemodul som brukes i fly, med tilhørende strømforsyninger og kommunikasjonsutstyr. Foto: ViaSat

De løsningene som brukes av Norwegian og mange andre flyselskaper i dag gir ikke mer enn rundt 15-17 Mbit/s nedlastingshastighet, noe som ikke er all verden når kapasiteten skal deles på alle passasjerene på flyet. Det hjelper neppe heller at deler av kapasiteten kan brukes til andre ting enn å gi deg Internett, for eksempel direktesendt TV eller til annen kommunikasjon fra flyet. 

Det er imidlertid mulig å oppnå enda høyere hastigheter. For det første kan flyselskapet kjøpe mer båndbredde fra satelitten – men det koster selvfølgelig mer penger. Det kommer også nye løsninger som øker hastigheten du kan overføre data med fra hver transponder (sender/mottaker) i satellitten. Ved å benytte høyere frekvenser (det såkalte Ka-båndet i stedet for Ku-båndet) kan hastighetene økes betraktelig. Ett eksempel på en satellitt som støtter Ka-båndet er Telenors nye Thor 7-satellitt, som blant annet vil brukes til å gi høyere overføringshastigheter for satellittbasert bredbånd ombord i båter. 

Norwegian får sin Internett-løsning levert fra selskapet Global Eagle Entertainment, men det finnes også andre leverandører. En av disse er ViaSat, som hevder å kunne levere 8-10 ganger raskere Internett ombord i fly sammenlignet med konkurrentene. Dette er ikke samme Viasat som leverer satellitt-TV i Norden – men et amerikansk selskap som leverer satellittløsninger.

En typisk satellitt for telekommunikasjon. Dette er Telenors Thor 7-satellitt.
En typisk satellitt for telekommunikasjon. Dette er Telenors Thor 7-satellitt. Foto: SSL

ViaSats løsning er basert på Ka-frekvensbåndet, som opererer på 26,5-40 GHz, mot 12-18 GHz for Ku-båndet. Høyere frekvens betyr høyere hastigheter. I ViaSats tilfelle snakker vi om nedlastingshastigheter på 12 Mbit/s per passasjer, ifølge selskapet selv. Men total båndbredde til flyet vil være på 70-100 Mbit/s ned og 2,5-20 Mbit/s opp, så dermed vil ikke alle passasjerer kunne bruke makshastigheten samtidig. Flyene har gjerne løsninger ombord som komprimerer dataene før de sendes til satellitten, slik at båndbredden utnyttes best mulig. 

Denne skissen viser hvordan Internett på fly fungerer. I dette tilfellet brukes en satellitt som opererer i Ka-båndet, som gir høyere overføringshastigheter enn eldre satellitter som kun har Ku-bånd (lavere frekvenser).
Denne skissen viser hvordan Internett på fly fungerer. I dette tilfellet brukes en satellitt som opererer i Ka-båndet, som gir høyere overføringshastigheter enn eldre satellitter som kun har Ku-bånd (lavere frekvenser). Foto: Viasat

Ifølge ViaSat vil passasjerene tildeles hver sin høyhastighets dataforbindelse, noe som vil gjøre det mulig for passasjerene å ikke bare lese tekstbaserte nettsider – men også strømme video fra tjenester som YouTube eller NetFlix. I dag er gjerne strømmetjenester blokkert på fly, siden de spiser for mye av den tilgjengelige båndbredden. 

I Europa har også Eutelsat løsninger for internett ombord i fly. Eutelsats KA-SAT-satellitt dekker hele Europa, og har en total båndbredde på 90 Gbit/s. Som navnet antyder bruker også denne satellitten Ka-båndet for å oppnå høye overføringshastigheter. Det er selvfølgelig bare en liten del av denne båndbredden som tildeles hvert fly – den ligger på rundt 100 Mbit/s. Gjennom roamingavtaler med ViaSat vil man være sikret at man ikke mister forbindelsen når man reiser fra Europa til USA.  

Blir wifi ombord standard?

I september inngikk ViaSat en avtale med flyprodusenten Boeing som vil gjøre det mulig for flyselskaper å be om å få installert ViaSats Wi-Fi-løsning direkte fra fabrikken. I dag må vanligvis disse løsningene ettermonteres.

Det er dermed grunn til å håpe på at Internett ombord etter hvert vil bli standard – og kanskje noe mange sjekker før man bestemmer seg for hvilket flyselskap man vil fly med?

Internett ombord kan brukes til mye:
Vi har testet direktesendt TV på fly – her kan du lese om hvordan det gikk »

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Til toppen