Guide Elsykkel

Kan elsykkelen virkelig erstatte bilen?

Hvordan fungerer egentlig disse syklene? Og hvordan er de å bruke for pendlere?

Det nærmer seg vinter og de fleste har for lengst parkert sykkelen i garasjen, i kjelleren, på loftet eller kanskje solgt den for en slant eller to. Nå er jo sesongen tross alt over. "Nei, vent nå litt!", tenkte vi, og stoppet med sykkelen over hodet og halvveis mellom en stein og et hardt sted. Kanskje det går an å sykle utover vinteren også?

Dermed var idé-frøet sådd, og vi begynte å plundre på hvordan en sykkel kunne gjort nytte av seg hele året. "En sånn elsykkel-greie må jo være perfekt" kom det fra et mørkt hjørne i redaksjonen. Da slipper du å trå, og med piggdekk burde fremkommeligheten være sånn passe bra.

André Sæther ved Greenspeed Drammen viser frem variasjonen av elsykler. Her med en modell som kan ta to-tre barn på baggasjebrettet eller en kajakk på hver side.
André Sæther ved Greenspeed Drammen viser frem variasjonen av elsykler. Her med en modell som kan ta to-tre barn på baggasjebrettet eller en kajakk på hver side. Foto: Alexander Tøgard, Tek.no

Undertegnede tok så en tur innom elsykkelspesialisten Greenspeed i Drammen for å høre hvordan elsykler egentlig fungerer. Tanken var altså at en slik kunne gjøre pendlingen litt lettere mellom Drammen og Oslo. Ikke hele strekningen, selvsagt, men til og fra togstasjonen. Og ville det kanskje være en ekstra god pris på sykler nå som sesongen var på hell? Men inne i sykkelbutikken var det temmelig travelt, for nå var det vintersesongen som sto for tur. Det betyr at folk vil ha piggdekk på syklene sine, og ruste opp for glattere tider.

Bruk sykkelen hele året

"Nå har jo vintersesongen så vidt begynt", forklarer André Sæther når vi spør om hvorfor det er så mye liv i butikken i disse senhøst-dager. "Ikke bare kan du bruke sykkelen hele året, for mange erstatter sykkelen også bilen, og de sparer tusenvis av kroner hver måned". Vi er selvsagt skeptiske til å parkere bilen for godt, og kan du virkelig bruke en elsykkel hele året? Det er særlig tre problemer vi ser for oss:

  1. Føret: Is og snø må jo kunne kalles sykkelenes verste fiende, er det forsvarlig å bruke sykkelen om vinteren?
  2. Kulden: Det er jo ikke noe særlig å fryse til en istapp hver gang du hiver deg på sykkelen, og har du for mye klær blir du svett i oppoverbakkene.
  3. Batteritid: Er det ikke slik at denne synker til et minimum når det er kaldt ute? Kommer vi oss til og fra stasjonen uten å gå tom for "juice"?
Hercules FoldR, sykkelen vi fikk teste i et par uker.
Hercules FoldR, sykkelen vi fikk teste i et par uker. Foto: Alexander Tøgard, Tek.no

Hvem som helst kan teste og hylle en elsykkel om sommeren, ja da er det jo bare som en vanlig sykkel med litt ekstra drahjelp. Men vi ville ha svar på litt flere spørsmål. Er elsykkelen nyttig sent på høsten og om vinteren? Vet du forresten hvordan en elsykkel egentlig fungerer?  Og helt til slutt, kan dette (relativt dyre) transportmidlet virkelig spare deg for mange tusen ved å erstatte bilen, slik som herr Sæther hevder?

Ved hjelp av forklaring på teknologien på neste side, og en ildprøve på sykkelen på du ser på bildet til høyre helt til slutt, prøver vi å finne svaret på alle spørsmålene ovenfor og mer til.

Bli med over til neste side, så tar vi en titt på hvordan en elsykkel fungerer »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen