Test

Grenseløs fantasi

Denne testen er utført av vår samarbeidspartner ITpro.

Verdens største og mest solgte rollespill for konsoll er tilbake med ny historie og nye venner å bli kjent med.

20 år etter skapelsen av det første i serien, og 10 år etter det legendariske Final Fantasy VII har Square-Enix mye ære å forsvare i Final Fantasy XII.

Introduksjon

Vi møter Vaan, en ung foreldreløs gutt som vandrer rundt i byen Rabanastre sammen med sine venner.

Disse har også har mistet sine foreldre og lever i slummen av byen av å levere varer for en lokal forhandler.

Vaan som drømmer også om å bli luftpirat, og stifter også bekjentskap en arving til tronen i det okkuperte kongeriket. Sammen vil de slå tilbake mot tyranniet.

Grafikk
Det er over 5 år siden Final Fantasy serien stiftet bekjentskap med Play Station 2 plattformen, og det er dessverre ikke mye som overvelder oss rent grafiske.

Likevel er verden bygget opp på en særdeles magisk måte og danner det bildet som trengs av den verden du beveger deg i, selv om ikke skarphet og oppløsning er på det nivået vi hadde håpet på.

En annen ting vi biter oss merke i er gjenbruk av teksturer og gjenstander. Eksempelvis er flere av monstrene meget like hverandre.

Noe Final Fantasy har blitt kjent for innen det grafiske, er”in game” film og dialogscenene.

Når det gjelder filmscenene, er det absolutt ingenting å utsette på grafikken. Her har vi ekte dataanimasjon som i grunnen danker ut det meste fra Hollywoods animasjonsfilmer.


Lyd
En av tingene som har fenget mest med Final Fantasy-serien er det akustiske, og da spesielt musikken. Dessverre fenger ikke musikken like godt alle steder som den har gjort på tidligere Final Fantasy versjoner. Det som derimot er et stort pluss er realistisk bakgrunnsstøy på markeder og en svært god tale på karakterene i spillet.

Når det gjelder lydbildet er dette av høy kvalitet og leverer en detaljrik skildring av det som foregår. Det som dessverre trekker ned her, er den noe flate musikken.

Spillbarhet

Når det gjelder spillbarhet er det få spill som har fenget like mye og fått undertegnede til å leve seg så inn i en annen verden på lang tid.

Final Fantasy XII er på lik linje med sine forgjengere lagt opp til at du følger en rekke personer gjennom tykt og tynt hvor du, som kontrollerer dem, lett føler deg som en i teamet.

Det eneste er at det blir mye slossing og et stykke mellom historien i spillet, mye på grunn av de enorme mulighetene i spillet.

Du kan både jakte på spesielle monstre, lete etter spesialvåpen – løse pusleoppgaver for å komme deg til skjulte steder og mer.

Vær derimot advart dersom du vurderer å kjøpe spillet til junior eller barnebarn, enkelte av pusleoppgavene er ganske så vanskelige. Noe undertegnede også fikk smake en gang for mye (jada bare le om du vil).

En av de revolusjonerende endringene som er gjort med Final Fantasy VII Dirge of Cerberus og akkurat Final Fantasy XII slåssing i real time.

Helt fra det første spillet i serien og frem til nå har det vært egne kampscener som har måttet lastes og selve spillverdenen har blitt avbrutt. Dette er altså ikke tilfelle i Final Fantasy XII, her slåss du mot flere forskjellige monstre ute i kartet.

Når du sloss mot monstre og fiender i Final Fantasy XII får du ikke på langt nær så mye penger (gil) som i tidligere spill, i stedet tar du byttet fra dine nedkjempede fiender. Disse er stort sett selgbare gjenstander som ikke duger til stort annet enn akkurat å bli solgt.

Om du ønsker å komme deg noenlunde smertefritt gjennom spillet, bør du heller bli på et sted i noen minutter ekstra for å sloss deg litt sterkere. En ting omtaler gjorde grunnleggende feil var forsøket på å ”løpe gjennom spillet” uten så alt for mye slåssing i starten. Det gav selvsagt et kraftig tilbakeslag, og vi måtte pent bygge opp karakterene for å tilpasse oss de nye monstrene på de forskjellige stedene.

Når det gjelder kampsystemet er det lagt til en endring vi helst hadde sett komme i tidligere versjoner i Final Fantasy. ”Gambits” er en tjeneste som lar dine lagkamerater og hovedpersonen du styrer i kamp automatisk gjøre gitte handlinger ved gitte situasjoner.
For eksempel kan du sette éns hovedprioritering til å automatisk angripe nærmeste fiende, med helbreding som andre prioritering.

Denne prioriteringslisten kan du konfigurere ned til den aller minste detalj og du kan sette opp en drøss med forskjellige regler.

Konklusjon
Final Fantasy XII er etter vår mening tidenes klart beste rollespill, og WoW fanatikere kan bare gjemme seg i skyggen.

Final Fantasy XII byr på en fantastisk historie i en virkelig fantasifull verden, hvor kreativitet og en ny personlig identitet bygges gjennom en storslått historie som lett kunne havnet på kinolerretet.

Vær likevel obs på at dette spillet innebærer en del kreative problemer som krever et opplagt hode for å løse. Vi sier løp og kjøp – og lykke til!

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen