Gratis Spotify er problemet

I mange år mente platebransjen at det var umulig å utkonkurrere piratvirksomheten på internett, fordi det ikke var mulig å konkurrere med noe som var gratis.

Men siden Spotify ble lansert for knappe to år siden, har tjenesten vist at det faktisk er mulig å konkurrere mot piratkopiering - og det er til og med mulig å få pirater til igjen å betale for musikk.

Og en skulle kanskje tro at en samlet musikkbransje var i gledesrus over denne utviklingen, det er ikke hele sannheten.

Møter problemer på grunn av «freemium»
Flere uavhengige norske plateselskaper truer med å trekke sine artister fra Spotify - og en lansering i USA går ikke helt problemfritt. Årsaken er den abonnementsbaserte løsningen til Spotify, som plateselskapene ikke føler genererer tilstrekkelig med inntekter.

Men Spotify står på sitt: De mener at deres «freemium»-modell, der du kan velge mellom å betale eller ikke betale - og få betydelige fordeler ved å faktisk legge penger på bordet - er veien å gå.

- Freemium er den måten vi tror det er lurt å gå fram på. Vi tror det både genererer nye brukere, og ikke minst at det bekjemper piratvirksomhet. Men hvis en tror at piratproblemet løser seg selv, da kan en selvsagt mene at utbetalingene er lave, sier Spotifys europasjef Jonathan Forster til Nettavisen.



- Ikke smart å trekke seg
- Det har vært litt oppstyr i Norge de siste månedene å gjøre, og det har med gratismodellen å gjøre. Jeg har snakket med mange om dette, og jeg respekterer at den enkelte rettighetshaveren selv vil velge hvor de vil ha sitt materiale tilgjengelig, men jeg ber også om forståelse om hvorfor vår tjeneste er slik den er, og at det er opp til oss å bestemme hvordan vår tjeneste fungerer, sier Forster.

Han mener det er ganske unaturlig å selv plukke og velge innenfor et totalprodukt.

- Hvis jeg går til et avisutsalg og ber om å bare få kjøpe sportssidene til en avis, da vil jeg nok få en del rare blikk, sier Spotify-sjefen.

- Å trekke seg ut fra en tjeneste som genererer så mye inntekter og som vokser så fort, tror jeg ikke vil være så smart, advarer Forster.

Møter motstand i USA
Men det er ikke bare i Norge at gratismodellen ikke bare blir tatt imot med åpne armer. Til tross for at Spotify har avtale med alle de store plateselskapene, er tjenesten fortsatt ikke lansert i USA. De store plateselskapene har tidligere gitt uttrykk for at de ikke er positive til en gratismodell i verdens største musikkmarked.

Forster bekrefter nå overfor Nettavisen at gratismodellen er et problem i forhandlingene om en lansering i USA.

- Vi samarbeider jo allerede med de store rettighetshaverne, og skal jeg være ærlig ville det vært veldig enkelt å lansere en betalingsmodell der, for de er det allerede mange av. Det er tjenester som genererer masse inntekter per bruker, men problemet er at de ikke blir særlig store, sier Spotify-sjefen - som kan skryte av uoffisielt rundt 10 millioner brukere - uten å ha lansert i USA.

Spotify håper likevel å dytte disse problemene vekk fra bordet før nyttår.

Frustrert over radioannonsører
Et av hovedproblemene til gratisløsningen er at antallet annonsører ikke har vært all verden. Dette frustrerer Forster.

- Vi er frustrert over at mange radioannonsører ikke har forsøkt oss, med tanke på hvor lenge vi har vært i markedet, sier han, og er overbevist om at de mindre plateselskapene vil bli mer fornøyd med annonsemodellen når inntektene her øker.

- Vi har betalt ut rundt 20 millioner euro til rettighetshavere siden lansering, og summen øker kraft. I første kvartal i fjor var det rundt 1,5 millioner som ble utbetalt, i første kvartal i år var det rundt 10 millioner, sier Forester.

Han understreker at noe av grunnen til at utbetalingene per avspilling i enkelte tilfeller kan fremstå lav, er at tjenesten er langt mer populær enn de hadde regnet med.

- Brukerne hører på veldig mye musikk, men det betyr også at inntektene skal fordeles på flere avspillinger. Men det er jo en positiv ting, det ville vært mye verre om musikkbruken falt, sier han.

Norske tall ukjent
Hvor suksessrik tjeneste er i Norge ønsker han ikke å gå ut med.

- Vi går ikke ut med tall for hvert enkelt land, men det vi kan si er at den skandinaviske regionen er svært bra. Vi har offentlig sagt at vi har rundt 7 millioner brukere, og rundt en halv million er betalende brukere. Hørte nylig at de fra Storbritannia meldte om ti millioner brukere, uten at jeg kan bekrefte det - men veksten av betalende brukere har vært tilsvarende veksten for antall brukere siden forrige gang vi rapporterte noe offentlig, sier han.

Han kjenner godt til den norske konkurrenten Wimp, som først og fremst har markert seg med et godt redaksjonelt tilbud med anbefalinger og topplister. Noe lignende vil vi neppe se fra Spotify med det første.

- Det er bedre å lage verktøy som gjør at andre kan utvikle det redaksjonelle de ønsker. Vi er veldig gode på å utvikle programvare, og så kan heller de offisielle listeselskapene, aviser eller fans lage sitt eget innhold og distribuere dette gjennom vårt system, sier han.

Frykter ikke Apple og Google
Det har den siste tiden gått rykter om at både Google og Apple ønsker å komme seg inn på markedet der Spotify nå er en gedigen aktør.

- Disse selskapene har enorme ressurser, og de bør kunne vinne på alle områder basert på det, men de gjør det sjelden. Og skulle en alltid gå rundt og være redd for hva andre selskaper gjorde på internett, så kan en ikke starte noe, sier Spotify-sjefen

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen