Det er fort gjort å gå seg vill i mobil-jungelen.

Guide Kjøpeguide: Mobiltelefon

Det er fort gjort å gå seg vill i mobil-jungelen. (Bilde: Elkjøp/Jørgen Elton Nilsen, Tek.no)

Hjelp, jeg skal kjøpe ny mobiltelefon!

10 ting du ikke må glemme hvis du vil unngå bomkjøp.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Nordmenn er blant de aller, aller ivrigste smartmobilbrukerne i verden, og tilsynelatende bytter de fleste av oss mobil ganske ofte. Hva som ligger til grunn for å kjøpe en ny mobil kan derimot variere kraftig. Noen bytter bare for å ha den nyeste og beste modellen, andre fordi jobben krever det, og andre igjen på grunn av knust skjerm eller et batteri som skranter.

Samtidig er utvalget av mobiltelefoner til enhver tid så stort at det kan være vanskelig å finne frem i jungelen. Hvilken mobil som er «best» kommer nemlig helt an på hva du skal bruke den til, og hvor mye penger du er villig til å spytte inn i en mobil.

I denne guiden får du svar på de viktigste spørsmålene du bør stille deg selv før du kjøper en ny mobiltelefon.

Ute etter noe større? 
5 ting du ikke må glemme hvis du skal kjøpe ny laptop »

1. Hvor mye penger har jeg råd til å bruke på en ny mobil?

Det finnes utrolig mange modeller å velge mellom, og prisvariasjonen kan være stor.
Det finnes utrolig mange modeller å velge mellom, og prisvariasjonen kan være stor. Foto: Montasje, Teknofil.no

Det aller første du bør gjøre er å finne ut hvor mye penger du har tenkt å bruke på en ny mobiltelefon. Sett gjerne et pristak; Det gjør det lettere å sile ut uaktuelle mobiltelefoner som koster mer enn det du har råd til.

Mobilprodusentenes toppmodeller kan koste flere tusen kroner. For eksempel er prislappen på både Apple iPhone 6 Plus 128GB og Samsung Galaxy Note Edge nå over 8 000 kroner. Sonys toppmodell, Xperia Z3, koster rundt 5 000 kroner. I samme prisklasse finner vi flere av de som regnes for å være de beste mobiltelefonene. 

De dyreste mobilene er som regel også de som på papiret er best. I forhold til de nest beste mobilene – eller en fjorårsmodell – er de likevel ikke nødvendigvis så veldig mye bedre. Det betyr at du gjerne får mye mer for pengene hvis du kjøper en mobil fra prisklassen under toppmodellene – de som typisk koster mellom 2500 og 4500 kroner.

Du får også kjøpt mobiltelefoner som ikke koster mer enn noen hundrelapper. Disse modellene har som regel mye dårligere funksjonalitet enn de dyre modellene, men funker greit hvis du omtrent bare skal ringe og sende meldinger.

Tips: Finn ut hvor mye penger du vil bruke på en ny mobil. Husk at fjorårsmodeller ofte gir deg mye mobil for pengene. En godt brukt mobil kan ha både riper og slitt batteri, og derfor bør prisen også være langt lavere enn en du kjøper ny.

2. Bør jeg kjøpe telefon med abonnement inkludert?

Det er ikke sikkert du taper så mye på å kjøpe ny mobil fra mobilselskapet lenger.
Det er ikke sikkert du taper så mye på å kjøpe ny mobil fra mobilselskapet som du gjorde før. Foto: Skjermbilder (NetCom, Djuice)

Tidligere var det en klar fordel å kjøpe mobiltelefon og abonnement hver for seg. De siste par årene har det imidlertid skjedd så mye på abonnementsfronten at det ikke lenger er like mye å spare på å velge en billigoperatør.

Dette betyr at kjøp av mobiltelefon på avbetaling – med abonnement inkludert – ikke nødvendigvis lopper deg i like stor grad som før. Riktignok er det fortsatt helt avgjørende å velge et abonnementet som passer forbruket ditt. Fordelen med å kjøpe ny mobil via et mobilselskap, er at du ikke trenger å punge ut hele beløpet for telefonen med en gang. Ulempen er at du ikke står like fritt til å bytte mobilselskap dersom det plutselig skulle komme noe vesentlig billigere.

Flere mobilselskaper, som Chess og One Call, selger for øvrig nye mobiltelefoner på ren avbetaling. Det vil si at kjøpet holdes helt utenom abonnementet. Vi kommer tilbake til valg av abonnement lenger ned i saken.

Tips: Først bør du sjekke hva mobilen du vil kjøpe koster uten abonnement i nettbutikkene. Deretter bør du sjekke hvilket abonnement du egentlig burde ha, og til slutt se om mobilselskapet som selger mobiltelefonen også har et abonnement som passer forbruket ditt.

3. Hvor stor bør mobilen være?

Apple iPhone 6 har en 4,7-tommers skjerm. Sony Xperia Z3 Compact har en 4,6-tommers skjerm. Den første er likevel vesentlig større enn den andre.
Apple iPhone 6 har en 4,7-tommers skjerm. Sony Xperia Z3 Compact har en 4,6-tommers skjerm. Den første er likevel vesentlig større enn den andre. Foto: Teknofil.no

Nå som du har bestemt deg for hvor mye du er villig til å betale for din nye telefon, er det på tide å se litt nærmere på konkrete mobiler. Det første du bør ta stilling til er den fysiske delen av telefonen.

Vi vil anbefale at du først og fremst starter med størrelsen på telefonen. Hvor stor skjermen er gir en indikasjon på hvor stor mobilen er, men du bør samtidig ikke la deg lure av skjermstørrelsen.

For eksempel har Sony Xperia Z3 Compact en 4,6 tommer stor skjerm, og Apple iPhone 6 en 4,7-tommers skjerm. Sony-telefonen er likevel vesentlig mindre, takket være tynnere rammer. For å komme unna denne potensielle fallgruven, kan du sjekke den fysiske størrelsen å telefonen du har i dag, og sammenligne målene med høyden, bredden og dybden på mobilen du har lyst til å kjøpe.

Slik vil du danne deg et bilde av den eventuelle størrelseforskjellen. Ellers er det selvsagt lov å ta seg en tur til en butikk og kjenne på utstillingsmodellene de har der også.

Nøyaktig hvor stor en mobiltelefon bør være, er riktignok opp til hver enkelt av oss å bedømme. Med en relativt liten mobil, vil den lett få plass i lommen, og den kan være enklere å betjene med bare tommelen. En stor skjerm kan derimot være bedre egnet til blant annet å se film, kikke gjennom bildegalleriet og spille enkelte spill. Husk også at det gjerne krever litt tilvenning å bruke å en mobil med en mye større skjerm enn du er vant til fra før.

Tips: Vurder om du vil ha en større (eller mindre) mobiltelefon enn det du har i dag. Sammenlign størrelsen med de modellene du vurderer å kjøpe.

4. Bør jeg velge Android, iPhone eller Windows Phone?

Android, iOS eller Windows Phone? Det er det store spørsmålet.
Android, iOS eller Windows Phone? Det er det store spørsmålet. Foto: Espen Irwing Swang, Tek.no/montasje Teknofil.no

I Norge har smartmobilmarkedet de siste par årene vært nokså jevnt fordelt mellom Android-mobiler og Apples iPhone-modeller. Du får også kjøpt nye mobiltelefoner som kjører operativsystemet Windows Phone.

Hvilket operativsystem du velger er for mange en viktig avgjørelse. Er du fornøyd med det du bruker i dag, er det allikevel liten grunn til å bytte. Android, iOS og Windows Phone er like på mange områder, men alle har har samtidig noen unike funksjoner eller tjenester som du kanskje ikke vil være foruten.

  • iOS: Det sies at iOS (iPhone-operativsystemet) er veldig enkelt, og at app-utvalget er i en klasse for seg selv. Mange app-utviklere velger fortsatt å gi ut appene sine først til iPhone. I tillegg byr Apple på en rekke unike tjenester, som iMessage, FaceTime, iTunes U, iCloud, AirPlay og Apple Maps. I iOS er du imidlertid ganske «låst» til Apple-universet, og du får ikke lov til å gjøre like mange individuelle tilpasninger. For eksempel kan du ikke skreddersy hjem-skjermen du stirrer på hver dag.

Les også: Slik bytter du fra Android til iPhone »

  • Android: Med Android har du mange tilpasningsmuligheter. Du kan bytte ut standard-apper (for eksempel til musikkavspilling eller bildebehandling), og legge til kule widgets på hjem-skjermen din. Googles tjenester er svært godt integrert, uten at du av den grunn blir «låst fast» på noen måte. App-utvalget har også blitt langt bedre de siste årene. For enkelte vil det kanskje være en ulempe med alle tilpasningsmulighetene, da det kan virke litt rotete.

Les også: Bytt fra iPhone til Android på 1-2-3 »

  • Windows Phone: Operativsystemet til Microsoft skiller seg litt ut fra både Android og iOS. Det mest åpenbare er kanskje at hjemskjermen består av såkalte fliser – ruter med forskjellig innhold. Ellers har mange muligheter til å tilpasse og personliggjøre Windows Phone-mobilen din. Akilleshælen til Microsoft er derimot app-utvalget, som mange vil mene er rett og slett elendig. Flere av de viktigste appene er likevel på plass, enten i offisielle- eller uoffisielle utgaver.

Les også: – Windows Phone er jo genialt (Tek.no)

Tips: Liker du operativsystemet og grensesnittet på mobilen du har i dag? Hvis svaret ikke er et klart ja, bør du sjekke ut alternativene.

 5. Hvor bra mobilkamera trenger jeg?

Kamera er fortsatt en av de viktigste funksjonene på en mobil.
Kameraet er fortsatt en av de viktigste funksjonene på en mobil. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

I flere år har mobilkameraet vært kanskje den aller viktigste funksjonen for mange, foruten muligheten til å ringe og sende meldinger. Kamerafunksjonen er fortsatt viktig, men det er ikke lenger like stor forskjell fra mobil til mobil når det gjelder bildekvalitet. Du får i alle fall tatt bilder som er mer enn gode nok til Facebook, Snapchat og MMS-er med de fleste nye smartmobilene i topp- og mellomklassen.

Er du en ivrig mobilfotograf, bør du likevel undersøke hvilke modeller som tar de aller beste bildene. Vår søsterside Tek.no sammenligner de beste kameramobilene et par ganger i året, så se opp for slike artikler. I hver mobiltest vil du også få en vurdering av mobilkameraets funksjoner og betjening, samt se bilder som er tatt med mobilen.

Tips: Les mobiltester for å finne ut om mobilkameraet tar gode nok bilder til ditt bruk.

Se flere tips på neste side »

 

6. Hvilke andre funksjoner må jeg ha?

Spesifikasjonene finner du hos produsenten, i nettbutikken eller i prissammenligningstjenester.
Spesifikasjonene finner du hos produsenten, i nettbutikken eller i prissammenligningstjenester. Foto: Skjermbilder/Teknofil.no

En smartmobil er proppfull av funksjoner og finesser. Det som kan være viktig å sjekke er for eksempel hvor god batterikapasiteten er, hvilke tilkoblingsmuligheter mobilen har, hvor godt oppløsning det er på skjermen, og hvorvidt mobilen kan brukes i 4G-nettet. Denne informasjonen finner du i mobilens spesifikasjonsliste eller i mobiltester.

Batterikapasitet er for øvrig litt vanskelig å bedømme. Produsenten oppgir som regel hvor mange milliampertimer (mAh) batteriet er på, og det er typisk et sted mellom 1500 og 3000 mAh. Mobiler med større og kraftigere skjerm, trenger imidlertid også større batteri. Mange produsenter oppgir forventet standby-tid, ringetid eller hvor mange timer du kan surfe eller spille av video med mobilen. Disse tallene bør du nok også ta med en klype salt, men det gir samtidig et bilde av hva du kan forvente.

Sjekkliste: Trenger du ...

  • ... en fuktsikker mobil?
  • NFC-tilkobling?
  • HDMI-utgang?
  • Minnekortplass?
  • Blits på kameraet?
  • 4G-støtte?
  • Utskiftbart batteri?

Eller er det noen andre funksjoner du har i dag som du ikke vil klare deg uten?

Tips: Tenk over hvilke funksjoner du føler du er nødt til å ha på din nye mobiltelefon.

7. Hvor mye lagringsplass trenger jeg?

Apple Store tar seg godt betalt for ekstra lagringsplass på nye iPhone 6.
Apple Store tar seg godt betalt for ekstra lagringsplass på nye iPhone 6. Foto: Apple Store/montasje

Flere av de nyere mobiltelefonene kommer uten plass til minnekort. Isteden selger produsentene samme modell i flere varianter med forskjellig lagringsplass.

En iPhone 6 får du for eksempel kjøpt i 16 gigabyte (GB)-utgave, noe som ikke er all verdens hvis du for eksempel tar mange bilder eller bruker mange apper. Det kan være dumt å kjøpe en mobil med for liten lagringsplass i forhold til ditt bruk. Da ender det kanskje med at du kjøper ekstra plass i en skytjeneste isteden, eller må overføre bilder til PC-en din oftere enn du skulle ønske.

Tips: De aller fleste bør ha minimum 32 GB lagringsplass på mobilen, dersom den ikke har minnekortplass. Unntaket er hvis du ikke tar så mange bilder og samtidig bruker få apper. Nyere mobiler kommer i både 64- og 128 GB-utgave, men husk at du også betaler en del ekstra for mer lagringsplass på telefonen.

 8. Hvilket abonnement passer for meg?

Sjekk hvor mye data du bruker på mobilen hver måned, og finn et abonnement som passer. Husk at noen mobilselskaper struper hastigheten på de rimeligste abonnementene.
Sjekk hvor mye data du bruker på mobilen hver måned, og finn et abonnement som passer. Husk at noen mobilselskaper struper hastigheten på de rimeligste abonnementene. Foto: skjermbilde/Tek.no

Vi nevnte i punkt 2 at det ikke lenger er så mye å tape på å kjøpe ny mobiltelefon via mobilselskapet. Dette skyldes først og fremst at du i disse dager abonnerer på ferdige pakker med en inkludert datamengde, og hvor ringing og SMS holdes utenom.

Det er likevel viktig å velge et abonnement som passer forbruket ditt. Dersom du bruker mer enn du beregner, kan det bli dyrt i lengden. For å finne ut hvilket abonnement du bør ha, må du aller først danne deg et bilde av hvor mye du bruker mobilen hver måned. Klikk deg inn på Min Side hos mobilselskapet du har i dag, og se hvor mye data du har brukt med abonnementet de siste tre månedene. Det kan for eksempel være fra 400 megabyte (MB), hvis du ikke bruker det så mye, til 6-7 gigabyte (GB) hvis du er en storbruker.

Bruk denne gratistjenesten til å plotte inn forbruket ditt, så får du en liste over de billigste abonnementene for deg. Hvis du allerede vet hvilket mobilselskap du vil være kunde hos, kan du sjekke hvilken prisplan som stemmer best overens med forbruket ditt.

Tips: Først  må du finnet ut hvor mye du datatrafikk du bruker hver måned. Søk deretter etter abonnementet som er rimeligst, og som samtidig gir deg dekning og gode nok hastigheter. Er du fornøyd med mobilselskapet du er kunde hos i dag, kan du lete etter et passende abonnement i kun deres prisliste.

9. Hva slags dekning trenger jeg? Og hvor høye hastigheter?

Telenors 4G-dekning til venstre. NetComs 4G-dekning til høyre.
Telenors 4G-dekning til venstre. NetComs 4G-dekning til høyre. Foto: Skjermbilder (Telenor og NetCom)

Vi har to landsdekkende mobilnett i Norge. Det ene er det Telenor som står bak, mens NetCom har bygget det andre. Begge to sørger for at du kan ringe og sende meldinger over nesten hele landet. Verre er det med 3G- og 4G-dekningen, som fortsatt er under utbygging.

Selv om Telenor knuste NetCom i Tek.nos dekningstest sommeren 2014, er det ikke sikkert at det har så mye å si akkurat der du bor eller oppholder deg mest. Sjekk derfor dekningskartene:

Foruten dekning er også hastigheter viktig. Flere av mobilselskapene har begynt å strupe hastigheten på enkelte abonnement. Det virker kanskje urettferdig, men det er uansett noe du må forholde deg til.

Normalt vil du kunne få opptil 6 Mbit/s selv hos de minste operatørene. Det er greit nok til vanlig surfing, men vil neppe fungere helt optimalt hvis du for eksempel skal streame fra Spotify eller YouTube på mobilen. Med 10 Mbit/s begynner det å hjelpe, men det bør gå enda litt kjappere med 20-, 30-, 40,- eller 80 Mbit/s, som du får i de dyreste abonnementene.

Operatøren Chess, som bruker NetComs mobilnett, har for øvrig ingen hastighetsbegrensninger på noen av sine abonnementer.

Tips: Sjekk hvor god dekningen er hos Telenor og NetCom der du befinner deg mest. Sjekk samtidig hvilke hastigheter du kan få med det aktuelle abonnementet. Hvilket mobilnett andre mobilselskaper bruker, finner du på nettsidene deres eller i denne oversikten.

 10. Hvem bør jeg spørre om råd?

Kjenner du noen som har peiling? Spør om råd.
Kjenner du noen som har peiling? Spør om råd. Foto: Shutterstock

Det siste tipset vi kan komme med er å spørre noen du kjenner om råd, dersom du fortsatt er litt i tvil. Spør for eksempel en venn, et familiemedlem eller en kollega – en som har god oversikt over hva som rører seg på mobilmarkedet. Vedkommende kan muligens komme med noen innspill som gjør beslutningen litt lettere for deg.

Når du vet hvilken mobil du vil kjøpe, og hvordan, er det bare å fullføre bestillingen.

 Tips: Kjenner du noen som god oversikt over mobilmarkedet, kan det være at vedkommende kan komme med gode forslag. Du kan også spørre på Twitter eller Facebook, så kan det være du får noen gode råd der. 

Er det andre ting som spiller inn når du skal kjøpe ny mobil? Kom med dine tips i forumet nederst!

Guide: Slik redder du en våt mobil
Dette er triksene som faktisk funker »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen