Kan batteri-utstyr ta over for mine gamle bensin-maskiner?

Guide Batteri versus bensin

Kan batteri-utstyr ta over for mine gamle bensin-maskiner? (Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no)

Gamle travere utfordres av siste skrik innen batteridrevne maskiner

Er bensinens dager talte?

Som redaksjonens dinosaur har jeg en forkjærlighet for maskiner som avgir lukten av antent bensin. Det siste tiåret har min trofaste Honda tatt seg av jobben med å klippe plenen, mens en ryddesag og motorsag har holdt resten av hagen i sjakk. 

Disse maskinene begynner likevel å dra på årene, og tanken på å skifte dem ut har streifet meg flere ganger. Min første tanke er å bytte dem ut med nyere maskiner som fortsatt bruker bensin – eller er det på tide å la bensinkannen stå? 

Vi hentet inn en rekke produkter fra kinesiske EGO, maskiner som bruker 56 volts batterier til å få jobben gjort. Over en periode har vi parkert de trofaste bensinslukerne til fordel for de batteridrevne alternativene, og her er erfaringene vi sitter igjen med. 

Disse har vi brukt

Klipperen er den dingsen vi brukte oftest. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Blant maskinene vi har prøvd finner vi en plenklipper (LM2122E-SP) hvor du har et 7,5 Ah batteri, 52 centimeter klippebredde og en relativt stor oppsamler. Du kan i tillegg ta av oppsamleren og kjøre maskinen med såkalt bioklipp i stedet.

Samtidig har den drift på bakhjulene, og du kan justere farten etter eget behov. Dette er ingen billig klipper, men ligger likevel omlag i samme prisklasse som om jeg skulle handlet med meg en ny Honda-klipper på bensin med tilsvarende kraftig motor, klippebredde og muligheter. 

Videre har vi tatt med oss en kant-trimmer (ST1500E-F) som skal gjøre samme nytten som vår trofaste ryddesag fra Biltema. Denne har riktignok ikke samme håndtaks-løsning som min eksisterende kantklipper, men har en spennende løsning hvor du blant annet har to forskjellige hastigheter å velge blant, samt at den automatisk mater ut tråd når du trykker munnstykket mot bakken. Denne leveres uten batteri, men vi har valgt å bruke et 2.0 Ah batteri (som fulgte med motorsagen), som også skal tjenestegjøre i de øvrige modellene som ramses opp nedenfor. 

Her er gjengen vi tok med hjem på prøve. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no
Hekkesaksen fungerer godt, og har ganske stort mellomrom mellom taggene så den takler ganske tykke grener. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Selv om vi i all hovedsak har brukt plenklipper og trimmer i denne duellen mellom bensin og batteri, har vi også hatt tre andre produkter som har vært i ilden. Den første er en løvblåser (LB5300E), som bruker det samme batteriet vi kjørte på trimmeren. Det er ikke helt hovedsesong for løv, men vi fant likevel flere oppgaver denne maskinen kunne bistå oss med. 

Så hadde vi med oss en motorsag (CS1400E) som også hadde et 2.0 Ah batteri. På tomten har vi nemlig et par trær som har levd på lånt tid, kun fordi min rimelige og trauste Partner-motorsag ente sine dager på skraphaugen etter at motoren takket for seg. 

Til slutt hanket vi med oss en hekkesaks (HT5100E), som skulle få sin ilddåp bak garasjen, der en rekke småbusker lenge har stått på listen over ting som burde vært ordnet opp i. Denne saksen har vi ikke noe bensin-alternativ å sammenligne med, men en traust sag som bruker skjøteledning for å holde koken. 

Hurtigladeren bruker kort tid på å lade opp de to batteriene. Foto:  Ole Henrik Johansen / Tek.no

Relativt raskt å lade opp

Det første man tenker på når man hører at noe bruker batteri er at det må lades. Heldigvis er disse produktene relativt raske å fylle opp, og det betyr mye. Det er lite som er mer irriterende enn å måtte vente lenge på at batteriene skal lades opp. 

Som nevnt hadde vi to batterier til disse maskinene, den ene et stort batteri på 7,5 Ah, og et på 2,0 Ah. 

Det største batteriet tar omlag en times tid å lade opp, med laderen vi fikk med oss. Laderen har en egen vifte som avgir noe støy, men det er ingen problem å godta når den tross alt lader såpass fort som den gjør. 

Batteriladeren støyer litt under lading, men ikke noe sjenerende. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Det lille batteriet tar rundt 20 minutter å lade opp. Begge batteriene har en egen knapp du kan trykke på for å få en indikasjon på hvor mye kapasitet det er igjen, hvor grønt er fulladet, gult er halvveis og rødt betyr at det nærmer seg slutten. 

Bråker mindre

En av tingene som åpenbart burde endre seg er hvor mye maskinene støyer. Ikke overraskende så er de batteridrevne produktene mer stillegående, men for eksempel plenklipperen er ikke stillegående som du kanskje skulle tro. 

Klipperen støyer en del, men ikke i nærheten av vår gamle Honda. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Det er fortsatt sånn at klipperbladene under klipperen lager mye lyd. Ved hjelp av en uhøytidelig test med støymåler på telefonen avslører vi at støyen ligger rundt 84 dB. Det betyr at du ikke kan snike deg ut en søndag og ikke plage naboen.

Men den er heller ikke i nærheten like støyende som den bensindrevne Hondaen jeg har fra før. Den skyter enkelt over 105 dB, så det er lite tvil om at naboen vil bli mer fornøyd om du bruker batterier i plenklipperen. 

NB: En liten kjekk funksjon er at plenklipperen kan slås sammen og oppbevares stående. Det gjør at den ikke tar opp fullt like mye plass i garasjen eller boden som sin bensin-konkurrent. 

Så er det kantklipperen. Den lager fortsatt en god del støy når piskene roterer rundt, men kan likevel ikke sammenlignes med ryddesagen fra Biltema – som overdøver sin konkurrent med god margin. Og ikke minst veier den en god del mindre, spesielt når vi bruker det lille batteriet, som holder i lange baner med mindre du har veldig mye å klippe. 

Klipperen fungerer godt, og støyer dessuten noe mindre enn bensindrevne alternativer. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no
Motorsagen funker som bare det til hobby bruk. Sterk og utholdene nok for de aller fleste. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Motorsagen er heller ikke noe spesielt bråkete. Kjedet er det som avgir mest støy, og det er ikke tilfelle om du bruker en bensindreven sag, hvor du som regel må jage motoren opp mot maks for å få god flyt i kappene. 

Løvblåseren er naturlig nok ganske bråkete av seg, men igjen slipper du duren fra motoren, og det gjør det hele mindre intenst.

Hekkesaksen lager også en del lyd fra mekanismen som går frem og tilbake, men også her slipper du støyen fra en stempelmotor. 

Batteri = mer enn nok krefter

Trykk på knappen for å sjekke hvor mye kapasitet batteriet har. På klipperen har du i tillegg en tilsvarende indikator på siden av motoren. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Etter å ha brukt disse maskinene over en periode må jeg si meg imponert. Det som går igjen uansett hvilken av disse maskinene jeg bruker, er hvor mye krefter de har til rådighet. 

Når du klipper plenen regelmessig har du ikke noe ekstremt behov for mye krefter. Men, om du for eksempel kommer hjem fra ferie til en forholdsvis lang plen, og det kanskje også har regnet, vil nok krefter være kjærkomment. 

Plenklipperen viser seg å være et råskinn på nettopp dette. Vi kjørte den rett ut i en blanding av plen og ugress som var minst 30 centimeter høyt, som vi i tillegg hadde vannet for å gjøre utfordringen enda hardere. Dette var ingen match for klipperen.

Når vi kjørte bioklipp pakket det seg dog så mye til slutt at selv denne måtte gi tapt, men det er noe du ikke kommer unna. Hondaen min kastet inn håndkledet lenge før EGO-en gjorde det. Med en klippetid på minst 50 minutter, rakk vi å klippe over plenen uten å måtte stresse.  

Denne gresstrimmeren fungerer meget godt, og har dessuten to gir, som er praktisk innimellom. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no

Gresstrimmeren er også meget hendig, mye takket være muligheten for to ulike hastigheter. Når vanlig gress skulle trimmes var det aldri behov for noe annet enn første gir, og ved nedsabling av tyngre ugress gjorde andre gir virkelig vei i vellingen. Med det lille batteriet kunne jeg fint kjøre på i 25-30 minutter, og på den tiden var hagen trimmet ned uten problemer. 

Også motorsagen viser seg også å holde i lange baner. I alle fall i mitt tilfelle, hvor et par busker måtte gi tapt, samt at en stokk ble kappet opp til kløyve-størrelse. Her brukte jeg det store batteriet, og saga ga aldri noe tegn på å gi opp, selv om stokken jevnt over var 30 centimeter tykk. 

Savner jeg bensinmotoren? 

Løvblåseren funker bra, og gjorde en god jobb med å fjerne strøsingel som lå på gårdsplassen etter en lang vinter. Foto: Ole Henrik Johansen / Tek.no
Klipperen kan pakkes sammen og oppbevares stående. Kjekt om du sliter med lagringsplass. Foto:  Ole Henrik Johansen / Tek.no

I utgangspunktet var jeg skeptisk til batteridrevne hageredskaper. Det er noe med å gi slipp på det gamle og vante – bensinmotoren. Enn så lenge holder Hondaen min ut, men på et tidspunkt vil den nok måtte gi tapt den også. 

Og når den tid kommer vil jeg nok investere i noe som bruker batterier. Per i dag er teknologien, slik jeg ser det, mer enn god nok til å erstatte bensinmotoren på alle maskinene jeg testet. Og denne utviklingen stopper neppe med det første. 

Noe av det jeg fryktet skulle bli et problem, var for dårlig batteritid, og irritasjon over å måtte lade «støtt og stadig». Men i praksis var det aldri noe problem. Plenklipperen holdt fint en times tid, da jeg ikke brukte fremdriften fordi den faktisk er veldig enkel og lett å dytte. Heller ikke med det lille batteriet var det noe problem å bruke de andre maskinene uten stans.  

Samtidig så er ladetiden kort. På det lille batteriet snakker vi 20 minutter lading. Det tar strengt talt ikke mye lenger tid å fylle batteriet enn om du må på bensinstasjonen for å hente bensin. Med bensin for hånd er naturligvis situasjonen en annen, men likevel er den korte ventetiden mens batteriet lades noe jeg fint kan leve med.

Så for meg er det åpenbart hva jeg kommer til å kjøpe ved neste korsvei; hageredskaper som går på batteri. Du sparer ikke mye penger på dette i skrivende stund, men du får like gode maskiner som samtidig sparer deg og omgivelsene for bensindur og unødvendig støy.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen