Guide

Klag på mobilfeil

Kjenn dine rettigheter - slik reklamerer du på en defekt mobiltelefon.

Artikkelen ble første gang publisert den 18. februar 2009.

Denne artikkelen er foreldet, se heller guiden Hva gjør du når mobilen går i stykker?

 
Når du kjøper en ny mobiltelefon er det viktig å ta vare på kjøpskvitteringen. Der står det nemlig hvilken modell du har kjøpt, hvor den er kjøpt, og ikke minst datoen du kjøpte den. De fleste produsenter gir deg en garanti som skal dekke produksjonsfeil og mangler. I tillegg har du fem års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare lenger enn tre år, ifølge Forbrukerkjøpsloven.
Har din relativt nye mobil sluttet å virke, er sannsynligheten stor for at du vil få reparert den kostnadsfritt. Det bør være en enkel sak å levere inn en telefon til service.
Defekt – hva gjør du?
Det kan være en rekke årsaker til at mobilen din slutter å fungere. Den mest vanlige er etter sigende såkalt ”software-feil”, at det er noe feil på programvaren som fulgte med telefonen. Det kan for eksempel føre til at mobilen ”henger seg opp”, at skjermen plutselig blir svart eller hvit, eller at applikasjoner slutter å fungere. Hvis du vil unngå å sende den inn til service, er det fullt mulig å oppgradere programvaren selv – i alle fall på de fleste nyere mobiler. Den letteste måten er å koble mobilen til en PC – på samme måte som du kanskje overfører bilder eller musikk – og bruke din produsents ”software update”.
Hvis dette ikke løser problemet, eller du ikke vil prøve å ordne opp i feilen på egenhånd, må du ta med deg den defekte mobiltelefonen til butikken der du kjøpte den. (sjekk kjøpskvitteringen). Du må også reklamere ”innen rimelig tid” – som anses å være rundt to måneder – etter at du oppdaget feilen(e).

(Artikkelen fortsettes.)

Nokia Software Updater.
I butikken
Alle store butikker og utsalg som selger mobiltelefoner håndterer daglig kunder som opplever feil på mobilen. Du bør ha med deg kjøpskvitteringen i butikken, selv om mange butikker også har registrert kjøpsinformasjonen i sine systemer. Det er ikke sikkert du vet ”hva som er feil” på mobilen – det er jo ikke din oppgave å finne ut –, så du bør kanskje skrive opp et par punkter med de tingene som ikke fungerer på mobilen før du drar i butikken.
Du har krav på en lånetelefon mens din telefon er til service, hvis det er ventet at reparasjonen vil ta lengre enn en uke.  Som oftest får du tilbud om en ”billigmobil” som langt ifra har alle finessene du er vandt med i disse dager. Har du imidlertid behov for en noe mer dugelig lånetelefon, skader det ikke å spørre om det; elektrokjedene har ofte god mulighet til å gi deg noe bedre å prate i mens mobilen din er til service.
Du skal aldri betale noe som helst for service, dersom du ikke har godtatt dette på forhånd. Det er selgerens ansvar at produktet du har kjøpt fungerer som det skal, dersom det viser deg at skaden/feilen skyldes såkalte ”ytre påvirkninger” (slag- eller vannskade), skal du få et prisoverslag som du da eventuelt godtar å betale for at serviceverkstedet skal reparere feilen. Husk å ta vare på kvitteringen du får med deg for innlevert service. Der står det nemlig et servicenummer som kan brukes til å spore servicen. Tar servicen lengre tid enn det selgeren antyder når du leverer inn telefonen, bør du ringe butikken og etterlyse den.

(Artikkelen fortsettes.)
Henting av reparert telefon
Du skal bli kontaktet av selgeren per telefon/SMS eller e-post når mobiltelefonen din er tilbake fra service. For å forsikre deg om at mobilen nå ser ut til å fungere, bør du teste den litt før du går ut av butikken. Det hender at serviceverkstedet ikke har klart å løse problemet, og da må den sendes inn på nytt. Dette er selvsagt frustrerende. Enda mer frustrerende må det imidlertid være å måtte snu i døra hvis du ikke oppdager det før du kommer hjem.
En (mager) trøst kan likevel være at hvis du opplever samme feil på samme mobiltelefon for tredje gang, har du krav på å bytte telefonen eller heve kjøpet. Det er derfor viktig at du lister opp alle feilene som du opplever, og at de samme (og eventuelt nye) feil registreres neste gang du må levere inn telefonen.

(Artikkelen fortsettes.)
Ta saken videre
Hvis selgeren sier at skaden er ditt ansvar, har du krav på en begrunnelse på hvorfor dette er tilfellet. Ifølge Forbrukerrådet, kan dette for eksempel være en rapport fra verkstedet der mobiltelefonen er blitt undersøkt. Denne skal på forståelig vis redegjøre for hvilken skade eller feil det er snakk om, og hva som sannsynligvis er årsaken.
Deretter kan du levere en klage via ditt lokale forbrukerråd. Du får hjelp av Forbrukerrådet til å sette opp klagen, og dersom du ikke kommer til en løsning med selgeren, kan du (og selgeren) kreve at saken høres i Forbrukertvistutvalget.
Har du gode eller dårlige erfaringer med å levere inn mobilen din til service? Skriv et innlegg i forumet!

Artikkelen ble første gang publisert den 18. februar 2009.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen