Guide Antialiasing

4x Downsampling

Slik virker kantutjevning

Dette er teknologien som får spillene til å se fantastiske ut.

Anti-aliasing (AA), eller kantutjevning på norsk, er en velkjent teknologi du sikkert har hørt om før. Tar du en titt i grafikkmenyen på PC-spill får du som regel opp valg om å bruke MSAA, Supersampling eller en haug med andre anti-aliasing-teknikker. Men hva er egentlig aliasing, hvordan fungerer anti-aliasing, og hva er forskjellen på de ulike metodene? Det skal vi gå dypere in på i denne guiden, så er du kanskje litt klokere neste gang du skal optimalisere grafikken.

Aliasing: Skarpe kanter i en glatt verden

Horisontale og vertikale linjer vises greit, men det blir trøbbel når maskinen skal tegne diagonalt.
Horisontale og vertikale linjer vises greit, men det blir trøbbel når maskinen skal tegne diagonalt. Foto: Wikipedia

Skjermbildet på PC-skjermen består av kvadratiske piksler. Hvis vi skal tegne en horisontal eller vertikal linje på skjermen er alt vel og bra, men vi støter på et lite problem hvis vi skal tegne eksempelvis en kurve eller en sirkel. Da må vi tegne en tilnærming ved hjelp av kvadratiske piksler, og som du ser i bildet til høyre, er ikke resultatet alltid spesielt bra. Kvadratene nederst til venstre og øverst til høyre har helt glatte kanter, mens de i mellom har kantete sider.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 49
Kr 12 per uke
Prøv gratis
Én måned gratis
NITO- eller Tekna-medlem?
Få 50 % rabatt
Jobber du i en bedrift med mer enn fem ansatte?
Ta kontakt for grupperabatt
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Vilkår og bruksbetingelser

Allerede medlem?

Les kommentarene (5)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen