Sett en effektiv stopper for all søppelposten du får.
Guide
Sett en effektiv stopper for all søppelposten du får.

Slik stoppet vi all epost-spammen

Er du også lei overfylte innbokser?

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.

Lyst til å lese mer? Få fri tilgang, ny og bedre forside og annonsefritt nettsted for kun 49,- i måneden.
Prøv én måned gratis Les mer om Tek Ekstra

E-post revolusjonerte informasjonsflyten i bedrifter og ga en mye rimeligere måte å kommunisere med familie og venner da alle fikk datamaskiner og Internett på 90-tallet. Det tok likevel ikke lang tid før mørke skyer la seg over den moderne kommunikasjonsformen. Utbredelsen og de lave kostnadene ble nemlig i løpet av kort tid like mye en forbannelse som en velgjører. Grunnen: reklame, eller på godt norsk, søppel-epost.

Den første søppel-eposten, som inneholdt reklame for et nytt datasystem til en million dollar per stykk, ble sendt så tidlig som i 1978. Mottakerne var noen hundre av forskerne som jobbet på Internetts forgjenger, Arpanet. De løp dessverre mann av huse for å sikre seg tilbudet i søppel-eposten, noe som sikret avsenderen solide 20 millioner dollar i inntekter på forholdsvis lite innsats.

Hadde forskerne visst hva denne e-posten skulle utvikle seg til å bli ville de kanskje ikke ha handlet som de gjorde. De skapte nemlig grunnlaget for et fenomen mange tusen mennesker prøver å kopiere den dag i dag.

Den aller største kilden for utsending av søppel-epost, faktisk hele 80 prosent, er det i dag vanlige hjemmedatamaskiner som står for. Disse er ofte infisert av skadevare som har tatt kontroll over og meldt maskinen deres inn i et såkalte botnet. Et botnet består av en rekke datamaskiner som er infisert av skadevare og utfører oppgaver på vegne av bakmenn.

I 2010 ble det sendt omtrent 200 milliarder søppel-eposter hver eneste dag. Hele 97 prosent av disse skal ifølge en Microsoft-undersøkelse være uønsket, og 80 prosent av søppelpostene kan spores tilbake til færre enn 200 avsendernettverk.

Ikke gi opp kampen

Det meste av søppel-eposten snappes heldigvis opp av ulike forsvarsmekanismer, og noe av den havner hos adresser som ikke eksisterer. Når så mye søppel spres rundt omkring er det likevel uunngåelig at noen promille, som fortsatt utgjør en betydelig mengde, dumper ned i akkurat din postkasse.

Føler du at E-en i e-post står for endeløs heller enn elektronisk, og at konsentrasjonen stadig glipper av de forstyrrende varslene om enda en søppel-epost, da er sjansen stor for at du ikke har vært flink nok til å ta i bruk de moderne beskyttelsesmekanismene som finnes for å slippe unna utysket.

Selv de beste kan nemlig synde. En rask sjekk i redaksjonen viste at minst én av oss har lagt ut epost-adressen sin i klartekst. Vedkommende kan nok vente seg tilbud fra både postordrebruder og Nigerianske investeringseksperter den kommende tiden, om han ikke tar snarlig grep. Som vi skal komme tilbake til er det nemlig ikke så lurt å oppgi e-posten sin i klartekst på nettsider. Heldigvis for både oss og andre som har og vil bli utsatt for spam, bør dere ha kommet en god del lenger på veien mot en oversiktlig og hyggelig innboks etter å ha fulgt våre enkle og lure tips for å stoppe horden av søppelpost.

Finjuster filtret ditt

Som standard tillater Gmail, Outlook og de andre epost-tilbydere søppelmeldinger å spasere rett inn til innboksen din. Som en første skanse for å redusere mengden søppelpost burde du derfor ta en gjennomgang av filteret i epost-programmet ditt.

Et godt administrert filter kan stoppe noe søppel-epost, men de proffe snor seg rundt det.
Et godt administrert filter kan stoppe noe søppel-epost, men de proffe snor seg rundt det.

Et søppelfilter kan stoppe meldinger fra alle adresser du ikke allerede har i adresseboken din, det kan stilles inn til å kun slippe igjennom e-post med et spesielt ord i emne, eller luke vekk meldinger som inneholder såkalte triggerord. Sistnevnte er mest brukt.

De fleste useriøse søppel-eposter inneholder nemlig som oftest tilbud for en vare, eller en tjeneste. Gjengangeren er reklame for diverse piller som øker sexlysten eller fettforbrenningen, varsler fra «banken» din om skummel aktivitet, eller såkalte gode råd som skal gjøre deg rik over natten. Dette er meldinger de færreste tar seriøst og som bare noen få av oss faktisk klikker på. Likefullt er de forstyrrende, og mange av dem kan fjernes ved å instruere filtret ditt til å sende meldinger som inneholder typisk brukte ord som «viagra», «pharmacy», «weight» eller «opportunity» rett til søppelkassen.

Gmail støtter også å filtrere ut eposter med visse ord.
Gmail støtter også å filtrere ut e-poster med visse ord.

Spammeren er imidlertid eksperter på det de driver med og har for lengst funnet en måte å takle bokas eldste forsvarsmekanisme. Selv om du forteller filteret ditt at du ikke ønsker å se snurten av viagra-meldinger er det likevel fånyttes. Meldingene deres glir nemlig rett igjennom filtreringsskjoldet så lenge de skriver «via’gra», eller «\/iagra» i stedet for Viagra.

Du må dermed legge inn svært mange varianter av triggerord før innboksen din kan friskmeldes, og selv ikke da får du en problemfri hverdag. 

Vi har vel alle en eller annen gang mottatt melding om at vi er har vunnet en konkurranse, eller bare hatt frøken Fortuna på vår side. Slike e-poster har i 99 prosent av tilfellene triggerordene «Congratulations» eller «Won» i meldingen et sted og skulle være en enkel sak å filtrere ut. 

Problemet melder seg imidlertid raskt om du handler mye på nettauksjoner, som Ebay eller lignende, da kommunikasjonen fra den kanten brått blir enveis. 

Et filter er ikke idiotsikkert.
Et filter er ikke idiotsikkert.

Om du bruker en skrivebordsklient kan du alltids glemme styret med å legge inn egne filtreringsregler og sette ut det hele til proffene. Flere selskaper tilbyr nemlig egen programvare som legger seg som en buffer mellom epost-leverandøren din og din innboks. Løsningene har komplekse filtre og alltid oppdaterte blokkeringslister som stopper de spydigste avsendernettverkene.

Et par gode alternativer er Spam Reader, som integreres med Microsoft Outlook, eller DesktopOne. Sistnevnte støtter både Apples egen Mail-app, Mozilla Thunderbird og Windows Mail, samt Outlook for både Windows og Mac. Dessverre er begge programmene noe amputerte i gratisutgaven. 

Si nei takk

– Slett den straks, eller selv la den ligge og ikke rør den, heter det i en del datablader og guider datert 90- og 2000-tallet.

Selv om slike råd har et poeng er likevel frykten for hva søppelmeldingene kan lede til en smule overdrevet. Så lenge du ikke aktiverer vedleggene som ofte følger med, eller uten omtanke valser gjennom lenkene i den, er du nemlig trygg. Som følge av oldtidens skremselspropaganda er det dessverre den dag i dag fortsatt mange som er redde for å ta i bruk kanskje det aller mest effektive og mest selvsagte grepet for å bli kvitt plagsomme meldinger. 

Selskaper som sender ut reklame på epost er nemlig forpliktet til å gi mottakere muligheten til å reservere seg mot dem, akkurat som du kan reservere deg mot adressert reklame i den fysiske verden. Det er ikke akkurat en regel spammere flest følger, men noen gjør det.

Ofte gjøres dette ved å inkludere en knøttliten og ofte godt skjult lenke helt i bunnen av eposten som heter «Avmeld» eller «Unsubscribe». I de fleste tilfeller kan du trygt klikke på akkurat denne lenken.

Vi i Hardware.no har akkurat tatt en vaskerunde i vår tips-postkasse, hvor det strømmet inn med irrelevante og forstyrrende meldinger dagen lang. Etter å faktisk ha tatt oss bryet med å fortelle de ivrigste brevsenderne våre at vi slettes ikke ønsket vaset deres, var de som sunket i jorda etter et par dager. 

Det er likevel viktig å skille mellom seriøse aktører, som sender deg reklame selv om de kanskje skammer seg over fremgangsmåten, og de som forsøker å selge deg falske medisiner eller sende deg nigeriabrev for å svindle deg. Sistnevnte gruppe bør du slettes ikke ha noe med å gjøre, ikke engang om de hevder de kan avregistrere deg – noe de ikke vil gjøre. En avmeldingslenke i disse mailene kan rett og slett være lenka de vil du skal klikke på for å lure deg, så du bør passe på.

De er vanskelige å få øye på, men ofte kan alt du trenger å gjøre for å stoppe søppel-epostene fra en avsender være å klikke deg inn på avregistreringslenken de har lagt ved.
De er vanskelige å få øye på, men ofte kan alt du trenger å gjøre for å stoppe søppel-epostene fra en avsender være å klikke deg inn på avregistreringslenken de har lagt ved.

Ikke hjelp dem

De fleste mottar allerede en del søppel-eposter, og selv om noen av dem kan ha kommet ut av det blå, er dette neppe tilfelle for brorparten. Smarte spamroboter saumfarer nemlig daglig nettet for nye epost-adresser som kan selges videre til flere lugubre selskaper som står parat for å overstrømme deg med vaset sitt.

Som en konsekvens av dette bør du aldri gi fra deg epost-adressen din i klartekst på Internett, eller bruke den som et brukernavn. Før du vet ordet av det er adressen din snappet opp, akkurat som Google i løpet av sekunder snapper nyheter eller nye nettsider med sine indekseringsroboter. 

Neste gang du har behov for å legge igjen epost-adressen din er det derfor smart å endre litt på måten du presenterer denne på. Det finnes flere muligheter, men formen «tips[at]hardware[.no]» er av skrivemåtene stadig flere i dag trykker til sitt bryst. Alternativt kan du legge e-posten din i en bildefil, eller benytte samme triks som spammere selv gjør når de vil navigere utenom filtret ditt. «Tips /\t h/\rdw/\re[dot]no» er nemlig også fullt lesbar for et menneske, men er ikke like enkelt for spamrobotene å tyde. 

Du kan også lure

Epost-adressen din er i dag nesten jevngod med passet ditt i det virkelige liv. Uten epost-adressen er du låst til tjenestene du allerede er medlem av og personene du allerede kjenner. For å prøve ut nye tjenester, eller reise til nye steder, må du nemlig bekrefte hvem du er, noe e-posten ofte hjelper deg med. Dette er vel og bra i noen tilfeller, men er lite heldig om du bare ønsker å prøve ut en tjeneste før du går «all in».

Når du først har gitt fra deg epost-adressen din til et selskap er det utenfor din rekkevidde å kontrollere hva som skjer med den. Kanskje lekker den som en del av et massivt datainnbrudd, eller kanskje viser det seg at selskapet lokket deg med en tulletjeneste for å sende deg reklame.

Av og til er det derfor vanskelig å rettferdiggjøre å oppgi e-posten sin før du har fått kvalitetssikret tjenesten du registrerer deg for, og det er her «10 Minute Mail» kommer inn i bildet. Med denne tjenesten, som ikke krever noen registrering, kan du opprette en bruk-og-kast e-post som tjenestegjør deg mens du gjør unna den nødvendige registreringen.

Du får i løpet av sekunder tilgang til en helt egen epost-adresse som bare lever i 10 minutter. Dette er imidlertid mer enn nok tid til å få klikket på den typiske lenken du må klikke på for å forsegle medlemskapet ditt på nye tjenester. Når du først er inne kan du sjekke tjenestens seriøsitet og om du kunne tenke deg et mer seriøst forhold til den, og heller registrere deg med den virkelige e-posten din.

Bloody Vikings er hendig når du vil prøve ut en ny tjeneste uten å kompromittere eposten din.
Bloody Vikings er hendig når du vil prøve ut en ny tjeneste uten å kompromittere eposten din.

Selv om prosessen med å få en midlertidig epost-adresse er svært så enkel, kan Firefox-utvidelsen «Bloody Vikings» gjøre det enda mer sømløst for de mest nysgjerrige av oss. Utvidelsen lar deg nemlig opprette en ny «10 Minute Mail»-adresse bare ved å høyreklikke i et e-postfelt.

Av og til må du gi fra deg en epost-adresse som du kan nås på, enten det er for å kommunisere med med nettbutikker, Netflix eller andre. Seriøse tjenester kan imidlertid også bli utsatt for innbrudd, så for å unngå at hele den digitale postboksen din blir kompromittert er det lurt å opprette flere av dem. Den klassiske løsningen mange velger er å ha én hjemmeadresse til personlige meldinger, en arbeidsadresse, og en man bruker til å registrere seg med diverse selskaper. 

Denne metoden skal vi ikke undervurdere, men det kan være et godt tips å stykke opp sistnevnte adresse enda mer og bare sette opp videresending til din standardkonto. Gmail har nemlig en nyttig funksjon som lar deg lage en ny adresse for hver nettbutikk du handler i, for hvert diskusjonsforum du deltar i, og for hver tjeneste du betaler for, uten at du må logge inn på flere kontoer.

Har du adressen «ola@gmail.com» i dag, kan du legge på et lite pluss-tegn og skrive hva du vil etterpå, for eksempel «ola+tekekstra[at]gmail.com» eller «ola+netflix[at]gmail.com». Her brukes «+»-symbolet for å enklere skille de ulike tjenestene, og alle disse meldingene havner automatisk i samme innboks som «ola@gmail.com»

Slik kan du dessuten med sikkerhet vite hvem som har skylden om du med ett begynner å motta horder med søppel-epost, og du kan lett sperre av kontoen.

Epost-lister kan brukes til så mangt:
For eksempel til å tappe deg og kontaktene dine for informasjon »

 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Til toppen