Mellom de fire forskjellige innstillingene våre er det ganske drøye forskjeller, spesielt på hvordan vannet ser ut – men det er de øverste to nivåene som virkelig skiller seg ut. Disse får du ikke med spillet fra fabrikken.
Guide
Mellom de fire forskjellige innstillingene våre er det ganske drøye forskjeller, spesielt på hvordan vannet ser ut – men det er de øverste to nivåene som virkelig skiller seg ut. Disse får du ikke med spillet fra fabrikken.

Så mye penere kan du gjøre grafikken i Skyrim

Med et beist av en PC går det silkemykt i tillegg.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra
Annonsør­innhold
Les hele saken »

For litt siden skrev vi en sak hvor vi kom med noen forslag til hva du kan bruke din nye monster-PC til – og ett av forslagene var å puste nytt liv inn i de gamle favorittspillene dine. Skyrim var et av eksemplene, og i dag skal vi å se hvor pent vi kan få dette spillet med en toppmoderne spillmaskin – samt hvor mye det går ut over ytelse og bildeflyt.

Skyrim kom ut så sent som på slutten av 2011, og er dermed forholdsvis moderne den dag i dag. Mange PC-spillere har dog vært misfornøyde med grafikken. Den kom med på kjøpet da utviklerne lempet spillet over fra konsollverdenens svakere maskinvare, og derfor finnes det i dag et forrykende antall modifikasjoner man kan installere for å sminke grisen.

Strengt tatt er det ingen griser i Skyrim. Med mindre du installerer noen, da.
Strengt tatt er det ingen griser i Skyrim. Med mindre du installerer noen, da.Foto: Goosy Goosa +

Å installere slike modifikasjoner gjør imidlertid kravene spillet stiller til datamaskinen din noe høyere. Store teksturpakker krever mer minne, og mer detaljerte modeller er en større belastning for skjermkortet ditt. Derfor starter vi med å forsikre oss om at vi ikke har noen slags problemer med å kjøre spillet i sin umodifiserte form.

Etter å ha installert spillet og starter vi det opp med alt av kvalitetsinnstillinger skrudd til laveste nivå. Det innebærer også å manuelt justere ned synsrekkevidde, kvalitet på teksturer, og refleksjoner av himmelen – og på 1920 x 1200 pikslers oppløsning har vi en meget lite anstrengt maskin som pumper ut 60 bilder i sekundet. Dette er verdien spillet er låst til som maksimal FPS, og det er egentlig ikke så lurt å manøvrere seg rundt denne sperren. Måten utviklerne har puslet sammen Skyrim sin fysikkmotor på gjør nemlig at høyere bildeflyt enn dette får alt mulig merkelig til å skje.

Spillmaskinen vi har satt sammen kjører da også en Intel Core i7 4770K «Haswell»-prosessor på et ASRock Z87M Extreme4-hovedkort, med 16 GB Kingston Hyper-X-minne attpåtil. Skjermkortet vi bruker er et Nvidia GeForce GTX 780 Ti – så selv når vi skrur kvalitetsinnstillingene rett opp til ultrahøyt nivå blir vi ikke spesielt overrasket over å se at bildeflyten holder seg dønn solid på topp.

På tide å modifisere litt

Ganske greit forbedringspotensiale her, mener vi.
Ganske greit forbedringspotensiale, mener vi.

Selv om det er en temmelig dramatisk forskjell i kvaliteten på laveste og høyeste standardinnstillinger, sånn som Skyrim ble levert ut av esken, kan vi godt forstå frustrasjonen som fikk folk til å begynne å lage mer høyoppløste teksturer. Overflatene ser litt i overkant todimensjonale ut, og alt fra bygninger og fjell til tallerkener og lysestaker har 3D-modeller som ser alt for klumpete ut for 2014. Det kan vi altså heldigvis gjøre noe med.

Derfor innstallerer vi først som sist en pakke ved navn Skyrim HD 2K Textures. Dette er omkring 1,5 GB med splitter nye teksturer, laget av fans og fritt tilgjengelig. Disse endrer utseendet på de aller fleste ting i hele spillet til å bli langt mer naturtro, og er faktisk av bedre kvalitet enn en tilsvarende pakke Skyrim-utviklerne selv laget som respons på klagene fra spillerne.

Med HD-teksturer på plass er egentlig Skyrim ganske lekkert.
Med HD-teksturer på plass er egentlig Skyrim ganske lekkert.

Teksturfilene i denne pakken er på 2048 piksler i hver retning – et betydelig skritt opp fra de originale på 512 x 512 piksler. Dette merkes såvidt på oppstarten og lastetidene, som er littegrann tregere enn før, men når vi kommer i gang med spillet glir alt silkemykt over skjermen. Skjermkortet lar seg faktisk ikke affisere i det hele tatt av at det må tegne opp mangedobbelt antall piksler på hver bidige overflate.

Verdenen er svært mye mer detaljert, og for spillopplevelsens del kunne vi godt ha stanset her. Skyrim har fått en solid ansiktsløftning, og vi ser fortsatt Fraps-telleren vår ligge spikret på 60 FPS under nærmest alle forhold – kun første gang vi kommer rundt et hjørne til et områder med mange nye teksturer dyppet den ned til 45 FPS, men det tok bare tideler av et sekund før den var tilbake på maks.

På tide å modifisere ganske mye

Synd at Skyrim mangler nattkikkerter. Med mindre du laster noen ned, selvfølgelig.
Synd at Skyrim mangler nattkikkerter. Med mindre du laster noen ned, selvfølgelig.

Vi kan dog ikke gi oss helt enda. Så godt som spillmaskinen vår klarer seg er det tydelig at den har langt mer å gå på, så vi klinker til med et par modifikasjoner til. Og med «et par» mener vi godt over 30 stykker på en gang.

Det vi starter med er en ganske så dyptgående modifikasjon kalt RealVision ENB til Skyrim. Denne endrer på alt fra lyssetting til partikkeleffekter, og åpner for volumetrisk røyk, skygger fra skyene på himmelen, og en milelang rekke andre små og store endringer.

Denne pakken alene er dog ikke nok, så vi laster like godt ned så godt som samtlige av de øvrige modifikasjonene som utvikleren av RealVision ENB foreslår – og så enda noen til. Vi styrer langt utenom alt som er merket som «Better Performance», og sikter oss målrettet inn på alt som er merket med advarsler om at de vil gi deg skikkelige knekk i ytelsen.

Dette tar sin tid – vi skal nå hente nye 3D-modeller for både gjenstander og terreng, nytt planteliv, lyssetting, blodsprut og effekter; samtidig som vi lemper inn noen enda mer forseggjorte, valgfri modifikasjoner der det går an. Sammenlagt ender vi med en samling ytelsesslukende modifikasjoner som tar opp mer plass enn halvparten av det originale spillet.

Dette må da kunne plage maskinen vår litt?

Ikke egentlig.

59,883 FPS i gjennomsnitt

Spillmaskinen vår liker ikke å la seg plage, så den insisterer på å trykke ut 60 FPS under omtrent alle forhold. Vi løper gjennom en skog – som for øvrig plutselig har langt fyldigere trær og høyere gress enn før – og avfolker noen landsbyer, og måler kontinuerlig bildeflyten med Fraps. Resultatet ender på solide 59,883 FPS i gjennomsnitt.

Samtidig er kvaliteten på grafikken som hentet fra en annen verden. Alt fra gulvtepper til selve stjernehimmelen er langt penere enn tidligere, og der hvor tau tidligere bare var flate teksturer har de nå sine helt egne meshes som strekker seg rundt kraftige trebjelker.

Selv om vi kan styre vår begeistring for at grantrærne våre nå er byttet ut med noe som ser ut som det hører til i langt mer tempererte strøk, kan vi bare endre noen innstillinger for å justere ting til det blir slik vi vil ha det. Det virker uansett ikke som det finnes noe som kan gjøre Skyrim for tungt for vår spillmaskin.

Selv uten at vi har brukt særlig med tid på å konfigurere alle modifikasjonene våre, og bare svart at vi ville ha de mest forseggjorte alternativene der hvor vi har fått velge, virker Skyrim plutselig som et spill som kom ut til PC i løpet av det siste året. Avstanden til konsoll-porten som kom ut for et par-tre år siden er med andre ord ganske monumental.

Samtidig vet vi jo at det finnes de som har klart å lesse på med både tre og fire ganger så mange modifikasjoner som oss samtidig. I teorien burde det dermed gå an å få også vår spillmaskin til å knele. Vi må likevel si oss godt nøyde med å ha klart å gi nytt liv til dette smågamle storspillet. Det er nok nemlig flere der ute som har vært sultne på å spille litt Skyrim igjen – bare det hadde sett litt penere ut.

Det er altså fullt mulig å få til – og har du en kraftig nok spillmaskin er det nesten ikke grenser for hvor flott du kan gjøre det. Det skal også sies at selv om vår testmaskin i dag er ganske så kraftig finnes det langt mer avanserte spillmaskiner man kan sette sammen i dag.

Krever mindre enn vi trodde

Med en overklokket prosessor, noen flere kraftskjermkort i SLI- eller CrossFireX-oppsett og enda mer minne vil en kunne få direkte brutal ytelse; men da snakker vi også om en maskin som koster langt mer enn hva de fleste er interessert i å bruke på en PC. En maskin som yter sånn omtrent like greit som vår test-PC, og som dermed vil klare å drive alle våre modifikasjoner helt fint, vil være langt mer fornuftig priset.

Det beste er dessuten at du kan blande slike modifikasjoner nesten helt etter egne preferanser, og du kan i tillegg gjøre alskens endringer i innstillingene for disse. Det trenger altså slett ikke bli seende ut sånn som på sammenlikningsbildene i denne saken hvis du foretrekker en annen stemning i spillet.

Nettopp Skyrim-modifikasjoner er dessuten et tema som titt og ofte kommer opp i våre skjermkorttester. Dermed ser vi slett ikke bort fra at det er mange av våre lesere som har gode tips til hvilke som duger best og gir de peneste resultatene.

Det er mye du kan gjøre med en kraftig spillmaskin:
Slik utnytter du alle de nye hestekreftene dine »

Hva er din favorittmodifikasjon til Skyrim, og krever den mye av maskinvaren? Diskutér i forumtråden under sammenlikningsbildene:

Med RealVision ENB og alle modifikasjonene begynte isblokkene å duppe opp og ned i vannet.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Til toppen