Guide
Snø så langt øyet kan se og lange, slyngende skispor gir påskestemning for mange. (Bilde: Shutterstock/my nordic)

Slik tar du bedre bilder på påskefjellet

Med disse triksene unngår du de verste tabbene.

Påskemarsipanen har vært ute i butikkene noen uker allerede og nå er de røde dagene rett rundt hjørnet. Kanskje skal du tilbringe noen dager i påskefjellet, selvsagt med kamera på innerlomma eller rundt halsen?

I så fall er det bare å lese videre. Her kommer et knippe tips til hvordan vi kan jobbe rundt påskefjellets fotografiske utfordringer.

Grå snø kan fort bli resultatet om kameraet får bestemme selv.
Grå snø kan fort bli resultatet om kameraet får bestemme selv.Foto: Shutterstock/Menna

Det er nemlig slik at kameraer er ikke like intelligente som oss. Og ikke minst, de lar seg lett lure, spesielt av snø. Det gir deg raskt dårligere bilder enn du egentlig bør få.

Kort fortalt så reflekterer snøen mer lys enn kameraet normalt forventer av omgivelsene, derfor lures kameraet til å tro at det er lysere ute enn det faktisk er og  bildene ender opp mørke, altså undereksponerte.

Heldigvis finnes det opp til flere greie løsninger på dette problemet. 

1. Motivprogram

Mange digitalkameraer har i dag egne motivprogrammer for snø, som vil ta hensyn til nettopp det at kameraet lett lar seg lure av snø.

Hvis du ikke er 100% komfortabel med ord som EV-trinn er kameraets motivprogram en snarvei som kan spare deg for litt hodebry.

Da vet kameraet at det skal fotografere noe som reflekterer mer lys enn normalt, og eksponerer deretter. 

2. Eksponeringskompensasjon

Slik ser knappen for eksponeringskompensasjon ut.
Slik ser knappen for eksponeringskompensasjon ut.

Hvis du derimot føler deg litt mer komfortabel med litt mer avanserte innstillinger, leter du frem kameraets eksponeringskompensasjon, en knapp som viser et + og et -.

Her kan du stille kameraet til å gjøre nettopp det det høres ut som - en kompensasjon for eksponeringen - enten lysere eller mørkere. Et godt utgangspunkt er å stille eksponeringskompensasjon til +1. 

Om uhellet først er ute og du kommer hjem med under- eller overeksponerte bilder er det også greit å vite at det kan finnes en mulig redning:

Slik justerer du eksponering i Photoshop»

3. Hvitbalanse

I blåtimen på Svalbard er det ikke mye hvitt å spore. .
I blåtimen på Svalbard er det ikke mye hvitt å spore. .Foto: Kjersti Stuestøl

Lys er ikke bare lys. Du har kanskje lagt merke til at snøen har en tendens til å se blå ut på bildene dine? Hvorfor dette skjer, er ikke bare bare å forklare enkelt, men vi prøver med et eksempel. Tenk deg en flamme på et stearinlys. Ved veken, hvor flammen er varmest, vil den være blå, mens den kaldere delen av flammen lenger opp, er rødoransje. Det samme prinsippet gjelder for lys også, vi sier at lys har temperatur, målt i Kelvin.

Dagslys har en høy temperatur, og er derfor egentlig blålig, mens du innendørs har en lavere lystemperatur, som da er gulaktig. Hvit er egentlig ingen farge, men øyet oppfatter det som hvit fordi det reflekterer alt lys, på lik linje som vi oppfatter sort som sort fordi det absorberer alt lys.

Her har flere av gruppas medlemmer havnet i skyggen - bokstavelig talt.
Her har flere av gruppas medlemmer havnet i skyggen - bokstavelig talt.Foto: Shutterstock/dotshock

Kameraet er avhengig av å måle hvor mye lys som er i motivet for å vite om det skal kompensere for blålig lys eller gulaktig lys, og her er det snøen som kan lure kameraet igjen, ved å reflektere mer lys enn kameraet forventer.

Igjen er den kjappe løsningen å bruke kameraets motivprogram for snø. Da forventer kameraet mer reflektert lys, og justerer hvitbalansen etter dette, på lik linje som dine fantastiske øyne gjør det automatisk.

Du kan faktisk teste selv, når du tar av deg solbrillene på påskefjellet, vil omgivelsene i en kort stund se blåere ut enn når øynene har rukket å justere seg til lyset.

Hvis du vil lære mer om hvitbalanse, kan du lese vår guide: Slik unngår du gule bilder»

For litt mer avanserte speilrefleksbrukere, er det opplagte alternativet å fotografere i råformat. Dette er digitalkameraets svar på den analoge fotoverdenens negativer, altså en råfil av nøyaktig hvordan bildet er, før kameraet påfører for eksempel hvitbalanse-justeringer.

Da kan man i etterkant velge den fargetemperaturen - og dermed hvitbalansen - som passer best.

4. Unngå motlys

Motlys kan bli ganske stilig om det brukes riktig, men til vanlig gir det fort flere utfordringer enn fordeler.
Motlys kan bli ganske stilig om det brukes riktig, men til vanlig gir det fort flere utfordringer enn fordeler.Foto: Shutterstock/Subbotina Anna

Et annet problem som dukker opp på påskefjellbilder, kjenner du helt sikkert til. Knallsol, dypblå himmel og gnistrende snø, men hvem er det som befinner seg på bildet? Ansikter blir dynket i skygge, og det fine smilet er ugjenkjennelig et sted i harde, sorte skygger.

Kameraer er ikke like flinke med kontraster som øynene dine er, der du ser mange nyanser mellom lyst og mørkt, tar kameraet noen snarveier. Det resulterer ofte i at det du ser som lettere skyggelagt, blir fullstendig svart på bildet.

Det enkleste er å unngå motlys eller sidelys, med mindre du faktisk ønsker å bruke det som en effekt i bildet. Oppsøk skygge dersom muligheten byr seg eller still deg med sola i ryggen og motivet foran deg.

Dette vil vanligvis løse de verste skyggeproblemene, men vær obs på at du kan få skarpe overganger mellom lys og skygge i ansiktene du fotograferer hvis det er veldig sterkt sollys ute. Da er det kun én ting som hjelper – blits!

5. Bruk blits

Det høres i grunn ganske ulogisk ut å bruke blitsen i knallsol, men det er akkurat det du bør gjøre. Blitsen vil lyse opp skyggepartiene og mykne opp de harde kontrastene mellom lyst og mørkt. Den vil også kunne hjelpe deg få frem motivet hvis du fotografere i motlys eller sidelys.

På de fleste digitalkameraer kan du tvinge kameraet til å bruke blitsen ved å trykke på blitsknappen til du får en melding om alltid blits. Se etter en knapp med bilde av et lyn. 

6. Bruk reflekterende overflater

Her har fotografen hatt sollyset bak seg og derfor fått lyst opp ansiktene til motivene.
Her har fotografen hatt sollyset bak seg og derfor fått lyst opp ansiktene til motivene.Foto: Shutterstock/Max Topchii

Dersom du har  et redningsteppe med deg, kan du eventuelt få en assistent til å holde dette opp slik at det reflekterer sollys opp mot motivet ditt. Det vil da gi et noe bløtere lys enn blitsen kan gi.

Redningsteppe er forøvrig et av 10 smarte ting du alltid bør ha i fotoveska»

Noen kameraer er utstyrt med et siste automatisk alternativ, skyggejustering, som automatisk lyser opp de mørke områdene.

Dette fungerer stort sett bra i sterkt lys, men vær klar over at dette ikke er like effektivt som å bruke blitsen og at du kan få mer bildestøy i skyggeområdene, altså at disse blir «grumsete».

7. HDR - high dynamic range

Om det er store kontraster i motivet, typisk hvit snø og en mørk hyttevegg finnes det en mulighet enkelte kameraer nå har innebygget, er såkalte HDR-bilder. Her tar kameraet flere bilder med ulik eksponering i rask rekkefølge, før det sys sammen til ett bilde som i teorien da verken har overeksponerte eller undereksponerte områder.

Dersom du fotograferer stillestående motiver kan dette være en vel så praktisk løsning.

8. Dagens billigste tips

Et siste tips rekker vi før vi gir oss for denne gang. Påskefjellet byr ofte på temperaturforandringer for kameraet ditt. Det benyttes både innendørs og det blir med ut i sola og kanskje kuldegradene.

Kameraet ditt er ikke glad i hurtige temperaturforandringer, da dette kan føre til kondens i kameraet. Finelektroniske elementer og fuktighet går nemlig ikke godt sammen. Heldigvis er løsningen relativt enkel.

Har du muligheten til å la kameraet aklimatisere seg før det blir med inn igjen, for eksempel en halvtime i en kjølig gang, er dette absolutt det beste. Og hvis det ikke er mulig, putt kameraet i en plastpose før det blir med inn. Da vil det dugge på posen fremfor på kameraet.

Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god, fotografisk påske! Og får du inn noen reale blinkskudd, kan du alltids dele dem med oss i bildekritikken»

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen