Guide Facebook-annonsering

(Bilde: Facebook/Shutterstock.com)

Slik tjener Facebook 50 milliarder kroner – på deg

At de vet «alt» tjener de rått på.

Denne saken er tidligere publisert som en lukket artikkel for våre Tek Ekstra-medlemmer, men er nå åpnet opp til glede for nye lesere. Du kan lese mer om Tek Ekstra-medlemsfordelene her »

Gratis Internett-tjenester er vel og bra, men som regel vil de ha noe tilbake fra deg. Facebook er intet unntak, og er blitt et kroneksempel på en tidligere reklamefri tjeneste som plutselig har fått adskillig sterkere kommersiell motivasjon. At det sosiale nettverket havnet på børsen i 2012 hjalp nok heller ikke på saken, og Facebook har de siste årene måtte vise at deres milliard aktive brukere har en stor verdi.

Facebook omsatte for 50 milliarder kroner i 2013. Det er langt unna de 350 milliardene som Google håvet inn samme år, men akkurat som Google består omtrent 90 prosent av omsetningen av reklame på egne nettsider. Facebook reklamerer derimot på en annen måte enn Google. Mens du i søkemotoren finner reklame for det du har søkt etter, har Facebook litt vanskeligere for å vite hva brukerne deres kan være interesserte i å kjøpe. De vet derimot veldig mye om deg, og dette bruker de for alt det er verdt.

Facebook bruker det de vet om deg

Facebook kjenner deg ganske godt (Foto: Shutterstock).
Facebook kjenner deg bedre enn du tror. (Foto: Shutterstock).

I Facebook-profilen din fyller du ut en hel masse informasjon du kanskje ikke skulle tro var veldig verdifull, slik som alder, kjønn, hvor du bor, interesser, sivilstatus, utdannelse og mye mer. Men for annonsører er dette verdifullt fordi de ofte har helt bestemte målgrupper for produktene sine. For eksempel kan firmaet bak en helt ny barberhøvel for kvinner bestemme at deres målgruppe hovedsakelig er single kvinner, mellom 16-45 år, som bor i en storby. Ved å kun bruke reklamepengene deres på kun disse personene, slipper de å måtte betale i dyre dommer for å vise reklamen til hele Norges befolkning for å nå de samme personene.

Av samme årsak som ovenfor er det veldig vanlig for unge menn å se mer eller mindre relevante dating-annonser et titalls ganger om dagen. Det kan virke litt urettferdig at du blir satt i bås på denne måten, men det er denne annonse-målrettingen som er den kommersielle kjerneverdien til Facebook, og mest sannsynlig den eneste årsaken til at nettsiden er lønnsom den dag i dag.

Reklamen du sikkert ikke legger merke til

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Uthevet ser du tegnet på et sponset innlegg.
Uthevet ser du tegnet på et sponset innlegg.

Annonsene på høyresiden av Facebook har du sikkert fått med deg. Men visste du at de fleste annonsørene bruker veldig lite tid og penger på disse til tider irriterende rubrikkene? Det har seg nemlig slik at veldig lite av det bedriftssidene publiserer på Facebook-siden deres når ut til de som «liker» siden.

Uavhengige kilder mener at organisk og gratis rekkevidde for de fleste bedrifter ligger på rundt 5 – 10 prosent, noe som betyr at de siste 90 – 95 prosentene kun kan nås ved å punge ut til Facebook.

For brukerne som annonsøren betaler seg adgang til, vil en statusoppdatering eller et sideinnlegg se helt vanlig ut i nyhetsstrømmen. Men det observante øyet kan få med seg en liten lenke helt nederst som sier at innlegget er sponset.

Men hvem er det sponset av? Av annonsøren, selvsagt. Et sideinnlegg kan faktisk godt ene og alene være en annonse, slik at det kun er de som er målrettet som ser dette innlegget. Dermed kan det hende at du ser et helt annet innhold på en bedriftsside enn kameraten din, som ikke er i målgruppen.

Likes som valuta

Det er gjevt å få mange likes, ikke bare for deg og det nye profilbildet ditt, men også for bedrifter. Derfor er det stor industri for bedrifter å kjøpe likes til sidene sine. Dette kan gjøres på flere måter, og kvaliteten på likes-ene varierer også deretter. Den mest lettvinne løsningen er å betale et firma for et gitt antall likes, for eksempel 5000 kroner for 500 stykk. Da risikerer kjøperen å få likes med ganske dårlig kvalitet fordi firmaet de gav jobben til bare høster disse likes-ene fra enten falske profiler de selv har produsert, eller meget irrelevante personer.

Deling av innlegg er annonsørens hellige gral (Foto: Shutterstock).
Delinger er enda mer verdifullt enn likes (Foto: Shutterstock).

En smartere måte å skaffe gode likes på er ved å betale Facebook for å spre innleggene på Facebook-siden til nye personer, helst til personer i målgruppen. Denne jobben kan bedriften gjøre selv eller sette bort til et byrå som spesialiserer seg på slikt. Det er kun disse to alternativene Facbook tjener penger på. Som nevnt tidligere viser Facebok stadig færre innlegg fra bedriftssider i nyhetsstrømmen din på Facebook, noe som fører til at bedriftene må betale for ekstra eksponering og stadig jage flere likes.

Flere likes har altså en verdi for bedriftene i form av at budskapet når ut til flere personer. Når noe deles vil budskapet spres enda mer, siden dette ofte dukker opp organisk nyhetsstrømmen til vennene dine, helt gratis for annonsørene. Da vil innsatsen i sosiale medier få enda større slagkraft, og blir på den måten også mer lønnsomt.

Annonsene avslører nettvanene dine

Foto: Jan Haas / NTB scanpix
Remarketing hadler om å treffe de riktige personene (Bilde: Shutterstock).
Remarketing handler om å treffe riktige personene (Bilde: Shutterstock).

De fleste annonsene på høyresiden av nyhetsstrømmen er av den ordinære sorten, som tar deg vekk fra nettsiden og over på et nytt domene. Da er målet sjeldent likes, men heller at du skal kjøpe noe. Dersom innholdet i disse annonsene virker kjent, er det ingen tilfeldighet. Det kan være produkter eller tjenester du allerede har sett på andre nettsider.

Teknologien vi her snakker om heter remarketing, og enkelt forklart fungerer det ved at nettleseren din har lagret en cookie for sidene du har besøkt tidligere. Deretter gjenkjennes disse av Facebook, og annonsøren byr litt ekstra for å vise annonser til deg med innhold fra sidene du har besøkt. For eksempel kan en annonse vise nøyaktig det skjermkortet eller kabinettet du så på for 5 minutter siden i en nettbutikk.

Remarketing-teknologien finner du igjen på så godt som alle nettsider med annonseplass, og derfor kan det virke som om du blir overvåket når annonsene følger deg fra nettside til nettside. Det er derimot ikke slik at selskapet Facebook eller noen av de andre nettsidene vet noe om hvilke sider du har besøkt tidligere. All denne informasjonen er nemlig lagret i nettleseren din, og på serverne til annonsenettverket. Dersom du sletter dine cookies, vil annonsenettverket miste referansepunktet sitt, og «glemme» hvor du har vært. Heldigvis er alt dette anonymisert, og veldig vanskelig å misbruke.

Vil du ha interessant eller irrelevant reklame?

Vi synes hjemmekino er litt mer spennende enn joggesko.
Vi synes hjemmekino er litt mer interessant enn nettbutikken som selger utstyr for rusmidler.

Selvfølgelig skulle vi alle gjerne vært foruten reklame, og for mange nettaviser, inkludert Hardware.no, er dette en reell mulighet. Da må du betale en liten sum per måned til nettstedet for å dekke tapte annonseinntekter. Per i dag er dette ikke et alternativ hos Facebook, og derfor er de avhengige av reklamen. Dersom du ikke liker remarketing-annonser som er basert på nettsider du har besøkt, eller demografiske annonser som er basert på din personlige informasjon, står du egentlig bare igjen med helt tilfeldige annonser. Hva foretrekker du da?

Du trenger egentlig ikke å svare, for tallene taler for seg selv. Annonsene med personalisert innhold får mange flere klikk og fører til langt flere salg enn tilfeldige annonser. Med en større sannsynlighet for klikk og salg er det klart at nettsteder som får en ytelsesbasert betaling heller vil vise de personaliserte annonsene. Som regel ender du opp med en god blanding på Verdensveven, siden mange annonsører også vil vise frem ting du ikke har sett før.

De personaliserte annonsene fremstår som mer interessant for folk flest, men kan til tider bli litt masete. Annonsørene har mulighet til å angi det maksimale antall ganger du skal utsettes for den samme reklamen, men det er mange annonsører som ikke benytter denne muligheten. Resultatet kan fort bli slitsomt, og oppfattes som negativt fremfor nyttig. Noen annonsører fortsetter også å vise reklamen etter at produktet er kjøpt, som også kan være irriterende.

Starten på slutten for Facebook?

Mang en Internettprofet har spådd Facebooks bortgang på grunn av de stadig mer påtrengende annonsene. Det er derimot vanskelig å tenke seg når man ser på den enorme brukermassen Facebook har i dag. Det finnes noen alternativer, Google+ er for eksempel per i dag helt reklamefri, men det er ingen som har klart å hamle opp med utbredelsen til Facebook i den vestlige verdenen. Uten reell konkurranse kan Facebook ta seg større friheter, men de risikerer fremdeles at folk går lei og begynner å bruke andre alternativer.

Plages du nevneverdig av reklamen i Facebook, eller legger du kanskje ikke merke til den? Kan det tenkes at du kan kjøpe et premium-abonnement i Facebook en gang i fremtiden som gjør at du slipper alle annonsebudskapene? Legg gjerne igjen dine tanker i kommentarfeltet under artikkelen.

Kommentarer (19)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen