Guide Bruk kameraet riktig

(Bilde: Johannes Granseth)

Slik unngår du gule bilder

Vi viser deg hvordan du får riktige farger i bildene dine.

Har du noen gang opplevd å ha vært ute og fotografert, for så å ha kommet hjem og oppdaget at noe underlig har skjedd med bildene dine: Motivene er fine og bildene er skarpe, men fargene derimot, de har det skjedd noe rart med? Kanskje har bildet blitt skikkelig kaldt og blått, selv om det egentlig var fint og varmt lys da du tok det. Eller kanskje bildet har blitt helt gult eller oransje, slik som artikkelbildet til venstre over her.

Det som har skjedd er at kameraet ikke har vært innstilt med riktig hvitbalanse, og derfor har fargene i bildene dine blitt helt annerledes enn du opplevde dem da du fotograferte. Dette kan gi et ganske skjemmende resultat, men heldigvis er det ganske enkelt å sørge for at bildene får korrekt hvitbalanse.

Lysets farge

Hvitbalanse og fargetemperatur. (Grafikk: Sompoch Tangthai, Shutterstock)

Men først, hva er egentlig hvitbalanse? For å forklare hvitbalanse må vi først se litt på fargetemperatur. Det er nemlig slik at alt synlig lys har en fargetemperatur. Denne fargetemperaturen sier enkelt forklart noe om hvor blått (kaldt) eller rødt (varmt) lyset er. Tempereturen måles i Kelvin-grader eller K, og skalaen går fra 1000K som er varmt lys, opp til 10 000K som er kaldt lys.

Vanlig dagslys har egentlig ganske mye blått i seg, og ligger som regel et sted mellom 5000K og 10 000K. Det kunstige lyset vi har inne er som oftest mye varmere eller rødere, men kan ligge på alt fra 1000K opp til rundt 6000K.

Når vi vandrer rundt i hverdagen så legger vi ikke så mye merke til denne fargeforskjellen på lyset, fordi hjernen vår sorterer vekk denne informasjonene for oss. Derfor oppfatter vi for eksempel en hvit vegg som hvit, selv om den befinner seg i et rom som er opplyst med en lyskilde som egentlig er ganske oransj.

Kameraene våre derimot, de har ingen mulighet til å sortere bort disse fargestikkene slik hjernen vår gjør, og uten noen korrigering av farger, vil kameraet bare gjengi fargene slik de fremstår.

Det er her hvitbalanseinnstillingen i kameraet kommer inn. Ved hjelp av den kan du nemlig fortelle kameraet hva slags lys du befinner deg i, og så vil kameraet kompensere for dette ved å legge til mer av en farge for å nøytralisere fargetemperaturen som lyset har. Resultatet blir at objekter som er hvite, fremstår som hvite, og du vil få korrekte
farger i bildene dine.

Les også: Når du skal ta bilder bør du ha med deg dette

Slik gjør du det

Dette høres kanskje litt avansert ut, men det er faktisk veldig enkelt. De fleste digitale kameraer har flere forskjellige forhåndsinnstilte profiler for hvitbalanse som du kan velge blant. Det finnes som regel profiler for dagslys, skygge, overskyet, glødelampe, fluoriserende (lysstoffrør o.l.) og blits. 

Er du ute midt på dagen i sola, er det kanskje «dagslys» som passer best, er det derimot regntungt og grått ute, vil nok heller «overskyet» passe bedre. Er du inne i kunstig lys, gjelder det å finne ut om lysskilden er lysstoffrør eller glødelamper. Her kan det ofte lønne seg å prøve litt forskjellig for å finne den profilen som gir best resultat. Det eneste du behøver å gjøre, er altså å finne ut av hva slags lys du befinner deg i, og så velger du den forhåndsinnstillingen som passer best for det lyset - og vips, så vil bildene dine få mye finere farger.

Akkurat hvor du finner valgene for hvitbalansen varierer fra kamera til kamera, men som regel finner du dem ved å trykke på en knapp merket «WB», for White Balance. Ta en titt i manualen som fulgte med kameraet ditt hvis du er usikker. 

Bildene i denne artikkelen er tatt på en Burger King-restaurant som var opplyst med ulike typer kunstig lys. Da vi tok artikkelbildet øverst til venstre sto kameraet på hvitbalanse-profilen for dagslys, noe som resulterte i et veldig oransje og varmt bilde, uten særlig kontrast i fargene.

Bildet under til venstre er tatt med akkurat de samme kamera-innstillingene, det eneste vi har gjort annerledes er at vi i stedet valgte hvitbalanse-profilen Tungsten, altså glødelamper. Resultatet er et bilde med mye behageligere farger, hvitt fremstår som hvitt, og hudtonene er mye riktigere. Med kun ett enkelt grep har vi rett og slett fått et mye bedre bilde.  

Velg de forskjellige hvitbalansene i nedtrekksmenyene, så kan du se forskjellen. 

Les også: Husk at du alltid er smartere enn kameraet

Automatisk hvitbalanse

Blant de ulike profilene for hvitbalanse vil du mest sannsynlig finne en profil som heter AWB.
AWB står for Automatic White Balance, altså automatisk hvitbalanse. Velger du denne profilen, vil kameraet ditt enkelt forklart gjøre en avlesning av fargetemperaturen i det lyset du befinner deg i, for så å automatisk velge den hvitbalanse-innstillingen kameraet tror vil passe best.

De fleste moderne digitalkameraer gjør denne jobben rimelig bra, og som regel vil automatisk hvitbalanse gi gode resultater. Men innimellom, særlig under utfordrende lysforhold, kan kameraet bomme, og du vil ende opp med feil farger i bildene dine. 

RAW-format kan redde deg

Hvis du tar opp i JPEG-format kan det være veldig vanskelig å rette på fargene etter at bildene er tatt, og det vil derfor lønne seg å sørge for at hvitbalansen blir riktig mens du fotograferer. Hvis du derimot fotograferer i RAW-format, blir ikke hvitbalansen "brent inn" i bildene dine, slik den blir hvis du bruker JPEG. Dette gjør at du kan velge hvilken hvitbalanse bildene dine skal ha etter at du har tatt dem, og det blir dermed ikke like viktig at hvitbalansen blir korrekt mens du fotograferer. Dette er en av de store fordelene med å fotografere i RAW-format, og er uten tvil en av årsakene til at proffene som regel velger RAW fremfor JPEG. 

De fleste kameraer som har støtte for RAW lar deg ta opp i både JPEG og RAW samtidig. På denne måten har du alltid mulighet til å redde inn et bilde ved hjelp av RAW-filen, dersom kameraet bommet på fargene i JPEG-versjonen.

Men hva er egentlig best, RAW eller JPG?
Vi forteller deg alle fordelene og ulempene »

 

Kommentarer (22)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen