GUIDE: Slik bruker du et systemkamera
Guide
(Bilde: Istock #18623386)

Slik bruker du et systemkamera

Den ultimate guiden for deg som er fersk kamerabruker.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

RAW-format vs. JPEG

De fleste speilreflekskameraer lar en velge mellom to forskjellige filformater; RAW og JPEG. RAW er, som navnet antyder, en råversjon av bildet hvor du har mulighet til å endre hvitbalanse, lysinnstillinger og mange andre hendige saker i et bildebehandlingsprogram i ettertid. Mange yrkesfotografer skyter konsekvent kun i RAW-format på grunn av mulighetene dette gir til å perfeksjonere bildenes tekniske kvalitet.

Ulempen med RAW-filer er imidlertid at du må lære deg hvordan du jobber med formatet, og filstørrelsen er drastisk mye større enn JPEG. Har du en datamaskin som takler å jobbe med filstørrelsen, nok kapasitet på minnebrikken og ønsker å få virkelig gode bilder, er det verdt å lære seg hvordan man utnytter mulighetene RAW-formatet gir.

RAW eller JPG - hva er best?

Om du ikke ønsker å bruke RAW og velger JPEG isteden, anbefales det likevel å bruke størst mulig filstørrelse. Tenk så kjedelig om tidenes blinkskudd dukker opp, du får knipset det og oppdager når du går gjennom bildene etterpå at størrelsen er frustrerende liten og kvaliteten komprimert og grusom! Ikke kast bort kvalitet; still inn på maks filstørrelse og spar deg selv for bitre tårer. Minnekapasiteten blir selvfølgelig et problem om du ikke har en mengde lagringsplass på minnekortet, men jeg kan skrive under på at jeg personlig foretrekker det problemet fremfor scenarioet beskrevet ovenfor.

Oppløsning, hva er det egentlig?

Hvitbalanse

Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Hvitbalanse er noe kameraet stiller inn automatisk i de fleste forhåndsprogrammerte moduser, men som man må kartlegge og forstå dersom man ønsker å sjonglere med manuelle innstillinger. Hvitbalanse er et fotografisk faguttrykk som enklest kan oversettes til fargebalanse; hvitbalanseinnstillingene går med andre ord ut på å gjengi farger korrekt.

De som har fulgt med i naturfagstimene, relaterer sannsynligvis allerede hvitbalanse til spekteret med synlig lys. Lys er bølger av elektromagnetiske partikler, hvor bølgelengden angir fargen på lyset. Mennesketøyet oppfatter lys med en bølgelengde på mellom 400 og 700 nanometer. Spekteret strekker seg fra fiolett på 400 nm via blått, grønt, gult og oransje til rødt på 700 nm.

Bruk av feil hvitbalanseinnstilling vil gi bilder med en kraftig overvekt av oransje eller gult (varmt) eller blått (kaldt), avhengig av hvilken ende av skalaen man befinner seg i. Innendørs har lyset en tendens til å være gult og varmt, mens det utendørs er mer blått, men dette avhenger av hva slags lyskilde man bruker. Ved fotografering i et gult, varmt lys vil en lav verdi (angitt i K, f.eks. 2500K) gi best fargegjengivelse, mens fotografering i et kjøligere lys gjengis best med en høy verdi (f.eks. 6000K). Det enkleste er imidlertid å stille hvitbalansen ved hjelp av et hvitt ark og kameraets manuelle måler.

Lær deg å bruke hvitbalansen riktig:
Da unngår du gule bilder »

Manuell vs. automatisk fokus

En enkel bryter angir om man bruker manuell eller automatisk fokusering. Det kan være både lærerikt og spennende å prøve seg fram med manuell fokus, men med mindre man ønsker å jobbe med makrofotografi, eller man tar bilder hvor plassering av fokus er ekstremt essensielt for å fremheve motivet, er automatisk fokusering helt klart det beste, mest lettvinte og mest presise. Med en slik luksus kan man leve med at batterilevetiden blir noe kortere.

Seriebilder

I store prangende reklamer skryter produsentene ofte av et imponerende antall bilder i sekundet. For å kunne ta flere bilder i en smekk må man stille inn kameraet til å ta seriebilder; da vil kameraet ta neste bilde så fort som mulig så lenge du holder utløserknappen nede. Noe mange dessverre glemmer å opplyse om, er at for å få maksimalt ut av kameraets hastighet er man avhengig av et lynraskt minnekort som lagrer dataene raskt.

Når man tar seriebilder hender det at motivet eller kameraet flytter på seg fra fokus stilles før første bilde eksponeres til siste bilde er tatt. Om så er tilfelle, vil alle bilder hvor motiv eller kamera er flyttet vekk fra den originale posisjonen bli mer eller mindre uskarpe om man bruker AF-innstillingen Enkeltbildefokus. Dette kan man løse ved å bruke tvillinginnstillingen Følgefokus; en innstilling hvor kameraet automatisk fokuserer på nytt før hver eksponering. Som navnet AF indikerer, er det snakk om innstillinger som angir hvordan autofokusen oppfører seg.

Foto: Hanna Magnussen Krogvold

Definering av fokuspunkt

I tillegg til mulighetene for å styre autofokusen, finnes det innstillinger hvor man kan definere hvor autofokusen skal fokusere. Vanligvis har kameraet et gitt antall fokuspunkter og velger ut det som er nærmest, men ved hjelp av et par enkle grep kan man overstyre dette behovet for nærhet ved å angi et spesifikt punkt.

Disse innstillingene har ikke noen direkte innvirkning på bildets kvalitet, men så fort man behersker disse innstillingene vil det bli drastisk mye lettere å stille inn kameraet til å oppføre seg nøyaktig slik man vil, noe som igjen vil synes på resultatene.

Trykk deg videre til neste side for å få en grunnleggende innføring i fotoutstyr du bør være godt kjent med »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen